
Piše: Miloš Vasin
Jedinstveni Volkswagen Passat W8 je predstavljen 2001. godine, kao vrhunac tadašnje B5.5 generacije (temeljno redizajniran Passat B5). Na prvi pogled, izgleda kao svaki drugi Passat B5.5, ali ispod karoserije se krije četvorolitarski W8 motor sa 32 ventila koji je razvijen unutar Volkswagen koncerna kao deo šire „W“ familije, uz kasnije verzije W12 i W16.

W8 motor je kombinacija dva VR4 motora postavljena pod uglom od 72 stepena. Takav dizajn je omogućio kompaktnije pozicioniranje motora u odnosu na klasični V8, pa ga je bilo moguće ugraditi u Passat B5.5 koji u startu nije bio predviđen za motore sa više od šest cilindara.

Maksimalna snaga od 275 KS pri 6000 obrtaja u minutu i 370 Nm obrtnog momenta pri 2750 o/min bili su dovoljni za ubrzanje od 0 do 100 km/h za 6,5 ili 7,1 sekundu (u zavisnosti od menjača) i maksimalnih, elektronski ograničenih 250 km/h. Snaga se na obe osovine prenosi preko šestostepenog manuelnog ili petostepenog Tiptronic automatskog menjača.

Sa osam cilindara i 4Motion permanentnim pogonom na sve točkove u Passatu, Volkswagen je prvi put u serijskoj proizvodnji imao tehniku i nivo luksuza koji su do tada bili rezervisani za skuplje premijum modele više srednje klase. U suštini, ovaj model je bio otelotvorenje ambicije da „Passat bude više od Passata“.

Pored motora, pažnju je privlačio i luksuz rezervisan za najprestižniji Passat.
Vrhunska koža, detalji od drveta, odlična zvučna izolacija i Bose ozvučenje su kreirali premijum ambijent koji do tada nije bio tipičan za VW Passat. Osim sedana, Passat W8 postoji i u karavan verziji Variant.

Ipak, Passat W8 nije naišao na širok odziv kupaca. Cena koja je prelazila 40.000 evra pozicionirala ga je blizu modelima iz Audijevog, Mercedesovog i BMW-ovog tabora, a većina tradicionalnih kupaca Passata ipak gravitira prema TDI motorima i racionalnosti.

Do 2004. godine i kraja proizvodnje, napravljeno je oko 11.000 primeraka (limuzina i karavan zajedno), što ga čini jednim od najređih serijskih Volkswagena modernog doba. Primerci u odličnom stanju već danas imaju određenu kolekcionarsku vrednost. Naravno, ne u smislu nekakve egzotike, ali utisak je da vreme i te kako radi za Passat W8.

U svakom slučaju, Passat W8 je proizvod vrhunskog inženjeringa i rezultat ambicije da se kupcima ponudi nešto posebno, ali u poznatom obliku. On nije imao zadatak da zameni Audijeve modele, već da demonstrira koliko daleko Passat može da ide kada se Volkswagen ozbiljno „naoštri“.

Za ljubitelje Volkswagena koji cene mehaničku sofisticiranost i sportsku snagu u diskretnoj karoseriji, Passat W8 predstavlja svojevrsni dragulj i odličan „sleeper“. Fabrika iz Volfsburga je sa ovim modelom iskoračila iz „zone komfora“ i potvrdila da ume da razbije monotoniju velikoserijskog proizvođača i napravi nešto posebno.
Upravo u tome i jeste čar Passata W8. On nije nastao iz potrebe, već iz želje. A to je nešto što izaziva posebno poštovanje kod ljubitelja kako Volkswagena, tako i automobila uopšte.
Foto: Volkswagen