home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Jugo 45
 
Priča o automobilu Jugo, kasnije Yugo, u velikoj meri je nalik na priču o danas nepostojećoj državi u kojoj je nastao. Izvorno pisan ‘po domaće’ i namenjen modernizaciji jugoslovenskog voznog parka, bio je baziran na mehanici Fiata 127, pobedniku u izboru za ‘Evropski automobil 1972. godine’, s funkcionalnijom karoserijom. 

Proizvodnja Juga je pokrenuta 28. novembra 1980., kako bi prvi primerak montažnu traku mogao da napusti dan kasnije, na tadašnji Dan republike.

Gabaritima 349 x 154 x 134 cm bio je 10,5 cm kraći, centimetar širi i dva niži od 127-ice, a međuosovinsko rastojanje od 215 cm je bilo 7,5 cm kraće.

Iza oznake Jugo 45 krio se provereni OHV 4-cilindraš, serije F100, zapremine 903 ccm.

Nakon modela Zastava 101 (Stojadina), drugi ‘potpuno domaći’ auto je inače trebalo da ponese oznaku 102, a prvi primerak je obećan ‘Najvećem sinu naših naroda i narodnosti’. U poslednji tren, kao iznenađenje, saznalo se novo ime – Jugo 45.

Kad je 1985. došlo do mogućnosti (pre)ambicioznog izvoza u SAD, stiglo je pisanje s ipsilonom (Yugo) i značajna poboljšanja detalja i kvaliteta. Ali ni to nije bilo dovoljno da, uprkos vrlo dobrim početnim prodajnim rezultatima, na kraju ne izbije na loš glas i završi na ili pri vrhu većine lista najgorih automobila ikada proizvedenih. Izvozio se u Nemačku, Francusku, Poljsku, Veliku Britaniju... gde su ga najviše kritikovali, proglašavali ‘najgorim autom ikad proizvedenim’. A objektivno, bio je savremeniji i kvalitetniji od dobrog dela drugih istočnoevropskih automobila, ali jednom stečen loš glas ostaje zauvek.

Proizvodio se i sa, tada, savremenim OHC motorom iz modela Zastava 101 (Stojadin), zapremine 1116 ccm (Yugo 55 i Yugo 60) te s 1301 ccm (Yugo 65). A Yugo 65 (14,5 s, 155 km/h) bio je dinamičniji i brži od većine prosečnih auta na putevima.

Innocenti Koral

Tokom 1990. brendiran je, za italijansko tržište, i kao Innocenti Koral, a na domaćem tržištu postaje Yugo Koral te Yugo postaje brend, s modelima Yugo Koral (izvorni Yugo), Yugo Skala (ex Zastava 101) i Yugo Florida. Tokom 28 godina proizvedeno je ukupno 794.428 primeraka ovog automobila koji je ostavio neizbrisiv trag u istoriji ovih prostora, gotovo jednako kao njegovi slavni prethodnici Fića i Stojadin.

Posljednji primerak modela Yugo je s proizvodne trake u Kragujevcu sišao 11. novembra 2008., nakon što je već postignut dogovor o preuzimanju Zastave od strane Fiata.

Izvor: Autoportal.hr

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Crvena Zastava / Innocenti



čitanja : 62



Komentari