
Piše: Miloš Vasin
Toyota Century je prestižna limuzina visoke klase, decenijama omiljeno prevozno sredstvo japanske društvene elite, uključujući i carsku porodicu. Samim tim, reč je o najluksuznijem modelu iz Zemlje izlazećeg Sunca, a posebno mesto u istoriji zauzima druga generacija koju pokreće V12 motor.

Century je prvi put predstavljen 1967. godine, povodom stogodišnjice rođenja Sakichi Toyode, osnivača kompanije Toyota. Od početka je bio zamišljen kao formalna limuzina, namenjena isključivo japanskom tržištu, bez ambicije da se takmiči sa evropskim luksuznim markama na njihov način. Ta filozofija je u najvećoj meri prisutna kod druge generacije (G50, nezvanično Century V12), koja se proizvodila od 1997. do 2017. godine. Ona predstavlja najvažniju i najpoštovaniju verziju ovog modela. Dizajn je svesno zadržan gotovo nepromenjen tokom dve decenije proizvodnje, bez praćenja trendova i bez pokušaja da se automobil vizuelno podmlađuje. Ovaj konzervativan i nepretenciozan pristup je možda teško razumljiv u Evropi, ali u Japanu tradicija ima veću vrednost od stalnih promena.

Toyota Century druge generacije je jedini serijski automobil iz Japana u istoriji sa V12 motorom. Atmosferski agregat zapremine pet litara sa oznakom 1GZ-FE je razvijen ekskluzivno za ovaj model i nije nikada korišćen ni u jednoj drugoj Toyoti. Oslobađa 280 KS pri 5200 o/min i maksimalni obrtni momenat od 460 Nm pri 4000 obrtaja u minutu. U fokusu nije bila snaga, već uglađenost, tišina i pouzdanost. Motor je konstruisan tako da radi gotovo nečujno, što je bio drugačiji pristup u poređenju sa evropskim V12 motorima tog vremena, koji su često imali vrlo izražen zvuk ali i relativno sportski karakter. Snagu je na zadnje točkove prenosio četvorostepeni, a od 2005. godine šestostepeni automatski menjač.

Isti princip važi i za unutrašnjost. Century druge generacije nudi luksuz koji ne „bode oči“ i ne zalazi u kič, suprotno mnogim današnjim modelima visoke klase. Umesto kože, uglavnom je primenjivan tradicionalni tapacirung od vunene tkanine, zbog tišine i prijatnog osećaja. Završna obrada je besprekorna i akcenat je, logično, na vrhunskom komforu putnika na zadnjim sedištima. Druga generacija je poslednji Century koji je zadržao analogni karakter, ali i simbol perioda u kojem Japan nije imao potrebu da se u najluksuznijem segmentu poredi i nadmeće sa Zapadom i Kinom. S druge strane, G50 je do danas jedina generacija Century sedana koja se nije prodavala samo u Japanu. Za druga tržišta je napravljeno oko 100 primeraka sa volanom na levoj strani karoserije.


Treća generacija (G60) je predstavljena 2018. godine sa V8 hibridnim pogonom i savremenijom tehnologijom, što je označilo kraj jedne ere. Toyota je Century nedavno pretvorila u poseban, globalni luksuzni brend i uz sedan ponudila i SUV model. To neminovno vodi ka komercijalizaciji i gubitku autentičnosti koju poseduje G50, sinonim za japanski luksuz stare škole i sušta suprotnost novokomponovanim bogatašima i njihovim „moćnim luksuznim džipovima“.
Foto: Toyota