home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Audi DTM

Počinje nova DTM era: od 2019, automobili izrađeni po pravilima Klase 1 koriste moderne i efikasne turbo motore.

Dvolitarska četvorocilindarska pogonska jedinica koja će pokretati “audi RS 5 DTM” isporučuje preko 610 konjskih snaga, a pomoću funkcije “push-to-pass”, vozači mogu da iskoriste kratkotrajno povećanje snage od 30 KS.

Nakon dve i po godine razvoja i oko 1000 sati testiranja na dinamometru, novi trkački motor Audija je spreman za svoj prvi nastup 4. maja na Hokenhajmringu.

“Naši vozači su bili potpuno oduševljeni tokom testa,” kaže prvi čovek Audi motorsporta Diter Gas. “Međutim, prelazak sa atmosferskih V8 motora na turbo motore nije važan samo zbog dodatnih 100 konjskih snaga. U DTM-u se sada trkamo sa visoko efikasnim motorom, a takvu vrstu agregata već koristimo u mnogim serijskim vozilima naše grupe.”

Nova DTM pravila Klase 1 usmerena su ka što većoj efikasnosti. Kao i u produkciji, izazov je izvući maksimum iz raspoloživog goriva putem visoke kompresije i velike efikasnosti. U DTM-u, količina goriva je ograničena na 95 kilograma po satu.

“To može zvučati kao mnogo u svetlu 610 konjskih snaga, ali zaista nije,” govori Ulrih Barecki, šef razvoja motora u Audi motorsportu. “Specifična potrošnja DTM motora je ekstremno niska i sada je u opsegu onoga što je bilo tipično za dizel agregate. Što se tiče težine i lakog dizajna – posebno u kontekstu sniženje emisija CO2 – ističemo nekoliko pristupa koji bi, nadamo se, mogli naći svoj put do budućih putničkih automobila – kao u slučaju TFSI i TDI agregata sa Le Mana.”

Kompaktni četvorocilindarski turbo motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva (TFSI) težak je samo 85 kilograma, što će reći da je upola lakši od atmosferskog V8 prethodno korišćenog u DTM-u. Kao rezultat, težina “audija RS 5 DTM” bez goriva pala je na ispod 1,000 kilograma. Odnos snage i težine sada iznosi oko 1.6 kilograma po konjskoj snazi.

Kao i ranije, DTM motor mora da traje tokom cele sezone, pa je projektovan da izdrži otprilike 6,000 kilometara.

“DTM format je veliki izazov,” ističe Štefan Drajer, rukovodilac razvoja pogona u Audi motorsportu. “Velika kilometraža, raspoređena na mnogo rundi sa kratkim sprintovima, veoma je naporna. Dodatno, vibracije četvorocilindarskog motora totalno se razlikuju od onih kod V8 motora. To je bio veliki izazov tokom razvoja motora i takođe našim dinamometrima.”

Dodatak od 100 KS, kao i veći obrtni moment, pojačano opterećuju ceo pogonski sistem.

Zahvaljujući takozvanom “push-to-pass” sistemu, vozač pritiskom na dugme može da aktivira kratkotrajnu dodatnu snagu motora, na primer prilikom preticanja. Premošćenjem restriktora protoka goriva, obezbeđuje se dodatnih 5 kg goriva po satu, što rezultira skokom od oko 30 KS.

DTM automobili u trkama koriste standardno gorivo (RON 98), što pogoduje transferu tehnologija iz auto-sporta u produkciju. Dodatno, motor je pripremljen i za korišćenje alternativnih e-goriva, što garantuje da visoko efikasni motori sa unutrašnjem sagorevanjem mogu da budu ekstremno ekološki prihvatljivi.

Visoka efikasnost i niska potrošnja goriva krucijalni su faktori za uspeh u DTM-u. Takmičari koji budu u mogućnosti da startuju sa manje goriva u rezervoarima, samim tim i sa manjom težinom, automatski su u prednosti nad suparnicima.

Audi ima obilno iskustvo sa turbo motorima u auto-sportu, od legendarnog originalnog reli “kvatra”, do niza uspešnih Le Man prototipa. Zasnovano na tom iskustvu, svaka od oko 2,000 komponenti aktuelnog DTM motora projektovana je od praznog lista papira.

Kompaktni redni četvorocilindraš postavljen je napred i uzdužno. Turbo punjač nalazi se na desnoj strani motornog prostora “audija RS 5 DTM” i operiše na maksimalnom apsolutnom pritisku od 3.5 bara.

I kada noga vozača nije na papučici gasa, okretanju turbine pomaže sistem protiv turbo zakašnjenja (anti-lag – ALS). Pri punom opterećnju, grane motora sijaju jarko crvenom bojom. Brzine se menjaju na 9.500 obrtaja.

Izvor: Serbiaring.com



čitanja : 984



Komentari