
Ovih dana, tačnije 21. januara 2021. proći će tačno STO DESET GODINA, od kako je održan prvi automobilski reli MONTE KARLO. Pre više od jednog veka, na Azurnoj obali su se okupili bogati i dokoni ljubitelji avantura, vlasnici tada retkih automobila, i na deonici od NICE do MONTE KARLA priredili sportsko nadmetanje.
Trke automobilima su već uveliko bile poznate pošto je prva održana u Francuskoj, na prašnjavom zemljanom putu od PARIZA do RUANA, godine 1894.
Gledajući sa današnje distance, u vremenu dolaska električnih automobila, formula, ili automobila koji imaju i preko 1000 konjskih snaga, ondašnji su izgledali potpuno smešno, sa tankim i velikim točkovima, bez kabine i sa ogromnim volanom, a bezbednost je bila totalna nula, pa možete i sami zaključiti koliko je bilo izletanja, prevrtanja i povreda, pošto zaštitni kavez, takozvani ROL BAR, tada nije ni postojao.
Ali ako mislite da su prvi automobili dugo godina zadržavali prvobitan dizajn, varate se. Novo svetsko ludilo, bukvalno je zapalilo razvijena područja, pa su leteće mašine na četiri točka neverovatno brzo poprimale sve neobičniji izgled, i postajale sve brže i brže. Trkačka vozila su imala svoje krupne brojeve, trka je bilo sve više, i već se znalo, ko je, medju tim pionirima auto sporta, bio uspešniji.
Prema nekim podacima prvi automobil u Srbiji, pojavio se na ulicama Novog Sada 1892. godine i navodno je, kako je to i u ondašnjim novinama zabeleženo, pripadao mladom doktoru Stevanu Adamoviću. Kupila mu ga je njegova baka, na izložbi u Parizu, i svakako, taj prvi automobil, marke DE DION BOUTON, bio je čudo nevidjeno u Novom Sadu. Takodje, prema nekim podacima, prvi automobil Beograda, marke NESELDORF, stigao je iz uvoza, a vlasnik je bio gardijski poručnik BOŠKO RADULOVIĆ, koji je svog ljubimca dobio 3. aprila 1903. godine.
U vreme održavanja prvog relija MONTE KARLO, Srbija je bila kraljevina na čijem se čelu nalazio Petar prvi Karadjordjević. Za taj period Srbije se kaže da je predstavljao zlatno doba, vreme privrednog i kulturnog napretka. Politička situacija je kao i uvek bila uzavrela, a podsetiću da je 1908. Austro-Ugarska anektirala Bosnu. Što se tiče auto trka, naravno, malo ko je kod nas i znao šta to znači, posećivane su konjičke trke, a medju narodom je bio najpopularniji fudbal, s tim što je onda, za razliku od danas, bio uspešan i kvalitetan. Baš tih godina je u našem glavnom gradu formiran OFK BEOGRAD.
Elem, vratimo se na obalu Azurnog mora, u januar 1911. godine. Pobednik prvog relija bi je Henri Ružie sa automobilom marke TURSAT. Reli je dobro organizovan, privukao je pažnju mondenskog sveta koji se odmarao u skupim hotelima Monaka, izazvao je i pažnju na stranicama novina, pa su ondašnji šmekeri i klikeraši netom ukapirali da je pred njima burna i berićetna istorija MONTE KARLO relija.
Vrlo brzo je dogovoreno da se itinerer nadgradi, i da reli poprimi zvezdastu putanju, sa polascima iz nekoliko evropskih gradova, i sa ciljem u MONTE KARLU. Broj takmičara je već posle prvih godina počeo da se uvećava a organizator te sportske menifestacije je bio AUTO KLUB MONAKO. Predugačka je lista pobednika, zbog prekida u vreme ratova, reli MONTE KARLO koji počinje baš ovih dana nosi oznaku 89.
Najuspešniji su bili SEBASTIEN LOEB i SEBASTIEN OŽIE, sa po 7 pobeda, zatim TOMI MAKINEN, VALTER RERL. SANDRO MUNARI, TREVO, sa po 4 trijumfa i drugi.Tri puta su na ovom reliju , koji se skoro uvek završavao na snegom pokrivenim putrevima, pobedjivali vozači malog MINI KUPERA, 1964. HOPKIRK, koji je startovao iz Minska, 1965. TIMO MAKINEN, koji je krenuo iz Stokholma i 1967. ALTONEN, koji je na stazu pošao baš iz Monaka.
Godine 1971. na 40. reliju MONTE KARLO pojavile su se i četiri posade iz JUGOSLAVIJE, GLUHAK i GREGORIĆ, sa Lančom fulviom HF 1600, VIDIC i NOVAK, sa Sabom 96, BATORI i KRAŠNA, takodje u Sabu 96, i najzad JOVICA PALIKOVIĆ i NENAN JURANIĆ, sa Renoom 8 gordini. Krenuli su iz Atine, i do Monte Karla prošli istu kilometražu kao i ostali, s tim, što je njihova putanja vodila iz Atine, preko Skoplja, Beograda, Sarajeva, Splita, Zadra i Rijeke. U Beogradu su imali kontrolnu stanicu kod Auto moto saveza Jugoslavije, o čemu mi je pričao i poznati Milorad Srećković – Srećko. Putevi su bili katastrofalni, puni rupa, prekriveni ledom i snegom a etape knap, pa je već od samog početka počelo odustajanje i dobijanje kaznenih poena. Pretpostavljam da su današnji automobilisti čuli šta znači KNAP etapa. Kao suvozač na JU RELIJIMA sam to više puta doživeo, pa se dešavalo da na pojedinim etapama, kasni cela nacionalna klasa, neko manje neko mnogo.
Te godine, na reli MONTE KARLO se startovalo iz 10 evropskih gradova. Iz Marakeša, Atine, Varšave, Remsa, Monte Karla, Bukurešta, Almerie, Frankfurta, Osla i Glazgova. Pred svima je bila ista kilometraža. Kompletan reli bio je dugačak 5500 km. sa 15 specijalnih ispita, ukupne dužine 405,5 km. Startovalo se 22. januara, a cilj je bio 29. januara u Monte Karlu. Uoči finalnog kruga, sa najviše brzinskih ispita, odžavani su polufinalni brzinci, praktično kvalifikacioni brzinski ispiti, koji su odlučivali o listi onih koji će voziti u finalu. Od naših predstavnika svi su poodustajali uoči tih kvalifikacija, ugavnom zbog kvarova, a jedino je naš najpoznatiji as JOVICA PALIKOVIĆ, sa suvozačem NENADOM JURANIĆEM, u Renou 8 gordini, ušao u finale. Na prvom brzincu je bio sjajan, zauzeo je 13 mesto, a u generalnom 15. Podvlačim, da su se tada, kao i uvek u to vreme, na MONTE KARLU pojavljivali NAJ vozači sveta. PALIKOVIĆ je zbog kvara odustao na drugom brzinskom ispitu. Iz njegove klase 1300, niko nije ni stigao do finalnog dela, pa je naš automobilista JOVICA PALIKOVIĆ bio najuspešniji u svojoj klasi 1300, i dobio je pehar.
LANČA je pobedjivala 13 puta, 10 puta SITROEN, 7 puta FORD …itd.
U elitnoj WRC 1 klasi će voziti za TOJOTU, Ožie, Evans, Rovanpera i Takamoto, za HJUNDAI Tanak, Nojvil, Sordo a za FORD M SPORT, Suninen, Grinsmit i Lube junior…
Reli MONTE KARLO, 89. po redu, je pred nama, i sasvim je izvesno da će doneti sjajnu borbu vozača TOJOTE, HJUNDAIA i FORDA M SPORT. Biće posebno zanimljivo u kategoriji WRC 2 i 3. Pratićemo kako će voziti Oliver Solberg, Andreas Mikelsen, Grijazin, Furmo…
Na reliju će debitovati posada iz Hrvatske….Viliam Prodan i suvozač Zoran Raštegorac, sa „ford fiestom R4“.

Pratićemo 15 brzinskih ispita. Prvi je u četvrtak 21. januara 2021. a poslednji „power stage“ je u nedelju, 24. januara 2021.

Na fotografijama su, sa piscem ovog teksta, Francuz ŽAN RANJOTI (pobednik relija Monte Karlo 1981. godine, sa „renom 5 trurbo“), Francuz FRANSOA DELKUR (pobednik relija Monte Karlo 1994. godine, sa „ford eskortom kosvort RS“) i najuspešniji Srbin na Reliju Monte Karlo, JOVICA PALIKOVIĆ (1971. sa „renoom 8 gordini“).
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs