
Vratimo se na kratko na početak 1973. godine…..tada mnogi od vas nisu bili ni rodjeni, a Vi koji se sećate tog perioda, znate vrlo dobro da je to bilo zlatno vreme jugoslovenskog automobilskog sporta….
Ipak, da se podsetimo….
Šampionat 1973. u auto sportu na krugu, održan je u 5 gradova, Kragujevac, Sarajevo, Titograd, Kraljevo i Arandjelovac….
Priredjeno je 6 relija – UPI, Aprilski, YU, Beograd-Bar, Bratstvo-Jedinstvo i Galax.
Tada su po broju priredbi prednjačila takmičenja motociklista, u spidveju, moto krosu i brzinskom motociklizmu.
Veličanstvene medjunarodne automobilske trke na beogradskom Ušću – tri godine za redom, 1967. 68. i 69…. Velika Nagrada Beograda, ostavile su sjajan utisak i privukle u svet brzine baš veliki broj navijača.
Reli je postajao sve popularniji a tome je najviše doprineo čuveni 6. YU RELI, koji je prvi put 1972. bodovan za Šampionat Evrope.
Održan je na užasno dugačkom itinereru od čak 2522 kilometra. Vozio se zapravo po celoj dužini i širini ondašnje SFRJ, od Tivta, Cetinja, Titograda,….pa do Kotora, Dubrovnika, Mostara, Bugojna, Doboja, Bosanskog broda, Osijeka, Vukovara, Beograda, Titovog Užica, Bajine bašte i Vrnjačke banje. Učestvovalo je čak 80 posada, uz 15 iz inostranstva. Pobedio je slavni Italijan, Rafaele Pinto, sa „fiatom 124 SS“, ispred Poljaka Sobjeslava Zasade, sa „poršeom 911 S“ i sjajnog Jugoslovena, Jovice Palikovića, sa „renoom 12 Gordini“, koji je dobio pehar za treće mesto. Dešavalo se to početkom oktobra 1972. godine …..a već posle tri meseca startovao je SVETSKI RELI ŠAMPIONAT, koji se 4 godine bodovao za šampionat proizvodjača (fabrika) a 1977. je SVETSKI RELI ŠAMPIONAT prvi put bodovan i za Svetsko reli prvenstvo VOZAČA.
Na prvom reliju za proizvodjače, na tada več čuvenom RELIJU MONTE KARLO 1973. pobedio je Francuz Žan Klod Andrie, u fantastičnom „alpin Renou A110 1800″ (na slici). Dakle bila je to PRVA SVETSKA TITULA U KONKURENCIJI FABRIKA.
Na startu je bilo 278 posada !!!!…..a na cilju je u generalnom poretku 31. mesto zauzeo naš Jovica Paliković sa suvozačem Aleksandrom Sašom Švarcerom, u „renou 12 gordini“, dok je u svojoj klasi 2/4 osvojio 3. mesto na podijumu. Bio je to istorijski plasman za jugoslovenski reli sport….u neverovatno oštroj konkurenciji…
Najveći uspeh višestrukog šampiona Jugoslavije Jovice Palikovića (bio je prvak relija, kružnih i brdskih trka… pa i šampion moto sporta), na reliju Monte Karlo, zabeležen je 1971. kada je sa suvozačem Nenadom Juranićem startovao iz Atine, u „renou 8 gordini“, i u klasi do 1300 kubika OSVOJIO PRVO MESTO.
Danas, posle tačno pola stoleća od tada, Reli šampionat sveta, mega popularni WRC, ispisaće potpuno novo poglavlje u svojoj veličanstvenoj biografiji – ERU HIBRIDNIH VOZILA, dakle eru klasičnih benzinskih agregata dopunjenih baterijama. Tri fabrike, tri tima, predstaviće svoje zaista predivne i papreno skupe proizvode (cena svakog je oko 800.000 eura). Imaćemo priliku da putem mnogih medija, video prikaza, snimaka i direktnih prenosa, vidimo poslednju reč tehnike ugradjenu u turbo agregate od 1600 kubika koji će pored svojih 380 KS dobiti hibridni stimulans od oko 130 KS, pa će im moć biti veća i preko 500KS. A šta je sve ubačeno u te kreacije inžinjera, kakve su izmene napravljene, znaće samo genijalni tvorci najnovije „toyote jaris Rally 1, „hyundaia 120N Rally 1“ i „ford pume Rally 1″…… članovi timova „Toyota Gazoo Racing“, „Hyundai Motorsport“, „M-Sport Ford“.

Za sada se zna da su svi timovi počeli sa testovima početkom minule godine, ali ipak kasno . FIA je donela nove tehničke propise, pa su svi morali da menjaju svoje tehničke kreacije, vodeći naravno računa o maksimalniom brzinama, a naročito o prianjanju tako izmenjenih vozila, na različitim vrstama podloge. Sva tri tima su imali pehove na testovima, izletanja sa staze pa čak i veća oštećenja i povrede takmičara. To samo ukazuje da su testovi bili nedovoljno dugački, sa malim vremenom za pravo ispitivanje, podešavanja trapova, amortizera, izduvnog sistema i položaja hibridnih paketa na zadnjoj osovini. Legendarni Sebastien Loeb je odmah posle Dakar relija, helikopterom stigao do mesta Gap u francuskim Alpima, i odmah uskočio za volan „ford pume“, da bi kao maestralni stručnjak za osećaj „setapa“ (podešavanja) još jednom proverio već vidjeno , ukazao na neke stvari i smirio tim „M-Sport Forda“, koji je takodje zabeležio izletanje na testu…

Sve to govori da će prvi reli nove sezone, koja je planirana sa 13 relija, doneti baš puno neizvesnosti i verovatno neočekivanih rezultata. U svakom slučaju interesovanje za WRC će biti još veće i svi misle da će reli sezona 2022 biti posebna.

Sva tri modela su predstavljena na svečanosti u Salcburgu, u subotu uveče, a prisutnima se prigodnim rečima obratio i novi predsednika FIA, i nekadašnji WRC takmičar, Mohamed Ben Sulajem…
Reli Monte Karlo počinje u četvrtka uveče, 20. januara 2022. Održaće se dva noćna brzinska ispita, od 15.20 i 23.25 kilometra, po asfaltu prekrivenom i ledom i snegom.
U petak je planirano 6 brzinskih ispita, od ranih jutarnjih sati pa sve do sumraka.
Subota donosi 5 brzinaca, takodje od jutra pa do večeri… a
Nedelja će označiti finale, sa 4 ispita (ukupno 17), s tim da će po običaju poslednji biti ispit „power stage“, koji petorici najbržih donosi dodatne bodove.
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs