
Izvor : www.novosti.co.yu
Za privatizaciju "Zastavine" fabrike automobila
zainteresovano je više svetskih kompanija, ali se "Zastava
automobili" neće privatizovati na tenderu već će se sa strateškim
partnerom potpisati ugovor o formiranju mešovite firme prema kojem bi novi
strateški partner na osnovu investicije od 300 miliona evra postao vlasnik oko
70 odsto fabrike.
Ovakav način privatizacije dobio je u ponedeljak zeleno svetlo na sastanku
poslovodstva i predstavnika sindikata grupe "Zastava vozila" i
ministra ekonomije i regionalnog razvoja Mlađana Dinkića, ali tek pošto su
čelnici sindikata dobili čvrste garancije da će se u pregovorima sa budućim
partnerom insistirati na socijalnom programu iz tenderske dokumentacije. Na taj
način stvoreni su uslovi da se već u utorak u Beogradu sa predstavnicima
"Fijata" potpiše ugovor o namerama, koji bi ukoliko dođe do dogovora,
mogao da bude potpisan na Đurđevdan, 6. maja, za Dan grada Kragujevca.
Prema rečima Zorana Stošića direktora fabrike "Zastava AGM" u pitanju
je bio operativni sastanak, a dogovoreno je da se detalji ne iznose u javnost.
- U Ministarstvu vlada veliki optimizam kada je u pitanju privatizacija naše
fabrike - kaže Zoran Mihajlović, predsednik sindikata i član UO Fabrike
automobila. - Za našu fabriku i dalje je zainteresovano više svetskih
kompanija, a "najzagrejaniji" su "Fijat",
"Folksvagen", i FAU iz Kine. Predstavnici Ministarstva nisu želeli da
nam kažu ko nudi najbolji razvojni program, jer će to biti presudno za
donošenje odluke o partneru.
Sindikat će već u sredu u Ministarstvu ekonomije potpisati
ugovor koji podrazumeva da će se novi većinski vlasnik obavezati da u narednih
pet godina ne menja delatnost fabrike, da ne otpušta radnike i da će za svakog
ko bude želeo dobrovoljno da napusti fabriku biti obezbeđena stimulativna otpremnina
od 300 evra po godini staža. Većinski vlasnik će biti u obavezi da proizvodi
najmanje 100.000 automobila godišnje.
Članovi poslovodstva ni u ponedeljak nisu želeli da komentarišu rezultate
sastanka u ministarstvu, ali kako saznajemo, tri navedene kompanije do
poslednjeg trenutka neće odustati od proizvodnje svojih modela u Šumadiji.
Startna pozicija "Fijata" je, kako saznajemo, trenutno najbolja, jer
zbog kompatibilne proizvodnje najbrže može da se krene sa montiranjem novih
modela, pre svega redizajniranog "fiće". Na platformi
"punta" koji već silazi sa montažnih traka u Kragujevcu, može da se
proizvodi još nekoliko vozila. Predstavnici kineske kompanije prilikom nedavne
posete "Zastavi" nisu krili da proizvodnjom svog modela u Kragujevcu
žele da se pozicioniraju u Evropi i da su ozbiljno zainteresovani za taj posao
u Kragujevcu. Ni "Folksvagen" ne odustaje od postavljanja sopstvene
montažne linije u "Zastavi", ali kako saznajemo, oni će u ovom
regionu svakako proizvoditi vozila. Prilikom nedavne posete Kragujevcu pored
razgledanja pogona "Zastave", stručnjaci iz "Folksvagena"
su se interesovali i za kragujevački univerzitet, pre svega Mašinski fakultet,
ali i za natalitet u gradu, što je u prvom trenutku sve iznenadilo. Raspitivali
su se i za zemljište - po kojoj ceni se prodaje i da li ima većih celina, na
primer, 400 hektara.
SAOPŠTENJE MINISTARSTVA
U saopštenju Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja navodi se da su
italijanska i nemačka kompanija "izrazile interesovanje za ulaganje u
automobilsku industriju u Srbiji i da se sa njima intenzivno pregovaralo u
poslednjih nekoliko nedelja".
Grupa "Fijat" je zainteresovana za strateško partnerstvo sa
"Zastavom", a "Folksvagen" za takozvana grinfild ulaganja,
to jest izgradnju potpuno nove fabrike automobila. Obe fabrike su
zainteresovane za proizvodnju kompletnih automobila kao i potpuno novih modela.