home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Uprkos finansijskoj pomoći države, auto-giganti i dalje su u teškoj situaciji. Analitičari smatraju da su šanse za njihov opstanak minimalne.

Mogući kolaps „tri velikana" iz Detroita još nije izbegnut, pa će se neizvesna sudbina američkih gigantskih auto-kompanija u možda najtežoj godini u istoriji svetske proizvodnje kola preneti i u 2009. godinu.

Procene analitičara iz celog sveta su pesimistične kada je reč o sveukupnoj svetskoj auto-industriji, naročito kada govore o detroitskoj trojci, „Dženeral motorsu", „Fordu" i „Krajsleru".

Stručnjaci upozoravaju da će pomoć u zajmovima samo privremeno zaustaviti pravu oluju u svetskim finansijama i kreditnoj krizi, koja surovo utiče na potražnju za vozilima i globalno privredno usporavanje.

- Odobrena pomoć ne znači da je bankrot sva tri detroitska velikana izbegnut - upozorio je analitičar „Morgan Čejsa" Himanšu Patel.

Pomoć vlade nedovoljna

Posustali „Dženeral motors", koji je iscrpeo zalihe svežeg novca za tekuće poslovanje, pokušava zajedno sa „Krajslerom" da obezbedi bar deo od 17,4 milijardi dolara vladine pomoći koja je tek odobrena odlukom predsednika SAD Džordža Buša, pošto u Kongresu odluka nije mogla da se izglasa. Dok „Ford" tvrdi da ima dovoljno svežeg novca kako bi uz umereno usporavanje prebrodio krizu bez vladine pomoći, ostale velike američke auto-kompanije naći će se na ivici ponora ako se prodaja ne poveća. Prema svim procenama, u najvećoj opasnosti je „Krajsler", najmanji od američkih proizvođača, koji se nalazi u vlasništvu privatnog fonda „Serberus".

Propast bilo koga iz „detroitske trojke" poražavajuće će delovati na visoko integrisanu automobilsku industriju koja zapošljava milione radnika i potencijalno može da gurne krhku američku privredu u depresiju, upozoravaju analitičari. Nevolje u kojima se našla američka „trojka" mogle bi da idu na ruku njihovim konkurentima. Tako bi „Tojota" mogla da pretekne „Dženeral motors" na mestu najvećeg proizvođača kola na svetu, a „Folksvagen" da nadmaši „Ford" i da postane treći svetski auto-gigant.

Prekid saradnje

Istraživači „Global insajda" procenjuju da će prodaja kola u 2009. u svetu pasti za još 3,5 miliona komada (5,1 odsto) u odnosu na prošlu godinu. Analitičar „Insajta" Rebeka Lindland smatra da auto-industrija još nije dotakla dno i da se realno mogu očekivati još lošije vesti. Ona smatra da će se globalna prodaja automobila oporaviti najranije 2010.

- Evropa je još u procesu propadanja u recesiju. Tržišta u usponu se i dalje usporavaju i još ne znamo kada će se taj trend zaustaviti - kazala je Lindlandova.

Zbog krize, pojedine kompanije morale su da se odreknu izuzetno popularnih robnih marki, pa je „Ford" bio prinuđen da proda „Jaguar" i „Land rover", proizvođače luksuznih automobila indijskoj „Tati", a da „Aston Martin" ponovo preda u britanske ruke, kako bi se obezbedio svež novac za svakodnevno poslovanje. „Ford" pokušava da proda i svoju poslednju inostranu robnu marku za izradu luksuznih kola, „Volvo", a „Dženeral motors" razmatra šanse da se reši nevolja sa filijalom „Saab".

Sve teže dobijanje kredita i pogoršanje uslova poslovanja sputava broj mogućih ugovora o udruživanju, kao jednom od načina da se kriza prebrodi.

„Dženeral motors" je prekinuo razgovore o jačanju saradnje sa „Krajslerom", a „Porše" je odložio planirano dalje preuzimanje „Folksvagena".

Loši završni računi i nedostatak novca takođe će uzdrmati planove za izradu štedljivih i ekonomičnijih automobila, uprkos milijardama vrednih kredita koje su odobrile Evropska unija i vlada SAD. Japanski proizvođač kamiona „Isuzu" promenio je plan zajedničkog razvoja motora čiste dizel tehnologije sa „Tojotom", a norveška kompanija za izradu električnih kola „Tink" je zbog nedostatka novca bila prinuđena da otpusti polovinu zaposlenih, svega dva meseca nakon što je lansirala proizvodnju.

Indijska „Tata" probila je sve rokove izrade najjeftinijeg automobila na svetu zbog problema sa podizanjem nove fabrike. Kompanije „BMW", „Nisan" i „Honda" upozorile su na drastičan pad profita u narednoj godini, a „Fijat" je odložio uvođenje novih modela za 2009. godinu. Južnokorejski „Sangjong" nije mogao da isplati radnike u nedelji pre Božića, nakon što je kineski partner odbio da obezbedi injekciju svežeg novca i zapretio da će odustati od zajedničkog projekta ako sindikati budu odbili program restrukturisanja i stabilizacije kompanije.

Loše i u Evropi, Brazilu, Aziji...

Evropski i azijski proizvođači kola takođe traže pomoć svojih vlada, dok prodaja pada sve dublje širom sveta po dvocifrenim procentima. Ponor je tako snažan da uvek profitabilna „Tojota" u ovoj godini predviđa prvi operativni gubitak u njenoj istoriji. Proizvođači u Evropi, Aziji i Americi su ispraznili fabrike i otpustili radnike, pošto je prodaja vozila pala najbrže u ovoj deceniji u poslednjim mesecima 2008. godine, čak između 37 do 50 procenata u pojedinim zemljama. Brazilsko tržište, koje je poslednjih godina doživljavalo pravi „bum", postepeno se gasi, a podataka o smanjenju potražnje ima i u Kini, čije je tržište poslednjih godina raslo po stopi od 20 do 30 odsto godišnje.

Izvor : Tanjug.co.yu i Pressonline.rs

Foto : Chevrolet, Saab, Ssangyong i Toyota 



čitanja : 890



Komentari