home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Blic.rs

Građani koji su se javili da kupe "punta" uz kredit čiju kamatu subvencionira Vlada Srbije moraju dobro da procene da li su sposobni da ga otplaćuju, jer ukoliko to ne budu mogli, država im neće pomoći u tome. Pored toga, na ovaj kredit banke gledaju kao i na svaki drugi, pa klijent ukoliko ne bi mogao da otplaćuje kredit, može da ostane i bez automobila, druge pokretne, ali i bez svoje nepokretne imovine.

Naime, sve banke koje daju kredite za "punto" kao instrument obezbeđenja traže menicu kojom kupac u stvari garantuje svom svojom pokretnom i nepokretnom imovinom da će vratiti ceo kredit. Tako bi, praktično, zbog menice klijent mogao da ostane i bez stana ukoliko banka proceni da je to potrebno uraditi kako bi se izmirio dug.

Kako su za "Novac" objasnili u "Hipo banci", menica je čest instrument obezbeđenja kod banaka, između ostalog i zbog brze mogućnosti realizacije potraživanja u nadležnom sudu po takozvanoj skraćenoj proceduri.

- Pored same menice, potpisuje se i menični sporazum kojim se definišu sporazumna prava i obaveze, kao i ovlašćenja. Sam sudski proces naplate menica od dužnika koji ne izmiruju svoje obaveze redovno odvija se po Zakonu o izvršnom postupku i podrazumeva ustanovljenje mogućnosti naplate od dužnika. Dosadašnja praksa vezuje se za naplatu potraživanja kroz naplatu pokretne imovine, čiju procenu vrši ovlašćeni sudski procenitelj, dok u slučajevima kada je nemoguće namiriti potraživanje od dužnika kroz pokretnu imovinu namiruje se kroz realizaciju nepokretne imovine - kažu u "Hipo banci".
Stručnjaci ocenjuju da su bankari svesni da je samo zaloga na automobil slaba garancija i da im se ne isplati oduzimanje vozila neredovnim platišama jer su cene polovnjaka pale, a potražnja je slaba i ne mogu da ih prodaju. Kada je teško podmiriti dug samo zaplenom vozila, pokreće se menična tužba pred sudom. Epilog može biti čak i prodaja stana ili kuće dužnika ako se prodajom njegovih ličnih stvari ne može nadoknaditi dug.
U "Komercijalnoj banci" kažu da ukoliko iz bilo kojih razloga nije moguća realizacija ručne zaloge, pristupaju realizaciji menice.
- Banka sagledava finansijsku situaciju svakog klijenta i pre aktiviranja sredstava obezbeđenja kredita svakako pokušava naći model otplate kredita kojim će klijentu omogućiti uredno servisiranje obaveza. Kada ne postoji mogućnost za dalji nastavak urednog servisiranja obaveza, inicira se pokretanje postupka realizacije ručne zaloge ili postupka realizacije menice. Postupak realizacije ručne zaloge, odnosno prodaje automobila započinje slanjem opomene dužniku o pokretanju postupka prodaje. Ukoliko iz određenih razloga nema mogućnosti realizacije ručne zaloge, pristupa se realizaciji menice pred nadležnim sudom po prebivalištu dužnika - kažu u "Komercijalnoj banci".
I u Ministarstvu ekonomije su potvrdili da država neće pomagati onima koji ne budu bili u stanju da vraćaju kredit za "punta".
- Instrumente obezbeđenja kredita određuje svaka banka za sebe i u skladu sa svojom poslovnom politikom - rekli su za "Novac" u ministarstvu.
Pored opreza i dobrog prera­čunavanja prilikom predaje zahteva za kredit za "punto", kupci bi trebalo da obiđu i nekoliko banaka jer ne nude sve iste uslove. Pa tako, iako su u Ministarstvu ekonomije tvrdili da neće biti učešća u ovim kreditima, neke banke ga ipak traže. Tako "Rajfajzen" banka traži učešće od čak 30 odsto, dok u "Erste banci" traže samo 10 odsto. Neke druge banke koje ne traže učešće stimulišu ga na drugi način. Pa tako u "Unikredit banci" ukoliko uplatite najmanje 2.000 evra za osnovni model i od banke tražite pozajmicu od 5.000 evra, ne morate da uzmete kasko osiguranje. U Ministarstvu ekonomije su na ove činjenice rekli za "Novac" da je svaki kupac slobodan da izabere banku koja ne traži učešće i da je u programu Vlade za kreditiranje privrede i građana sa subvencioniranom kamatom uključeno 27 banaka i 10 lizing kuća.

Uslov

Uslov za kupovinu „punta“ na kredit je da rata ne sme da pređe trećinu plate. Za kupovinu „punta“ u verziji koja košta 6.999 evra na 24 mesečne rate potrebna je plata od čak 1.017 evra.

Autor : M. Laketić



čitanja : 5125



Komentari

Uprpili se ovi iz Vlade da ce narod da navali da kupuje punta uz subvenciju za koju nemaju para da je pokriju, pa sada preko lokalnih novinara ovakvim tekstovima pokusavaju da odgovore potencijalno prekobrojne kupce!

Autor Nikola 30 Apr 2009, 13:52