
Prodaja automobila u Evropi porasla je u junu prvi put za više od godinu dana, zahvaljujući programima "staro za novo", objavili su proizvođači vozila.
Udruženje proizvođača ACEA saopštilo je da je u junu prodaja porasla za 2,4 odsto, na 1,46 miliona automobila. Bio je to prvi rast posle 14 meseci pada.
ACEA je upozorila da je u prvih šest meseci ove godine prodaja smanjena za 11 odsto, što znači da je kupljeno gotovo milion automobila manje nego u istom periodu 2008. Na pad prodaje proizvođači su odgovorili smanjenjem produkcije i ove će godine proizvodnja automobila verovatno biti za četvrtinu a dostavnih vozila i kamiona za polovinu manja nego u prethodnoj godini.
U Udruženju takođe strahuju od velikog pada prodaje početkom iduće godine, kada prestanu da važe podsticaji za zamenu starog automobila novim i za kupovinu energetski štedljivijih modela.
Ove godine su podsticaji vlada doprineli prodaji. U Nemačkoj, koja je najveće evropsko tržište i gde se kod zamene starog novim autom dobija 2.500 evra u gotovini, prodaja je u junu skočila za 40,5 odsto a u prvoj polovini godine za 26 odsto.
Prošlog meseca prodaja je povećana i u drugim zemljama koje imaju podsticajne programe - u Italiji za 12,4 a u Francuskoj za sedam odsto.
Istovremeno su znatan pad prodaje ubeležile Španije i Britanija, za 15,9, odnosno 15,7 odsto.
Većina vodećih proizvođača u junu je imala rast prodaje - vodeći evropski prodavac Folksvagen (Volkswagen) od 9,5 odsto, italijanski Fijat (Fiat) od 11,7 odsto zahvaljujući ponajviše malim automobilima, Pežo Sitroen (Peugeot Citroen) od 4,4 a Ford od 2,2 odsto.
Proizvođači luksuznih automobila nisu prošli dobro i prodaja BMW je pala za 10,9 odsto,a Dajmlera (Daimler) za 2,7 odsto.