
Od prošle godine, naime, Rusija pokušava da pomogne svojoj autoindustriji
koja, prema rečima premijera Vladimira Putina, zapošljava 1,5 miliona ljudi i
izmedju ostalih mera podrške uvela je ograničenja uvoza stranih automobila.
Zapad je sa svoje strane optužio Moskvu da takvim merama krši obaveze na
suzbijanju protekcionizma, dok je ruska opozicija optužila vladu da rasipa
sredstva poreskih obveznika, dodelom bespovratne pomoći od 25 milijardi
rubalja (oko 800 miliona dolara) privatnoj kompaniji "Avtovaz".
Pomoć, medjutim, za sada nije donela očekivane rezultate, a zbog pada tražnje
fabrika će zaustaviti proizvodne trake tokom celog avgusta, što će prepoloviti
plate radnika.
"Protivićemo se poslednjim odlukama rukovodstva 'Avtovaza o zaustavljanju
proizvodnje i smanjenju zarada od septembra", rekao je za Rojters lider
sindikata "Jedinstvo" Pjotr Zolotarev.
U prvom polugodju prodaja automobila marke "lada" je opala za 44
odsto na 179.870 jedinica. Prošle godine fabrika je u Rusiji prodala 622.000
automobila.
Kompanija "Avtovaz" je lane ostvarila gubitak od 24,7 milijardi
rubalja (793 miliona dolara) po medjunarodnim računovodstvenim standardima. Za
prvo polugodje ove godine kompanija očekuje gubitak od deset milijardi rubalja.
Izvršni potpredsednik "Avtovaza" Igor Komarov i gubernator Samarske
oblasti Vladimir Artjakov planiraju da idućeg utorka razmotre situaciju u
najvećoj ruskoj fabrici automobila.
Analitičari ukazuju da bi "Avtovaz" mogao da preživi i bez državne
pomoći ukoliko bi "poradio na smanjenju troškova", koje bi bezuslovno
dovelo do otpuštanja 10 do 15 odsto radnika od ukupno 100.000.
Izvor blizak menadžmentu "Avtovaza" je za Rojters rekao da
rukovodstvo "proračunava socijalne i ekonomske posledice otpuštanja deset,
25 i 50 odsto zaposlenih".
Predstavnik kompanije nije želeo da komentariše, dok je Zolotarev rekao da
sindikat "Jedinstvo" nije dobio obaveštenje o masovnim otpuštanjima.
Prema ruskom zakonu poslodavac je obavezan da o tome obavesti sindikat najkasnije
tri meseca unapred.
Iako je fabrika nagomilala 50 milijardi rubalja duga, koji namerava da
restruktuira, a još nije potrošila svu državnu pomoć, uprava ukazuje da "ni
ne pomišlja na bankrot".
"Istorija Avtovaza je primer kako politiku vlade prema preduzećima koja su
bankrotirala odredjuju političke veze njihovih vlasnika, a ne ekonomski
interesi", ukazao je profesor Ruske ekonomske škorle Konstantin Sonjin.
U vlasništvu države, preko državne korporacije "Rostehnologije" na
čelu sa Putinovim saborcem Sergejem Čemizovom, je 25 odsto akcija
"Avtovaza", a isto toliko pripada francuskom "Renou" i
ruskoj investicionoj kompaiji "Trojka Dijalog", piše Rojters.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Lada