
Neizvesnostima u vezi sa realizacijom "Zastavinog" posla stoleća, čemu je u velikoj meri kumovala globalna ekonomska kriza koja je uzdrmala automobilsku industriju, kao da se nazire kraj.
Sudeći prema informacijama iz "Zastave", ali i nadležnih državnih institucija, italijanski proizvođač automobila bi, krajem septembra, trebalo javno da saopšti kakvi su mu planovi na srpskom tržištu kao i da utvrdi dalju dinamiku realizacije ambicioznog projekta "Fijat automobili Srbija" (Fiat automobili Srbija). To između ostalog podrazumeva utvrđivanje visine ali i rokova uplate osnivačkog uloga "Fijata" i Vlade Srbije što je, inače preduslov za početak rada zajedničke kompanije sa sedištem u Kragujevcu.

"Fijat" bi do kraja septembra trebalo da obelodani i da li će u svojoj novoj kompaniji u Kragujevcu, krajem 2010. godine, kako je ranije bilo najavljeno, početi proizvodnju novog automobila "A" ili "B" klase. Ukoliko se opredele za proizvodnju automobila "A" klase, sa montažnih traka u kragujevačkoj fabrici godišnje će silaziti 250.000 vozila. Ako izbor padne na model "B" klase, onda bi iz pogona "Fijat automobili Srbija" godišnje trebalo da izlazi nešto više od 160.000 automobila.

"Zastavinim" radnicima sasvim je svejedno koji će "Fijatov" model proizvoditi, a odluka će zavisiti isključivo od procene menadžmenta "Fijata". Uprkos najavama, dobri poznavaoci prilika u automobilskoj industriji, ne očekuju da će probna proizvodnja tzv. "nulte" serije novog Fijatovog modela automobila startovati pre prve polovine 2011. godine. U "Zastavi", odnosno u kompaniji Fijat automobili Srbija, u međuvremenu bi trebalo da bude nastavljena proizvodnja Punta. Plan je da naredne godine proizvodnja dostigne 50.000 vozila.
U ovom trenutku proizvodnja Punta odvija se u dve smene i od aprila je sa montažnih traka sišlo oko 6.500 automobila sa benzinskim i dizel motorom. U minulih desetak dana prodato je 60 Punta sa dizel motorom, čija je produkcija u "Zastavi" startovala 10. jula. Tada je najavljeno da će se već od septembra mesečno proizvoditi 4.000 Punta, pri čemu bi trebalo da startuje i produkcija tog "Fijatovog" modela s pogonom na gas.

Podsećanja radi ugovor koji su potpisali predstavnici "Fijata" i Vlade Srbije bilo je precizirano da se u novu firmu uloži 50 miliona evra. Taj novac, koji predstavlja svojevrsnu garanciju postojanja i rada nove firme, i koji kompaniji "Fijat automobili Srbija" omogućava preuzimanje "Zastavine" imovine, trebalo je da bude uplaćen do 31. marta ove godine. Menadžment "Fijata" je, međutim, krajem marta, pozivajući se na globalnu krizu, zatražio odlaganje izmirivanja te obaveze, što je u srpskoj javnosti pokrenulo pravu lavinu negativnih komentara, "analiza" i "stručnih tumačenja" odnosa Italijana prema ugovorenom poslovnom aranžmanu.
U Kragujevcu se sada, gotovo s izvesnošću, očekuje da će
"Fijat" krajem septembra saopštiti precizan rok za uplatu uloga koji
će kompaniji "Fijat automobili Srbija" omogućiti da preuzme imovinu
(zemljište, objekte i deo proizvodne opreme) "Zastavine" Fabrike
automobila, i time i faktički počne da funkcioniše kao nova firma.
U kragujevačkoj gradskoj upravi, koja je sa "Fijatom" potpisala
memorandum o saradnji, očekuju da će u septembru biti završena prva faza
formiranja bescarinske zone u centru Šumadije. Planirano je da bescarinska zona
u počeku bude locirana u fabričkom krugu i pogonima "Zastavine"
Fabrike automobila, odnosno kompanije "Fijat automobili Srbija" da bi
kasnije bila proširena i na Industrijsku zonu Korman polje (kraj autoputa od
Kragujevca do Koridora 10).
"Fijatovi"
kooperanti
U Industrijskoj zoni Korman polje koja će se, posle eksproprijacije zemljišta,
prostirati na 150 hektara, biće locirano desetak italijanskih firmi koje će
proizvoditi delove i komponente za "Fijatove" automobile. Najznačajniji
"Fijatovi" kooperanti (firma "Manjeti Mareli" - Magnetti
Marelli - i proizvođači delova od plastike) biće smešteni u
"Zastavinom" fabričkom krugu. Za desetak italijanskih kompanija koje
spadaju u "Fijatove" dobavljače prvog reda u Kormanskom polju je već
predviđeno oko 50 hektara građevinskog zemljišta.
Mesto i
za "Ivekovu" fabriku
Vlada Srbije bi, do 1. septembra, trebalo da usvoji odluku o eksproprijaciji 35
hektara u Kormanskom polju, gde će biti locirani pogoni italijanskih kompanija
koje proizvode delove za ugradnju u "Fijatove" automobile. U
kragujevačkoj gradskoj upravi za Danas kažu da će se buduća industrijska zona
Korman polje prostirati na oko 150 hektara gde će se najverovanije naći mesto i
za izgradnju "Ivekove" fabrika za proizvodnju autobusa.
Autor : Zoran Radovanović
Izvor : Danas.rs
Foto : arhiva Autoblog.rs
heheh, cim pocen da se drma necija politicka pozicija (a svi znamo cija) potegne se "posao stoleca" :))
A na stranu to sto se Fiat i dalje "vozi" na veresiju!!! Bitno je da se Z10 za ciju je licenu placeno iz budzeta (citaj nasih dzepova) sada zove Punto Classic i da se distribuira preko Delte i da se finansira I DALJE iz budzeta (drzavnog dela osnivackog uloga)!!
Verovatno si u pravu, ali pitam te Nedjo: zar to nije oduvek tako bilo od kada postoji Zastava?
Nemojte biti toliko negativnog stava.
Bolje i da se za posao sa fiat-om izdvoji nesto iz budzeta, nego da neki "politicari" to uzmu, pa da grade bazene sa slanom vodom i vile i da kupuju dzipove. Ovako bar radnici dobijaju redovno plate, a mi ostali i tako i tako ne bismo videli nista od tih para.