
Citroen GS slavi 40. godišnjicu. Ovaj porodični automobil je predstavljen u septembru 1970. godine, na sajmu automobila u Parizu. Prvu nagradu je osvojio 1971. kada je proglašen za evropski automobil godine, ispred Volkswagena K70 i Citroena SM.
GS je bio udoban porodični automobil sa četvoro vrata i prostorom za petoro
odraslih osoba, uz mnogo litara prtljažnog prostora. Motor u GS-u je bio
četvorocilindrični vazdušno hlađeni bokser od samo 1015 cm³ i 55.5 KS, koji je
pogonio ovaj model do maksimalne brzine od 147 Km/h. Natprosečan komfor u
vožnji je imao zbog hidropneumatskog sistema suspenzije, dok je bezbednost bila
osigurana sa disk kočnicama na svim točkovima.
1972. godine je predstavljena karavan verzija, a naročito je popularna bila
varijanta Palas, koja je posedovala posebne luksuzne detalje.
Kod modela GS se posebno ističe ograničeno izdanje pod imenom Birotor, rađeno u
saradnji sa NSU-om, koje se odlikuje Wankel motorom od 107 KS.
GS-serija je 1980. godine detaljno unapređena. Ime promenjeno u “GSA'' i skoro
svi modeli su posedovali 1.3-litarski motor.
Ukupno je proizvedeno skoro dva i po miliona primeraka. Citroen GSA se neko
vreme proizvodio u bivšoj Jugoslaviji, i to u pogonima Koparskog Cimosa, a
zanimljivost je da se umesto oznake GSA kod nas koristila oznaka GA.
Preuzeto sa : NSautomobili.com
Sokirao sam se kad ga je cale kupio na sajmu jer je pre toga vozio fijata 1300. Medjutim tu udobnost retko koji automobil i danas postize. Secam se ptanaja komsije: a sta ce ti cajger za broj obrtaja motora :-)
Nezaboravno je bilo i sokiranje komsija sa podizanjem automobila, 3 stepena pa kad se popne na 3 stepen kao mali SUV.
Bokser motor hladjen vazdusno, kurbla za paljenje .. jedinstven auto.
Jedino je bio lak na rdju .. To je mislim najveca mana automobila ( pored bombi za hidaruliku)
A pogledajte samo tu savršenu preglednost, izuzev kabrioleta, jedan je od najpreglednijih ikada, a osim toga elegantan, srazmeran ( proporcionalan), , skladan i originalan. To je bio auto dok je wagen još piškio u gaće
Menjac kao da je skinut sa kamiona, rdja dok udaris dlanom o dlan... Jedino je enterijer zanimljiv.
Eto i ja sam svoje detinjstvo proveo u citroenu GA. Ćale ga kupio novog. Strašno i neponovljivo udoban. S druge strane, automehaničari ga mrze. Moj ćale, automehaničar po profesiji, ga parodao čim je počeo da se kvari!
Posle je kupio BMW e30 koji sam i ja vozio 10-ak godina i više nikad neću voziti ništa osim BMW-a. Sad vozim e46. VRH!!!
Citroen je uvek imao ideje ispred svog vremena, to stoji. Šteta što je bespotrebno pravio kompromise na običnim stvarima i propustio da zaista postane premijum marka...
P.S. MIKI i Miki nisu ista osoba. Ja ne vozim BMW, mada bih voleo... ;)
Verovatno jedino vozilo koje je po brzini korozije moglo da pobedi čak i fiata 132. A to nije bilo lako u ono vreme, kada je fiat "vladao" u toj oblasti ...
Ali, što jeste - jeste, bio je baš udoban.
Srecan mu rodjendan, nazalost nema ih vise, ododse na onaj svet...
Bio je to strasan auto, secam ga se kao dete, kako plovi po grbacama ( kojih je bilo i tada ali u manjem broju)...
CX je bio jos upecatljiviji i udobniji, Citroen je tada bio za primer za razliku od danasnjeg vremena kada se utapa u prosek...
@Moron
korozija je u to vereme hvatala sve modele, neke brze, neke sporije, svakako su svi nestali...
Carobnjak
Izvini što pomenuh fiat - znao sam, ako si živ, da istrpeti nećeš :)))
P.S. Nisu svi nestali zbog korozije, znaš i sam ...
Odličan (5) S J
Ispred vremena i ispred wagena, ali AutoBuild uništi francusku autoindustriju.
Srećom nije postojao kad je ovaj GS proizvodjen
@Moron
nisam se javio zbog toga nego zato sto je to istina, svi stari modeli su istruli osim ako su garazirani tj. nisu vozeni a konzervirani su!
Ili mozda smatras da su neki imali pocinkovanu karoseriju sedamdesetih ?!?
Prvi delimicno pocinkovani model bio je Audi 100 krajem 1982.godine, tek kasnije su ostale marke ( stidljivo) pocele da primenjuju taj model, dok neki ni danas to ne rade, Dacia na primer...
Carobnjak
Mislim da si ovaj put pogresio.
Volvo serije 240 ( iz 1974. ) je bio galvaniziran "odozdo" ( pod, pragovi, unutrašnjost zadnjih blatobrana ... ). Veruj mi na reč, jer sam koristio "primerak" 244 DL ( B 21 A ) iz davne 1978!
P.S. taj Volvo je samo izuzetak koji potvrdjuje pravilo...
A kad si ga koristio, skoro ili pre 30 godina?!?
Carobnjak
Po BG čak i danas ima relativno dosta volva iz prve serije 240/260 ( obzirom da ih puno nije bilo čak ni onda kada su bili novi ), a ima i poneki iz serije 140/160 ( ja ih primecujem ).
Taj volvo 244 iz 1978. moj otac je uzeo kao nov, meni je dosao u posed negde 1988, a prodao sam ga 1996. ( "punoletnog" ). Negde 2000 ili 2001. mi se javio neki covek ( tadasnji vlasnik ) da mu ga "prevedem".
Posto je volvo te serije bio "galvaniziran", "farban" potapanjem u "kadu" i sa brdom bitumena i voska, on ( po mom misljenju ) nije mogao da rdja, osim da mu prethodno mehanicki ostetis boju.
Moj ga je otac 2x "gadno stukao" ( od limarije nije promenjeno samo dvoje desnih vrata i krov ) i posle je polako i malo rdjao samo tamo gde je "varen".
Kada sam ga prodao "punoletnog" bio je u odlicnom stanju limarije, a u relativno dobrom i kada sam ga videeo te 2000. ili 2001, stim da je bio "lose uradjen" ( cuo sam da ga je jedan od vlasnika u medjuvremeenu "spucao" u drvo ).
Ta serija 240 je bila prosto neunistiva, mada taj motor B 21 A sa samo 100 ks ( za onu masu vozila ) nije bio nista posebno. B 23 E ( ili B27 ... ) je vec bi nesto.
Za taj B 21 A je fiat 132 bio ferari ...
Legenda...
Ne pamtim ga previse, ali su moji u isto vreme imali 2 komada i to oba ruzicasta...
Slazem se sa Milanom u prvom komentaru sa iznetim...
Ne znam za koju... :)
Posto su obe specijalne...
Jesu bili narandzasti (sada postoji ibiza u istoj boji) ali se u njemu jedanput vozilo 11 ljudi( bilo i dece)...
Za mene klinca je nesto najlepse bilo ono dizanje-spustanje...
@Panchev9
za pink!
Narandzaste se secam, a najcesca je bila bez boja ili ti bela kafa...
Sve u svemu, model ispred vremena!
Pogledajte instrument-tablu Citren CX-a:
http://www.flickr.com/photos/gasis/69563968/
Secam se, moj nastavnik iz OTO-a iz osnovne skole je bio kupio dva slupana GS-a i napravio bas jedan lep, crvene boje. Imao je one velike "ratkapne", sto su pokrivale celu felnu ( moja baka je imala jednu takvu, u kojoj je kokosima sipala zito ili kukuruze, spala je sa nekog GS-a ). A ona rucica za "nivelaciju" mi je bas bila enigma...
Da li neko zna uz koje GS-ove su isla ona zadnja svetla podeljena horizontalno na 4, a uz koji na 3 dela? Ona sa 4 su bila bas super.
I koji su dolazili sa dva okrugla prednja svetla, a koji sa ovima kao na slici?
@Moron
pogledaj sta je auto!
http://www.flickr.com/photos/edsel/462960375/
Carobnjak
Lep je bio CX, ali je meni ona "ajkula" sa slike ipak bila lepsa. Kada se setim onih "direkcionih" farova. Eh, davno bilo. CX je nekako kratko trajao, a i vreme ga je brzo nagrizalo...
P.S. Otisao sam...
Neka mu je sretan rodjendan!!! Ja se sećam samo ponekog iz detinjstva, oduvek sam ih voleo... Šteta što Citroen ne pravi takva kola danas, osim mog omiljenog C6:)
@Moron
dvostruke prednje farove je imala slovenacka verzija ( Cimos). Zadnja svetla sa 3 dela su prvobitna a od 1977. su iz 4 dela...
Kako to mislis CX je kratko trajao? Proizvodio se punih 17 godina, sto je duze od GS-a!!!
@Moron
nagradno pitanje za tebe: koji model je "unuk" od ovoga na fotki?
http://www.flickr.com/photos/mehari/103472257/in/photostream/
Ami...
Koliko putanja sam ga sreo u Huper Enignatici...
A unuk je drugo koleno...
@Panchev9
da preformulisem pitanje: koji od novijih modela uzasno podseca na ovog Amija na fotki a nije Citroen? :)
Nekada je podešavanje nivoa karoserije bilo dostupno i "običnoj raji", a danas je to kod Citroena namenjeno isključivo uz "bumbarski" paket opreme velikih modela.
Pokoj duši...
@carobnjak
Jel hoces da me "trujes" sa nekim dalekoistocnim dizajnerskim cudima...
Skoro su bili takvi pokusaji...
Jos ovo...
jel se proizvodio do pre 1 ili 2 godine...
Onda znam...
@Panchev9
posto Moron ocigledno vec spava, ne vredi cekati, evo odgovora:
"Ja vragolan i moj deda
kud krenemo svet nas gleda,
dva mangupa, vidi jada
on nekada a ja sada..." :)))
http://renault-megane.infocar.ua/img/models/109/foto_002.jpg
Carobnjak
Ne spavam, samo nisam bio tu... Probacu redom.
Najpre, gde samo iskopa amija i kako li ga dovede u vezu sa megane II HB? Nikadaa nisam kontao zasto mu je zadnja "sajba" stajala kontra...
"Pratio" sam ja i CX, nisam znao da je toliko trajao, ali mi se nekako nije "urezao" u mozak kao GS. Znao sam jedan CX ( mislim, "Prestige" ), delovao je mocno, ali je vec posle par godina nekako "ispao iz vinkla" ) kad gledas "liniju spoja" prednjih vrata i pr. blatobrana ). Uzas za videti...
@Panchev9
Pored kuce moje bake je bila velika rupa na mag. putu, godinama i imao sam skupljenih barem 15-ak raznih ratkapni. Uglavnom sam ih koristio kao frizbi, dok omaskom nisam ubio baki jednu kokosku ...
carobnjak
Veze nisam imao, niti mi je jasno da se neko moze nazvati "naslednikom" amija ...
Ne znam od koje je plastike ali ne moze da pukne... Moze samo da ispadne ako nema vezica...
Mislim da su danasnje atkapne dosta slabijeg kvaliteta...
carobnjak
Ja mislim da se ta dva vozila ipak ne mogu porediti, osim nekako originalnim dizajnom. Megane II barem nije imao "diskove" na poluosovinama odmah pored menjača, tj. u motoru. Baš jednostavan način zamene disk pločica ... Samo otvoriš haubu i ...
Panchev9
Sve ratkapne iz moje kolekcije su bile metalne, fiat, zastava, mazda, BMW, mečka, citroen ( 2 komada, jedna od valjda 15 cola mislim sa ajkule ). Ma, bilo svašta ... Teške kao tuč, tako da u njih ( posebno u one veće ) za kokoši i vodu možeš da naspeš, a da one to ne prevrnu kada po tome hodaju ...
@Moron
zadnji deo je kljuc, poklopac prtljaznika, anti-aerodinamika zadnjeg stakla... :)))
Jel ti se dopala pesma?
Panchev9
Nije svaki GS imao velike ratkapne, vecina je imala one male, a samo "izabrani" su imali one "king size". Kako su dobre bile ...
Panchev9
Na amiju je barem zadnje staklo bilo suvo i kada pada kisa ...
hehe
U Ohrid hmmm...
carobnjak gde nalazis slike Gs-a sa "parovim" u farovima...
Kao BMW fazon...
Izlaze samo "jedinci" na slikama...
@Panchev9
pa napisao sam da je to "domaca" varijanta koju je proizvodio slovenacki Cimos!
http://www.citroenet.org.uk/foreign/jugoslavija/cimos.html