
Preuzeto sa : Politika.rs
Šokantna izjava odgovornog direktora Serđa Markjonea potpuno poremetila perspektivu daljeg razvoja te automobilske kuće u Italiji
Investicija od milijardu evra sprema se za Srbiju. Ovim rečima Serđo Markjone, prvi čovek torinske kuće, ozvaničio je odluku koje se Italija najviše pribojavala.
Najavljeni plan predviđa da će Evropska investiciona banka dati 400, vlada u Beogradu uložiće 250 miliona evra, a ostatak će rešiti „Fijat”.
„Fijatov” pohod na srpsku fabriku u Kragujevcu, kako potvrđuju i mediji u Italiji, počeće odmah, a sastojaće se u proizvodnji dve verzije novog modela automobila L-0. Upravo je najava proizvodnje ovog novog „Fijatovog” primerka (oko 190.000 automobila godišnje) uzburkala javno mnjenje na Apeninskom poluostrvu. L-0 u Srbiji (koji će se zvanično lansirati krajem 2011) automatski će zameniti proizvodnju modela „multipla”, „muza” i „idea” koji se trenutno proizvode u najvažnijoj „Fijatovoj” fabrici u Italiji – „Mirafjori”. Još uvek nije zvanično potvrđeno šta će se onda u budućnosti proizvoditi u pomenutom „Fijatovom” postrojenju: „I dalje o tome razmišljamo”, komentariše Markjone.
Nakon nekoliko nedelja od neočekivanog referenduma kojim se odlučivala „Fijatova” investicija u napuljskoj fabrici „Pomiljano”, italijanski košmar je sve bliži realnosti.
Zašto Srbija, a ne Italija za budućnost novog modela L-0?
„Da je postojala ozbiljnost od strane sindikata kao i priznanje važnosti našeg projekta i ciljeva koji želimo da postignemo sa sigurnošću koju posedujemo u Srbiji, L-0 bismo proizvodili u fabrici ’Mirafjori’. ’Fijat’ ne može nepotrebno da rizikuje svoje planove u postrojenjima u Italiji: moramo biti u stanju da proizvodimo automobile bez rizikovanja prekida u proizvodnji”, priznaje Markjone poznatom italijanskom dnevnom listu „Republika”.
Iz Detroita (gde je održan sastanak upravnog odbora torinske kuće), odgovorni direktor „Fijata” zvanično potvrđuje i svoju nepoverljivost u funkcionalnost fabrika u Italiji.
Šta će, dakle, biti sa „Fijatom” u Italiji?
’Pomiljano’, italijanska fabrika kraj Napulja, predstavlja i dalje žarište neslaganja politike torinske automobilske kuće i sindikata. Sindikat FIOM (Federacija metalurških radnika) i dalje je uveren u neustavnost „Fijatovog” investicionog plana, dok torinski automobilski gigant sve više dobija odraze globalizovane multinacionalne kompanije ne više toliko usmerene na kolevku svoje proizvodnje – Italiju.
„Odlučili smo da nastavimo investicioni plan u ’Pomiljanu’ sa sindikatima koji su prihvatili da podele odgovornost. ’Pomiljano’ predstavlja i dalje „work in progres” za koji smo spremni da uložimo 700 miliona evra, ali ukoliko plan ne bude funkcionisao kako smo predviđali, imamo alternative i van Italije”, ponovno je potvrdio Markjone. Skeptičnost povodom investicija u Italiji se ne smanjuje. „Italijanski deo automobilske kuće bio je jedini koji nije postigao zaradu u prethodnoj godini. Ja se ne bavim politikom već automobilima i mislim da je neophodno shvatiti razliku između anarhije i demokratije. Može 10 odsto fabrike da bude nesaglasno, ali proizvodnja mora biti uvek stopostotna.”
„Fijat” je u Detroitu ozvaničio i podelu automobilske kuće na dva ogromna ogranka: od januara 2011. automobilski sektor (koji obuhvata marke „Lanča”, „Alfa Romeo”, „Ferari”, „Maserati” i jedan deo novoprisvojene fabrike „Krajsler”) definitivno će se odvojiti od proizvodnje kamiona i traktora (sektor sada poznatiji kao „Fijat industrijal”, a koji obuhvata marke „Iveko”, kamioni, i „Cnh”, traktori). Osim logističke podele proizvodnje, dva nova sektora podeliće i budžet: od ukupno trinaest milijardi evra, tri će otići ogranku „Fijat industrijal” dok će preostalih deset ostati na raspolaganju proizvodnji automobila.
„Polako izlazimo iz tunela”, Markjoneov je komentar povodom podele automobilske kuće. „Krajem 2011. ’Fijat’ će posedovati 35 odsto ’Krajslera’, koji takođe sledeće godine planiramo da iznesemo na berzu.”
Nakon potvrde podele automobilske kuće „Fijatove” akcije vrtoglavo su porasle za sedam odsto: vrednost akcija „Fijata” u sredu dostigla je tako čak 9,7 evra.
Markjone, koji je prethodne godine već predvideo reorganizaciju svetskog automobilskog sektora (u kome će funkcionisati samo nekoliko automobilskih giganata i gde će za opstanak biti neophodno proizvoditi oko šest miliona automobila godišnje) za narednih pet do šest godina najavio je još jedan krug industrijskih automobilskih agregacija za koje je „Fijat”, kako i sam potvrđuje, apsolutno spreman.
Multinacionalni „Fijat” ipak sve više zapostavlja postrojenja na Apeninskom poluostrvu koja još nisu naviknuta na sve veću prisutnost svoje usvojene „braće” u inostranstvu. Pred novom erom torinske automobilske kuće i većim brojem mogućnosti u inostranstvu, italijanska postrojenja sve se više osećaju izdatim.
Autor : Marina Lalović
Render :Quattroruote.it
Da bi neko danas bio konkurentan u autoindustriji, MORA da ponudi dobru cenu. Radna snaga u Srbiji je jeftinija, a to automatski znači i smanjenje troškova proizvodnje, što rezultira i smanjenju konačne cene proizvoda. U Italiji u fijatu su plate oko 2.500 €, a kod nas 300€ . Markijone zna šta radi.
Ne vozim fiat, ni alfu, ni lanciju, ali se divim ovom čoveku jer je od propale i zadužene fabrike napravio nešto!
@Dejan L
tako vec moze, Mange tvrdi da Italijani rade za 500 eura?!? Pa to nije dosta ni za racune, smesno!
Komšijin brat živi u Mondovi, a radi u Torinu kao graditelj, prosečna plata u fiat-u je oko 2.800€. On na gradjevini ima platu oko 3.500 €.
@Dejan L
veruj mi da je svaki cent zaradio taj sto radi na gradjevini a ovi u Fiatu su zasticeni ko beli medvedi. Obzirom da Fiat nema nameru da se vise nateze sa sindikatima proizvodnju seli u manje "zahtevna" postrojenja. To bi mogla biti pouka nasim radnicima za buducnost. Nijedan gazda ne voli da mu radnici objasnjavaju "neke stvari".
@ChedomirADELAIDE
nije bas tako, neces ti na zapadu dobiti nijedan "nezaradjeni" euro kao ovde!
Radi se jednostavno o tome da su plate u nerazvijenim zemljama i do deset puta nize a to je ogromna usteda za fabriku...
Skoro sve ozbiljnije marke su veci deo proizvodnje vec preselile u jeftinije drzave!
@Mange
sta kazes na novi iznos investicija u Srbiju? Ili ce to Srbija da ulozi? :)))
@carobnjak
svaki je euro zaradjen, samo je pitanje tvojih sposobnosti odnosno koliko cenis svoj rad i koliko je on kvalitetan. Za svoju cenu moras imati "podlogu". No da ne bi isli u dublje analize jer nije to sustina ove teme.
Fiat ima problema sa sindikatima i hoce da se kurtalise bede(srpski receno). Zato kazem da treba izvuci pouku iz toga.
40 % istine ...60% su neke druge stvari njim au korist...drzavne subvencije,infrastruktura , otvaranje vrata nogom , ucenjivanje