home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Politika.rs  

Prvi srpski komponentaš čiji će delovi biti ugrađeni u jedno „Fijatovo” vozilo jeste kragujevački proizvođač auto-dizalica, metalnih i plastičnih sklopova za automobile „Promotor IRVA”.

Ova privatna firma će 23. avgusta ove godine isporučiti prvi kontingent auto-dizalica za potrebe „Fijatove” fabrike u Kragujevcu – „Fijat automobili Srbija“ (FAS).

Dizalice za točkove „Promotor IRVA”, koja već punih sedam godina sarađuje sa francuskim koncernom „Pežo Sitroen” i američkim „Dženeral motorsom”, biće korišćene za prvu ugradnju u „punto klasik”, koji se u nekadašnjoj „Zastavi” sklapa od aprila prošle godine. Ovo je samo početak realizacije ugovora potpisanog novembra 2009. godine, kaže za „Politiku” direktor „Promotor IRVA” Slobodan Radović.

– Za desetak dana, tačnije 23. avgusta, mi ćemo FAS-u isporučiti prvih 120 dizalica koje će biti ugrađene u „punto klasik”. Reč je o prvoj ugradnji, što, praktično, znači da smo postali sastavni deo velike „Fijatove” mreže dobavljača. Do kraja godine FAS-u ćemo isporučiti ukupno 5.000 dizalica, a očekujem i potpisivanje ugovora za nove modele koje „Fijat” planira da proizvodi u Kragujevcu – navodi Radović.

Priča o ulasku srpskih komponentaša u torinski gigant počela je još početkom 2007, kada je u tadašnjoj „Zastavi” održan prvi sastanak italijanskih menadžera sa domaćim proizvođačima auto-delova. Godinu i po dana kasnije, tačnije 29. septembra 2008, država je sa „Fijatom” sklopila strateški ugovor o osnivanju zajedničke firme i proizvodnji dva nova modela u Kragujevcu („fijat idea” i „lanča muza”).

Najave da će naši komponentaši brzo sklopiti ugovore sa FAS-om o isporuci delova za prvu ugradnju nisu bile zasnovane na realnim osnovama, budući da su ovdašnje firme tek morale da prođu dugotrajnu proceduru kako bi se prilagodile svetskim standardima i zahtevima jednog velikog proizvođača vozila. Taj obiman posao, u tehnološkom i kadrovskom smislu, obavio je samo mali broj srpskih firmi, što umnogome otežava preko potrebnu lokalizaciju proizvodnje delova u Srbiji.

Država, podsetimo, planira da više od 50 odsto delova koji se ugrađuju u „Fijatova“ vozila bude proizvedeno u Srbiji. Budući da jedan automobil ima oko 15.000 delova, to, praktično, znači da će srpske firme morati da se osposobe za proizvodnju bar 8.000 raznoraznih komponenti, kako se one ne bi uvozile iz Italije ili nekih drugih zemalja. Tek sa lokalizacijom proizvodnje država će moći da kaže da je učinila pomak u smanjenju spoljnotrgovinskog deficita.

– Kakva je korist za državu ako ćemo i dalje da uvozimo delove iz Italije, a ovde samo da sklapamo automobile? Ako ne dođe do lokalizacije proizvodnje, mi ćemo kroz uvoz delova povećati negativan bilans u spoljnotrgovinskoj razmeni i tako sebi samo zagorčati život. Delovi moraju da se prave u Srbiji, a za to je važno da se što pre završi eksproprijacija Kormanskog polja gde „Fijatovi“ kooperanti treba da izgrade fabrike – objašnjava jedan od članova kragujevačkog Gradskog veća, koji je ovom prilikom želeo da ostane anoniman.

Naime, posle problema sa eksproprijacijom zemljišta na Kormanskom polju, koju su vlasnici parcela zaustavili nezadovoljni ponuđenom cenom od 350 evra za ar (traže 4.000 evra po aru), „Fijatovi” dobavljači iz Italije odložili su dolazak u Kragujevac.

– Oni bi morali da dođu najkasnije do kraja ove godine. Nije problem u izgradnji fabrika, jer je reč o montažnim objektima koji se mogu podići za tri-četiri meseca, ali tek onda treba montirati mašine i proizvodne linije, što nimalo nije jednostavno. Eksproprijacija Kormanskog polja zato mora brzo da se sprovede – kaže naš sagovornik iz gradske vlasti.

Podsetimo, februara ove godine zamenik gradonačelnika Kragujevca Nebojša Zdravković je izjavio da eksproprijacija Kormanskog polja mora biti završena do kraja juna, kao i da „Fijatovi” dobavljači (petnaestak) treba već u maju da dostave svoje planove kako bi im se na osnovu toga mogle izdati građevinske dozvole. Do ovog trenutka nije poznato o kojim firmama je reč, osim kada je u pitanju „Manjeti Mareli”, koji će svoju proizvodnju locirati u krugu „Zastave”, odnosno FAS-a, a ne na Kormanskom polju. Bez toga je praktično nemoguće organizovati proizvodnju novih modela u FAS-u, rekao je tada pomoćnik ministra ekonomije Aleksandar Ljubić. „’Fijatovi’ kooperanti sa Kormanskog polja moraju FAS da hrane auto-delovima“, naveo je on u izjavi za medije.

Pomak u eksproprijaciji Kormanskog polja može se očekivati na jesen, kada bi, kako saznaje „Politika”, vlasnicima parcela država trebalo da ponudi nešto višu otkupnu cenu.

Autor : Brane Kartalović



čitanja : 2145



Komentari

Znači polako postaje Jugo punto classic.
Tu je početak kraja i ono malo kvaliteta što srpski fiat imaše.

Autor Mange 12 Avg 2010, 15:35

120 dizalica? Vauuuu... Pa, to je baš masovna proizvodnja ... Ali, ako su kao one PSA, a vele da jesu, to je faktički samo "pola dizalice" po "komadu" ...

Autor Moron 12 Avg 2010, 17:44

Već jednom počelo i to,puno sreće!

Autor Polovni automobili 12 Avg 2010, 18:12

@Moron

Kad bi mi samo objasnio sta ti znaci "pola dizalice" po "komadu" mozda bih mogao da ti pomognem? Dobijes onda celu!

Autor PROMOTOR-IRVA 13 Avg 2010, 09:22

Promoter-Irva
Šta znači "pola dizalice po komadu"?
Pa, ako si gledao nekadašnje stare "žaba" dizalice ( npr. na renou 12 ili sl. ), te ako ih uporediš sa "savremenim" ( npr. na 307 ), shvatiš da su "savremene" nastale kao da su nekadašnje vertikalno presečene na pola ... Eto, to je to...

Autor Moron 13 Avg 2010, 11:43

E pa ovako. Prvo tzv Zaba je pantograf tip a ono sto ti zoves pola od toga je kantilever. Oba se u auto industriji podjednako koriste i samo je stvar filozofije kompanije koji tip ce da koristi. GM koristi i jedne i druge npr. za Corsu je cantilver koju im mi pravimo, a za Insigniu je pantograf jer je bolja za teze automobile. FIAT koristi samo pantograf jer oni misle da je bolja i sigurnija.

Autor PROMOTOR-IRVA 13 Avg 2010, 14:06

PROMOTOR-IRVA
Hvala ti za ta imena dizalica, u životu ih čuo nisam.
Ono što ja ( kao moje iskustvo ) znam je da je "polovina" manje stabilna i nekako teža za rad od "cele".
Da se ja pitam, koristili bi samo hidraulične ... Ne mora biti baš "krokodilka" ( uzima mesta u kolima ), ali nije je loše imati za "po kući" ...

Autor Moron 13 Avg 2010, 14:21

PROMOTOR-IRVA
Pa, "Ti" si proizvodjač tih dizalica? Tek sada shvatih. Nisam ja džaba "Moron"...
Svaka Vama čast na uspehu, a i fiatu što je izabrao "pantograf"!
Ko je prvi smislio taj "cantilver" ja bih toga na robiju ... Ja na 308 SW od 1,5 tone imam takvu "pametnu" dizalicu. Grom ih ubio ...

Autor Moron 13 Avg 2010, 14:26

PROMOTOR-IRVA
Da li je dizalica vaš projekat, koji je urađen na osnovu zahtevanih fiat specifikacija, tj. projektnom zadatku, ili je urađena po fiatovom projektu i tehnologiji proizvodnje?

Klasična pantograf, žaba dizalica zaista može imati nedostataka a posebno u slučaju loma uprnih ođica, što se najčešće dešava.
Zbog manjih gabarita i jeftinije proizvodnje su povoljnije cantilver dizalice.
Renault pravi i dvostepene pantograf dizalice a zbog manjih gabarita.

Za koliko ciklusa spuštanja i podizanja je namenjena jedna takva dizalica, pošto je često u praksi da se takve dizalice koriste i poluprofesionalno?

Autor Mange 13 Avg 2010, 14:29

Dizalica je originalno projektovana za grupu PSA i nase je idejno resenje. Uz male modifikacije koje su bile zahtev FIAT-a prilagodjena je za Punto Classic.

Autor PROMOTOR-IRVA 13 Avg 2010, 14:47

Inace sto se koriscenja tice za FIAT je validovana na 100 ciklusa. Za PSA je 60. To je statisticka kategorija i interna procena FIAT-a ili PSA koliko se u zivotnom veku vozila dizalica koristi.

Autor PROMOTOR-IRVA 13 Avg 2010, 14:55

PROMOTOR-IRVA
Hvala na podatcima.
Dizalice obično koristimo dok se ne pohaba vijak ili propadne aksijalni ležaj.
Tada već postaju opasne.

Autor Mange 13 Avg 2010, 15:26

@Moron

E dugujem ti odgovor za cenu C servisa 308 1.6 VTI (ili ti treceg redovnog). Cena je 18 hiljada dinara u Verano Motorsu.

Autor Petar 13 Avg 2010, 17:05

@Petar
Hvala. Ta cena C servisa ti je ista kao i za 1,6 HDI.
p.s. Ako si to jutros bio u Veranu, mozda smo se tamo i sreli ...
@Mange
Ona 'kutija' na z. osovini 308, što sam te pítao neko vece, to je 'stabilizator vibracija zadnjeg trapa'. To mi je 'crklo' i javno 'HVALA' Djenki koji mi je omogucio da legnem ispod njegovog 'lava' da bih video gde je problem. A hvala i Veranu sto ce da poruce deo, pa cu za oko mesec dana opet biti 'stabilan' ...

Autor Moron 13 Avg 2010, 18:54

Moron
Zato sam te pitao da li stiji ili se naslanja na balans štanglu zadnjeg trapa.
Znaći svi idemo da se "odmaramo".

Autor Mange 13 Avg 2010, 21:04

Moron
Oooooo... hvala za javno "HVALA"! Stojim na usluzi :) (služim narodu)
Srećan put majstore i lepo vreme ti želim.
P.S.
Ma znaš da "lav" može i bez stabilizatora, bitan je rep i bujna griva oko vrata :))

Autor Ðenka 14 Avg 2010, 00:55