Preuzeto sa : Politika.rs
Koliko koštaju putarine u Srbiji, a koliko u inostranstvu, i da li patriotski osećaji mogu da ublaže rupe na putu
Naplatna rampa na auto – putu u izgradnji Novi Sad – Horgoš. Plaća se na licu mesta. Cena – 330 dinara za putničko vozilo. 500 dinara vozilo sa prikolicom, 990 kombi ili autobus i 1.980 vozilo s više od tri osovine. Cena nije mala, naprotiv, ali problem nije u ceni. Pitamo inkasanta:
– Kuda sad da idemo?
– Kako?
– Pa, lepo, gde je taj auto-put za koji smo platili putarinu?
– A, to, pa taj put je u izgradnji!
– Pa šta smo mi onda platili?! Putarinu za nedovršeni auto-put.
– Nije tako – lukav je inkasant – vi ste donatori autoputa.
Tako znači, što rekao Radoje Domanović, obli nas neka milina. Znači, jednog dana kada budemo priložili sve ove priznanice koje potvrđuju da smo decenijama plaćali korišćenje nepostojećeg auto-puta, dobićemo donatorsku povelju. Pa, ko je vozio, recimo, samo pet godina, on će imati bronzanu povelju, oni koji su dogurali do decenije plaćanja nepostojećg auto-puta dobiće srebrnu povelju, a najveće patriote, sa preko decenijom plaćanja vožnje – biće nagrađeni poveljom sa zlatnim slovima, i svakako, aplauzom nadležnih.
Ko ne veruje neka proba, patriotski osećaji mogu da ublaže rupe na putu.
Ali ovo je samo poduži uvod u priču o tome koliko koštaju putarine u inostranstvu a koliko na našim drumovima. Ovoga puta nećemo pominjati čuveno „kraduckanje“ na naplatnim rampama, nadamo se da je ta epizoda u razvoju drumskog saobraćaja u Srbiji konačna prošlost. Valjda se taj narod što se bavi putevima uzobiljio, ako se nije uplašio apsa.
Elem, treba za početak reći da je korišćenje auto-puteva u Nemačkoj besplatno. Čak nema ni ograničenja brzine u krajnjoj levoj traci. Ali to su Nemci, najbogatija zemlja Evrope, pa mogu i da časte svoje vozače, zar ne? Lako je njima kad su izgradili auto – puteve. Počeli su na vreme, još za Olimpijadu u Berlinu, sredinom tridesetih prošlog veka.
U obližnjoj nam Austriji na granici se kupuju vinjete koje se lepe na šoferšajbnu. (Policija revnosno kontroliše) Za 10 dana korišćenja austrijskih drumova vinjeta košta 7, 60 eura, za 2 meseca 21, 80 i za godinu 72, 60.
U susednoj Bugarskoj, za nedelju dana vožnje, plaća se 4 evra (Bugari su se izborili da zajedničku valutu zovu evro), 10 evra za 10 dana i za godinu 59.
U Hrvatskoj se plaća u kunama, da bi se dobio iznos u evrima treba kune deliti sa 7 . Batrovci – Zagreb 110 kuna, Zagreb-Split 171 kuna i Zagreb-Maribor 23 kune.
Slovenija: 7 dana 15 evra, mesec 30 i godina 95 eura. Mađarska: 4 dana – 6,40, 7 dana – 10,70, 1 mesec 17,5 evra.
U Makedoniji se plaća 190 denara do granice sa Grčkom. (Denar – 1,74 dinara)
A kako ove cene izgledaju kad se uporede sa domaćim? Evo – putarina od Beograda do Niša za putničko vozilo je 7, 4 evra, što je za svega 20 evro centi manje nego što Austrija naplati korišćenje svojih auto – puteva za period od celih 10 dana.
Dakle, i dalje važi ono što je rekao inkasant kod Novog Sada – vozači u Srbiji ne plaćaju putarinu nego doniraju izgradnju puteva. Ugrađuju sebe u putnu infrastrukturu, što bi rekli levičari opsednuti veličinom obnove i izgradnje.
Elektronska naplata
I na našim putevima je moguće bezgotovinsko plaćanje putarine. Treba potpisati
ugovor sa JP Putevi Srbije i preuzeti TAG uređaj. Dekoder na naplatnoj rampi
čita TAG i automatski podiže rampu. U TAG je unesen registarski broj vozila,
kategorija puta i iznos plaćene putarine. Na uplaćeni iznos od 1 500 do 16 000
dinara dobija se popust od 8 odsto, a na uplate do 80 000 dinara popust je 10
odsto, dok je preko tog iznosa 15 procenata. Za sada je oko 80 odsto naplatnih
rampi na Koridoru 10 opremljeno čitačima.
Bravo za text.
Uzas,ovo samo u Srbiji ima.
Da nije tragicno,bilo bi smesno.
Ja mislim kad bi ovo ispricao nekom Nemcu da bi mislio da ga zezas,da je nemoguce.
Jer normalan covek razmislja "kako da placas putarinu za autoput ako nema autoputa".
Ja mislim da smo donirali dovoljno kroz enormen poreze i takse prilikom registracije!!
@dmc
Donirali smo toliko da treba da imamo puteve kao u Nemackoj.
Pogledaj samo kroz akcize na gorivo koliko smo donirali.
Skuplje akcize od samog goriva.
Akcize,pdv i ostali nameti iznose vise od 60% cene litre goriva.
Al dobro,barem nas "stede" za registracije...
Nije mnogo,auto preko 3200 ccm 2 000 eur registracija.
Bez obzira da li taj auto vredi 2 ili 200 000 eura...
Pitate se gde je novac za autoput? Evo ga u mojoj ulici koja se SVAKE GODINE iskopava i ponovo asflatira, a ne pamtim kad je prasina pala. Da ne spominjem da su prvo asfaltirali trotoare, a onda se setili da treba biciklisticka staza... tako da je sve iskopano ponovo i jos jednom asfaltirano. Zasto? Zato sto Mika drzi opremu dva-tri bloka dalje, i ne bi on da je tovari na transporter, nego ako bi moglo to u komsiluku da se obavi...
@Moje ime
Ne!
Vec zbog toga sto se svaki put ugrade u radove.
Evo kod mene jedna ulica radi se vec 4. put mislim.
Zasto? Pa da svaki put uzmu po neki dinar.
Pametan covek ovakav sistem u drzavi ne moze da podnese, on mora otici ili ga je cak neko povukao za rukav da ode, jer nama pametni ljudi ne trebaju. Ostali, kao i vekovima pre - trpe, valda tako moraju....
@Dargan
pametan covek se pobuni.
Ili bar ne bira opet one koji su se dokazali kao najgori.
Nije ni tako lako otici.
Ostaviti imovinu,srediti papire.
Znati jezik tamo gde ides a i uvek te gledaju kao stranca.
Pametan covek se bori za svoja prava i ne dozvoljava da ga gaze.
Npr. Nemci...
@PITBULL
Nas narod vec vekovima tako misli i uvek smo mi ispastali. Necu da nabrajam, svi znamo te istorijske, a i dogadjaje iz bliske proslosti - sve nam se obilo o glavu.
Kada sve to sagleda pametan covek, vidi da je najbolje da bezi i da dolazi kao turista ovde, svakim danom nam preti nova opasnost od napada svih vrsta sa svih strana.
P.S Odavno su pobune izgubile znacaj u svetu. Iz te pobune, pobunjenici bivaju lincovani, a necu imenovati ko - bude bogato nagradjen ;)
Ovaj fazon sa auto-putevima moze samo kod nas biti provodjen. Inace, da se godinama nije nista kod nas promenilo (ni drzava ni narod) mozes videti po delima Ive Andrica, pisca koji je opisao vecinom Bosnu (ali i okolne zemlje), jednom zanimljivom opaskom: "Bosna je zemlja apsurda", bila je tada, sada je takva, i ostace najverovatnije. Isto vredi za okolne zemlje po meni.
Naravno da se "ugradjuju" ali im to nije dovoljno, vec rade tamo gde im je blizu!
i ulica blizu mene se radi "generalno" (menjaju se kompletne cevi) nakon cak 4 godine. mnogo su izdrzale, i one i put (koji je sav popucao).
ima mnogo takvih ulica nazalost.
@dragan
hahahaha, ne verujem kako si ovaj post dobro ubo ;) Pogotovo onaj deo o Andricu. Procitaj ovo - http://www.alo.rs/vesti/31638/Opsada_Beograda_zbog_Hilari_Klinton
Da nisu pogresili ovo za Bugarsku - 4 evra za 7 dana, a 10 za 10? :-/
Sve dok ne pocnu da naplacuju porez na vazduh - dobro je! :)
Srpski putevi se već 20 godina održavaju na minimumu. U normalnim zemljama se od cene goriva izdvaja od 15 do 20%. Kod nas je po novom Zakonu o javnim putevima ta cifra na 14% ali od akcize, koja iznosi oko 40 dinara po litru benzina. I ta cifra se ne uplaćuje JP Putevima Srbije, veće se sistem trenutno drži na min od minimuma.
Posle 5 oktobra 2001, došle su pare iz povoljnih kredita za rehabilitacije, čija je trajnost oko 10god. Taj rok je bio potreban Srbiji da prespoji, dok se ne izgrade ozbiljniji auto putevi.
Trenutno JP Putevi Srbije duguje izvođačima preko 40 milijardi dinara (dug je napravljen za vreme Mr Velimira Ilića i zato se sada sudi njegovim ljudima ali niko ne kaže zašto), koridor 10 je misaona imenica, auto put Beograd Južni Jadran nije ni počet...
Znači stanje će biti još gore, ako se uzme u obzir da je vreme trajanja jednog prvoklasnog puta 30 godina!
Mange
Da nije tog duga prema putarima, ni "Intermost" ne bi otišao u stečaj. To je presedan da sam ( u tom slučaju "ino" ) osnivač firme ( nemoćan da od države naplati za izvedene radove, pa i na koridoru 10 ) kaže "Tarajte se, gasim firmu, u Srbiji nema poslovaanja!"
Moron
Intermost je bio deo Vinci grupe, Francuske građevinske kompanije, možda i najveće na svetu. Osetili su krizu, nedostatak investicija i jednostavno ugasili firmu, koja je prevela inžinjere i operativu iz Mostogradnje. Sad su ti inžinjeri većim delom u firmi Interkop Šabac, koja je se naprasno počela baviti mostovima.
I ovi što su dobili posao na koridoru 10( Ninbens group, Putevi Užice itd), su ga dobili da bi preživeli, jer se posao finansira iz kredia i redovno plaća a ukupna vrednost je oko 100 mil.€.
U najgorem položaju je Strabag, koji osim nekog manjeg posla na obilaznici oko Beograda, druga posla nema.
Jednostavno ako se nešto ne promeni, mnoga preduzeća će biti likvidirana. Prvi znak za uzbunu, za pametne, je bio kad je Mišković praktično izašao iz putarskih poslova i firmu PZP Beograd i druge iz sistema Nibens, prodao svom ortaku, crnogorskom kotravrerznom biznismenu Milu Đuraškoviću.
Mange
Naša "izgradnja" puteva me podseća na ono "Kretanje je sve, cilj je ništa..."
Dinamika izvodjenja radova je očajna ( gde god pogledaš ) i više mi ukazuje kao da je u socijalnoj funkciji ( da firme na "minimalnom gasu" što duže drže "zabavljene" radnike ), nego u funkciji izgradnje puteva.
Kad se samo setim "Puteva", Užice i kako su "brzo" pre neku godinu ( par godina ) radili onaj deo puta od Zlatibora na N.Varoši.. Užas ...
Moron
To od Zlatibora (Borova Glava) do Kokinog Broda, je bilo zbrda zdola, napravljeno je sedam velikih mostova od čega su trebala samo tri a ostalo je bilo pravljenje posla ni od čega i problema za budućnost na njihovom održavanju. Uzgred su se pravili projekti po potrebi i sve to uz saobraćaj a rezultat je vidan. Tako je bilo i u tunelu Ovčar Banja, u kome je kolovoz, dilatacije na mostovima u stanju kao da su stari 20 godina.
Ceo problem je nastao od Mr Velja Ilića koji je "nahvatao" putare na reč, i bez para pravio puteve po selima, bez plaćanja a prikazivao ih po mag. i auto putevima. Do njega je putarima sve plaćano sa zaostatkom od max 1 godine. Sada što rade, osim koridora, plaćanje je 2012god (ako ga bude), tako da ih je teško navatati.
Mange
To je Srbija! Pa, veliki izvodjači na "Prokopu" ( Enegroprojekt, KMG i dr. ) još nisu isplaćeni ni za radove izvedene do 2000. godine, a svakom se duguje po nekoliko miliona dolara... Taj nesrećni "Prokop" je počeo da se radi pre više od 30 godina ( mislim 1976 ), a ko zna kada će biti gotov. Tako se uništava "gradjevinarstvo"! Neka ti urade, a ti nemoj da platiš! Ko sa djavolom ( državom ) tikve sadi, o glavu mu se razbijaju.
Mange,
PZP Beograd je bila uspešna firma do 2007/08, a onda je krenuo sunovrat! Direkcija firme u Vidskoj je čak ostala bez vode u jednom trenutku, zbog neizmirenog duga. "Biznismenu" Milu Đuraškoviću (bivši diskontni prodavac pića) je PZP služio za izvlačenje keš para od (situacija) koje su avansno plaćane.
Nažalost slična je sudbina u većini firmi koje se bave niskogradnjom.
Predlažem resornom ministru (pre roka & la costa) i ostalim "mudrim glavama" da pre nego li započnu izgradnju auto-puta do CG, odu i provozaju se putem od Soluna do skretanja (Arta, Preveza) ka ostrvu Lefkada, (deonica oko 300 km) da vide kako je to napravljeno po brdima i vrhovima planinskih masiva sa 50-60 duplih tunela tipa (Sozina u CG) pa da sagledaju realnost i kažu nam da to u Srbiji nikad neće biti a možda ni tada! Da se ne lažemo !?
Po mojoj laičkoj proceni taj auto-put u Grčkoj je koštao između 10 i 15 miliona evra po kilometru! Logično se nameće sumnja u to, ko će našima da da kredit i ko će da izvede radove na toj utopiji, kad mi jedno 20 godina, ne možemo da sastavimo E-75 u pun profil auto-puta i to u ravnici i još pri tom plaćamo ozbiljan harač za korišćenje istog!
Kukala nam majka...
Đenka
Sve si u pravu. Jedino treba dodati da mi nismo preterano kreditno zaduženi po pitanju infrastrukture. Recimo Grčka duguje 300 milijardi € i to uglavnom preko pranja para u poslovima infrastrukture. Ista je stvar i sa Hrvatskom.
Sve znaš što se tiče avansnih situacija za PZP Beograd.
Samo si zaboravio da je Zoran Drobnjak, nekadašnji dir, PZP uz oteranog Bobana Jovanovića, sadašnji direktor JP Putevi Srbije, ali para nema-presušilo. Branko Jocić je bio čovek koji ih je doveo do bankrota, ali nedovoljno po Veljinom mišljenju, zbog čega ga je lično diskreditovao, što će i njemu glave doći - sigurno.
Inače za novi auto put u Grčkoj, preko Kozana, imam samo reči hvale.
Čime se baviš?
Mange,
Nisam zaboravio,Drobnjaka poznajem, bio je tehnički direktor PZP-a, a Boban generalni. Koliko ja znam Velja-selja i dvojica pomenutih su zemljaci (Čačani), za Jocića ne znam odakle je. Nisam siguran da je vrana vrani vadila oči ali možda si i u pravu...
Čime se bavim?
Pa možda ćemo jednom "ćakulati" i usmeno, pa možemo o tome...
Namerno sam pomenuo put preko Kozana jer je verovatno najnoviji u našoj okolini u radijusu od 1000 km, a i vozio sam otvorenih usta...
Lahka noć.