
Preuzeto sa : Blic.rs
Nakon povećanja akciza i novih cena goriva, Srbija se ponovo našla u vrhu liste zemalja regiona sa najskupljim derivatima. Mnogi građani, pogotovu oni koji žive u pograničnim krajevima, radije se odlučuju za snabdevanje gorivom u susedstvu, gde je litar evrodizela jeftiniji za 17 dinara.
Očekuje se i da će vrlo brzo proraditi crno tržište, odnosno da će se kvalitetnije i jeftinije gorivo prodavati u kanisterima na ulici.
Akcize su povećane od 1. januara ove godine, ali se prvi put desilo da je napravljena razlika u visini ovog nameta za goriva evropskog kvaliteta i onih koja izlaze iz NIS-ovih rafinerija, pri čemu su akcize na derivate evropskog standarda više.
Ovako nešto omogućeno je nakon što je vladajuća većina u Skupštini Srbije usvojila amandman jednog poslanika SPS, čime je, kako tvrde naftaši, zaštićen monopolski položaj NIS-a. Međutim, nisu samo naftaši nezadovoljni. Tim povodom juče se prvi put oglasila i opozicija, pa je cela priča dobila političku konotaciju.
Čedomir Jovanović, predsednik Liberalno-demokratske partije, kaže da je vlast omogućila NIS-u da praktično zadrži izuzetno povlašćeni položaj na tržištu, da njegov prostor za profit bude mnogo veći, a građanima produžila obavezu da plaćaju jedan od najskupljih benzina u Evropi i najnekvalitetnije gorivo u regionu.
S druge strane, iz krugova vlasti se malo komentara moglo čuti na ovu temu, osim da se na taj način dodatno puni budžet. Dušan Bajatović, funkcioner SPS, kaže da akcize moraju da se povećaju na - nešto.
- Čim se radi o akcizama, radi se o prihodu budžeta. Da to nije bilo dogovoreno u okviru vladajuće koalicije, ne bi bilo ni izglasano. To jeste veći izdatak za privredu zbog skupljeg goriva, ali smo mi u državi svesni toga - objašnjava Bajatović.
Članica Predsedništva SNS Zorana Mihajlović-Milanović upozorava da će rezultat ove odluke biti ponovna pojava crnog tržista, da će građani kupovati benzin u zemljama regiona, gde je jeftiniji za 25 odsto nego u Srbiji, kao i da će doći do pada prihoda od akciza na cene derivata.
Da su cene u Bosni i Makedoniji znatno povoljnije nego u Srbiji potvrđuje i Borisav Tatić iz Udruženja privatnih benzinskih stanica. "Tu je najveći protok ljudi koji nabavljaju gorivo za svoje potrebe. Ne verujem da baš toče u kanistere jer bi se onda radilo o švercu", objašnjava Tatić.
Kako se nezvanično može čuti, pravi šverc se uveliko odvija na administrativnoj liniji uz Kosovo.
Ivan Nikolić, saradnik Ekonomskog instituta, upozorava da bi, i pored podizanja akciza, priliv novca u budžet na ovoj osnovi mogao da bude smanjen zbog manje tražnje. "Manja tražnja je posledica skupog goriva, a kako sada stvari stoje, verovatno bismo opet mogli da očekujemo porast cena vrlo brzo" - ističe Nikolić.
U Ministarstvu energetike, međutim, tvrde da je cena goriva u Srbiji na nivou cena u regionu. "Evrobenzin je jeftiniji jedino u Bosni, Bugarskoj i Rumuniji. Slična je situacija i s evrodizelom. Cena je trenutno prilično visoka u celom regionu zbog rasta cena nafte", ističu u Ministarstvu.
Ipak, cene u regionu kažu da smo ponovo u vrhu i po pitanju benzina i po pitanju evrodizela. Skuplja je, zapravo, jedino Slovenija.
Bilo kako bilo, državna zahvatanja u litru benzina sa podizanjem ovog nameta sve su veća. Od PDV-a i akcize se u državnu kasu slije oko 50 odsto cene svakog derivata, a najviše od benzina MB95, koji još košta 119,4 dinara - 63 dinara ili 53 odsto. Od cene evrodizela, s druge strane, država uzme skoro 45 odsto.
Naftna industrija Srbije je poslednja kompanija koja je podigla cene goriva nakon usklađivanja akciza, ali su derivati na njenim pumpama i dalje najjeftiniji u zemlji. Ostali naftaši su mahom nezadovoljni zbog toga, a najviše im smeta što se to odnosi i na nekvalitetna goriva koje moraju da kupuju kod NIS-a. "Mi kupujemo dizel D2 kod NIS-a i on tada u veleprodaji košta 110 dinara. Dakle, moramo da ga prodajemo po višoj ceni, inače nema zarade. A sa druge strane NIS na svojim pumpama prodaje D2 za 110 dinara. To nije u redu" objašnjava jedan od trgovaca.
Autor : Bojana Stamenković
"Mnogi građani, pogotovu oni koji žive u pograničnim krajevima, radije se odlučuju za snabdevanje gorivom u susedstvu, gde je litar evrodizela jeftiniji za 17 dinara."
Naravno,da sam negde blizu granice,uvek bih sipao "preko",kod komsija.
Cini mi se da bi trebalo razviti jaku svercersku mrezu koju bi podrzavao sam narod, jer bi onda NIS imao konkurenciju protiv cijeg se postojanja svim snagama bori kako bi drzao monopol. To bi bili svojevrsni naftni Robin Hudovi ove zemlje! :D
Srbijo, najlepša bajko Srbijo, oče i majko, Bog nek ti nudi spas, jer mi te volimo kad ti PLjAČKAŠ NAS
@Dejan L,
Care...ovo pod hitno da ide za predlog NBS da ubace na novcanice pored himne! :D
@ Uros
Pogledaj ovaj link, tačnije poslednju sliku, (lada riva krem boje), slika govori 1000 reči
http://www.rts.rs/page/stories/sr/story/257/Gledaoci+reporteri/825660/Gledaoci+reporteri+%2813.1.2011%29.html
I kako ja da volim ovu drzavu!?Ako neko ima racionalno objasnjenje neka kaze.
Ne umeju drugačuje da nađu pare jer su sve budzašto i loše privatizovali, nismo dostigli ni nivo 1989-te, država nikad manja a državna birokratija nikad veća (a setite se šta su samo obećavali '99-te kad dođu na vlast...).
Pa šta očekujete, kako da namaknu pare?
@Dejan L,
Samo se ti smej,covek se pripremio za predstojecu sezonu!Pitanje je ,de li si i ti? :D
E al zato imamo najniži standard u Evropi sa ubedljivo najmanjim platama!!! Pa onda je potpuno logično da imamo najskuplje gorivo u regionu...ili se ja varam?!??!Gledao sam Dnevnik malopre pa mi sad sve onako malo zamućeno...
Ja uporno pricam, ovo gorivo je poslednji porez, jer ko kod ima kola, taj je "visa" klasa u srbiji i te pare idu u plate i penzije, jer ova drzava drugacije ne zna da namakne tu bedu koja se finansira iz budzeta!
Ali nece to jos dugo... Srbija ce da se isprazni za desetak godina, jer niko pametan nece ostati ovde!
A onda, ko zadnji izadje gasi svetlo, penzosi i onako zive u mraku...