
Kako piše Tanjug, proizvođači automobila u centralnoj Evropi različito su regovali na upozorenja od moguće nove globalne krize i dubljih finansijskih poremećaja - za jedne opomene ne važe i pojačavaju brzinu, dok druge auto-kuće zbog pada prodaje najavljuju povremene prekide proizvodnje.
Istovremeno, prema proceni analitičara, za proizvođače kola sve su privlačinje
i u periodu krize zemlje sa manjim porezima i jeftinijom radnom snagm, kao što
su Češka i Slovačka.
Južnokorejski "Hjundaji" prošlog meseca uveo je treću smenu u fabriku
Nosovice, na severoistoku Česke kako bi mogao da proizvodi sportsko-terenska
vozila i sedane za evropsko tržište 24 sata dnevno.
"Renoova" filijala "Dačija" u Rumuniji, pak, objavila je
pad prodaje od 21,4 odsto na ključnom tržistu Francuske, a francuska grupa
"Pežo-Sitroen" minule sedmice najavila zaustavljanje montažnih traka
u pogonu Trnava na zapadu Slovačke od kraja oktobra i sredinom novembra zbog
manje potražnje.
Uprkos bolnoj finanijskoj krizi koja je zahvatila evrozonu i neizvesnosti
povodom globalnog privednog rasta, još postoji zadovoljavajuća potražnja za
novim automobilima koji se izrađuju u fabrikama sa niskim troškovima
proizvodnje, kao što je pogon Nosovice u Češkoj, ističu stručnjaci.
"Ne očekujemo nijedan problem sa prodajom kola u Nemačkoj i Evropi u
bliskoj budućnosti," kazao je agenciji AP portparol fabrike Petr Vanek.
Ako se samo posmatra Nemačka, prodaja u avgustu na godišnjem nivou porasla je
19 odsto, dodao je Vanek.
Svetski proizvođači u Češkoj i susednim zemljama srednje Evrope privučeni su
jeftinom, ali obučenom radnom snagom, malim porezima, nejakim sindikatima i
dobrim autoputevima i železničkim vezama. Kombinacija tih pogodnosti učinila je
te zemlje poželjnim mestom za ulaganja čak i u periodu privrednog usporavanja,
kada troškovi moraju da se smanjuju i na mnogo skupljim razvijenim tržištima
kao što je zapadna Evropa.
Regon centralne Evrope je strateški plasiran u njenom geografskom srcu, blizu
najvećih privreda na svetu kao što su Nemačka i Francuska, kao i istočnim
tržištima u usponu sa visokom stopom rasta kao što je Rusija.
Vredna 1,12 milijarde evra (1,51 milijarda dolara) fabrika Nosovice stabilno
povećava proizvodnju od kada je otvorena pre tri godine, usred globalne
kreditne krize i recesije. Lane je iz tog pogona prodato oko 200.000
"Hjundaijevih" kompaktnih automobila "ix20", stejšn vagona
"hjundaji i30" i sportsko-terenskih vozila "ix35" u 48
zemlje.
S novom trećom smenom i 755 novih radnika, komapnija se nada da će prodaja
dostići 240.000 kola ove godine i 300.000 do 2013.
U blizini Nosovice, ali sa druge strane granice, biznis takođe doživljava pravi
"bum" u fabrici Zilina, na severozapadu Slovačke, poznatoj kao
"Evropski grad automobila" ili "Istočni Detroit."
Južnokorejska "Kija motor", deo grupe "Hjundaji" upravo je
u Zilini otvorila fabriku za izradu motora, zaposlila 1.000 novih radnika i
najavila uvođenje treće smene početkom 2012.

"Za sada imamo dovoljno porudžbina," kaže predstavnik fabrike Dušan
Dvorak.
U slovačkoj prestonici Bratislava, u fabrici nemačkog "Folksvagena",
od avgusta se izrađuje vozilo "ap", novi manji kompaktni automobil.
U tom pogonu VW već izrađuje "tuareg", zatim modele "audi Q7" i šasije za "porše kajen". Počela je takođe montaža gradskog automobila niske emišije štetnih gasova za "Folksvegenove" brendove "Škoda" i "Seat." Ulaganjem 208 miliona evra u taj pogon otvoreno je 1.500 novih radnih mesta i omogućena proizvodnja oko 400.000 kola u 2012., sa sadašnjih 144.000.

"Škoda" u Češkoj je objavila povećanje prodaje na ključnim evropskim
tržištima, kao i u azijskim zemljama sa privredama koje imaju visoku stopu
rasta. Očekuje se da će se globalna prodaja kompanije povećati ove godine u
dvocifrenim procentima, znatno iznad sadašnjih 800.000 vozila.
Region srednje Evrope, međutim, nije imun na globalno privredno usporavanje i
već se javljaju prvi upozoravajući signali.
Uprkos kraćim plinskim obustavljanjima proizvodnje zbog teške privredne
situacije i socijalnih nemira u Evropi, "Pežo-Sitroen" planira da
podigne godišnju proizvodnju na 300.000 automobila, uvođenjem treće smene u
julu 2012. godine, izjavila je portparol kompanije Ivana Pavelkova. Prošle
godine izrađeno je 186.000 kola u pogonu u Trnavi.
Prevelika ulaganja u autoindustriju centrale Evrope takođe izaziva zabrinutost
da bi region mogao postati "prezagušen." Zamenik ministra Češke za
trgovinu Tomas Huner upozorio je da automobili predstavljaju više od 20
procenata ukupne industrijske proizvodnje u Češkoj, što je, po njemu,
"maksimum za stabilnost industrije."
Aki bi se podiglo još fabrika za izradu kola industrija više ne bi imala
koristi od toga, smatra Hunar.
Od januara do septembra, češke fabrike automobila, uključujući zajedničko
preduzeće "Tojote" i "Pežo-Sitroena", proizvele su ukupno
895.700 kola, 11,4 odsto više negou istom periodu minule godine.
Autor : Tanjug.rs
Foto : arhiva Autoblog.rs / Kia / Škoda