
Preuzeto sa: dw.de
Svakodnevno na putevima širom EU u saobraćajnim nesrećama pogine 85 ljudi. Povećanje broja smrtnih slučajeva na drumovima primećeno je u Švedskoj, Nemačkoj, Belgiji, Poljskoj.
Iako se broj smrtnih slučajeva u nesrećama na evropskim putevima opada iz
godine u godinu, loša vest je da je takav trend smanjenja pao sa godišnje
ustaljenih šest procenata, koliko je iznosio tokom prethodne dekade, na samo
dva procenta prošle godine. U nekim zemljama Evropske unije došlo je i do
porasta broja nastradalih u saobraćajnim nesrećama:
„Postoje velike zemlje članice, koje generalno imaju dobre statistike
bezbednosti na svojim drumovima, kod kojih je prošle godine primećen porast
smrtnih slučajeva. To su Švedska, sa skokom od 18 odsto( 33 poginula), ali i
Nemačka sa porastom od 10 procenata (49 poginulih u saobraćajnim nesrećama
tokom prošle godine). Istovremeno broj smrtnih slučajeva na drumovima porastao
je i u Poljskoj i Belgiji koje su i ranije zaostajale po pitanju bezbednosti na
putevima“, izjavio je potpredsednik Evropske komisije Sim Kalas.
Ubice: alkohol, nevezivanje pojasa, nepoštovanje saobraćajnih
znakova
Simbolično, iznošenje poslednjih podataka o sigurnosti na putevima širom EU u
Evropskoj komisiji u Briselu počelo je rečima saučešća porodicama poginulih u nedavnoj (29.3.) saobraćajnoj nesreći na jugu Poljske, gde je u sudaru kamiona
i kombija živote izgubilo osam osoba, a 10 ih je povređeno.
Iako je od 2001. godine, primenom tzv. Akcionog plana za bezbednost na
putevima, broj smrtnih ishoda nesreća na drumovima Evropske unije smanjen za 45
procenata, čime je sačuvano oko 125.000 života, posao na obezbeđivanju sigurnih
puteva u EU je daleko od završenog.
„Brojke predstavljaju poziv na buđenje. Čak 85 ljudi pogine na evropskim
putevima svaki dan. Tri velike ubice nisu promenjene, a to su: vožnja u pijanom
stanju, nevezivanje sigurnosnog pojasa, i zamenarivanje saobraćajnih znakova“,
objašnjava komesar Kalas.
Motociklisti najproblematičnija grupa
Brisel nastoji da od zemalja članica zahteva dokaze o punoj implementaciji već
postojeće saobraćajne regulative, sa fokusom na povećanju broja kontrola na
evropskim drumovima. Poruka je da i u vremenima krize štednje ne sme biti kada
je u pitanju bezbednost života građana.
Posebno problematična grupa su motociklisti, gde već godinama nema znakova
smanjenja broja smrtnih slučajeva na drumovima. U EU zato se od sledeće godine
uvode redovni tehnički pregledi za motore, a u razmatranju je i direktiva koja
bi trebalo da dovode i do promene u izdavanju vozačkih dozvola unutra Evropske
unije, gde neiskusni vozači ne bi imali pristup motorima velike kubikaže.
Autorka: Marina Maksimović, Brisel
Odgovorni urednik: Ivan Đerković