
Kako piše Tanjug, većina autokompanija u Evropi je uzdržana u proceni poslovanja u ovoj godini nakon pada prodaje i zabrinuta je zbog finansijske krize.
Tražnja za novim automobilima u Evropskoj uniji je negativna šesti uzastopni mesec, s padom od sedam odsto u poređenju sa martom minule godine. Od januara do marta zabeležen je pad isporuka od 7,7 odsto, prenele su agencije.
Većina proizvođača automobila, kao što su „Pežo-Sitroen” (PSA), „Fijat” ili „Reno” beleže loše finansijske rezultate. Alijansa PSA, najveći francuski proizvođač kola, predviđa „vrlo teško” drugo tromesečje, naglašavajući da tražnja nastavlja da slabi na domaćem i vrlo važnom tržištu južne Evrope. Isporuke tih kompanija smanjene su sedam odsto u prva tri meseca ove godine.

„Reno” je upozorio na lošije od očekivanog stanja prodaje kola na tržištu Francuske i širom Evrope, gde su ukupne isporuke pale 8,6 odsto u prvom tromesečju na 9,5 milijardi evra (12,6 milijardi dolara). Takođe, „Fijat” je na evropskim poslovima izgubio 207 miliona evra, nakon što je prodaja u regionu smanjena 26 odsto, na oko 81.400 jedinica u aprilu.

Izvršni direktor „Fijata” Serđo Markione izjavio je da nova ulaganja kompanije, koja su do sada najavljivana, „ostaju na čekanju” dok se stanje na tržištu ne popravi. Uprava kompanije je upozorila da će obim „Fijatovih” isporuka ove godine dostići najniži nivo od 1983.
Kompanije koje izrađuju skupa luksuzna vozila, kao što su BMW ili „Mercedes” takođe su uzdržane iako su objavile visoku zaradu u prvom tromesečju 2012. „Mi smo uzdržani optimisti, ali ekonomski rizici ostaju,” izjavio je finansijski direktor BMW-a Fridrih Ajhner.
Prihod BMW-a u prvom tromesečju porastao je 14 odsto, na 18,29 milijardi evra, a kompanija očekuje povećanje prodaje od 11 odsto, na 425.500 vozila. U poslednja tri meseca zabeležen je rekordan rast prodaje pomognut nedavnim lansiranjem nove verzije BMW 1-serije i 5-serije modela, kao i nastavkom snažne tražnje za vozilima X3 i X5.
Grupa „Dajmler” saopštila je rast neto profita od 20 odsto, na 1,42 milijarde evra (1,88 milijardi dolara) u prvom tromesečju, uprkos manjoj zaradi ključne filijale za izradu luksuznih kola „Mercedes”, čija je prodaja dostigla rekordan nivo od 338.300 jedinica, kako u Evropi tako i na američkom tržištu.
Prodaja novih automobila u Evropi pala je na 14-mesečni minimum u martu ove godine. Proizvođači kao što su „Fijat”, grupa PSA i „Reno” su među najteže pogođenima zbog usporenog ekonomskog rasta, dužničke krize u regionu i pada poverenja potrošača. Registracije novih automobila u zemljama članicama EU, Švajcarskoj, Norveškoj i Islandu pale su 6,6 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine, što je najlošiji rezultat od marta 1998. godine, objavilo je udruženje evropskih proizvođača kola ACEA.
Samo je „Folksvagen” poboljšao rezultate tokom marta, zahvaljujući porastu prodaje na domaćem tržištu. Prodaja automobila VW grupe porasla je 1,7 odsto na 352.455 prodatih automobila, uz povećanje prodaje od 3,4 odsto osnovnog brenda VW i od 7,0 odsto robne marke „Audi”.
Među nacionalnim auto-tržištima, pad prodaje je mnogo izraženiji u južnoj Evropi sa prodajom manjom za 27 odsto u Italiji, 23 odsto u Francuskoj i 4,5 odsto u Španiji. U Nemačkoj, prodaja novih automobila je porasla za 3,4 odsto, dok je prodaja u Velikoj Britaniji veća 1,8 odsto. Kako je procenjeno krajem minule godine, prodaja automobila u Evropi pašće za oko četiri odsto, na blizu 13 miliona vozila u 2012, u odnosu na prošlogodišnjih oko 13,5 miliona. To će biti peta uzastopna godina u kojoj je zabeležen pad, od 2007, kada je isporučeno rekordnih 16 miliona automobila, predviđaju konsultanti agencije „Prajsvotrs kupers.”
Autor: Tanjug.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Peugeot / Renault / Fiat