
Po prvi put u istoriji, "drumski voz" sastavljen od Volvoa XC60, Volvoa V60, Volvoa S60 i jednog kamiona, koji su samostalno vozili u koloni iza vodećeg vozila, isproban je na javnom autoputu, među ostalim učesnicima u saobraćaju. Istorijski test, sproveden u Španiji, bio je izuzetno uspešan.
Projekt SARTRE (Safe Road Trains for the Environment - "drumski vozovi" sigurni za okolinu) koji delom finansira Evropska komisija, a koji vodi kompanija Ricardo UK Ltd iz Velike Britanije u saradnji sa partnerima Applus+Idiada i Robotiker-Tecnalia iz Španije; Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) iz Nemačke; SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation i Volvo Technology iz Švedske, grabi velikim koracima napred. Jedan od najvećih napravljen je prošle sedmice na autoputu u okolini Barcelone, gde je "drumski voz" testiran u realnim uslovima saobraćaja. Projekt SARTRE (Safe Road Trains for the Environment - "drumski vozovi" sigurni za okolinu) koji delom finansira Evropska komisija, a koji vodi kompanija Ricardo UK Ltd iz Velike Britanije u saradnji sa partnerima Applus+Idiada i Robotiker-Tecnalia iz Španije; Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) iz Nemačke; SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation i Volvo Technology iz Švedske, grabi velikim koracima napred. Jedan od najvećih napravljen je prošle sedmice na autoputu u okolini Barcelone, gde je "drumski voz" testiran u realnim uslovima saobraćaja.
"Prešli smo 200 kilometara u jednom danu i test je bio uspešan. Oduševljeni smo rezultatima", izjavila je Linda Wahlström, projekt menadžer za projekt SARTRE u Volvo Car korporaciji.
"Drumski voz" se sastoji od vodećeg vozila, kojim upravlja profesionalni vozač, a koje sledi nekoliko vozila. Zahvaljujući postojećim Volvo bezbednosnim sistemima, koji funkcionišu na principu kamera, radara i laserskih senzora, prateća vozila nadgledaju vodeće vozilo, kao i ostala vozila u njihovoj blizini. Uz pomoć bežične komunikacije, vozila u koloni oponašaju prateće vozilo, a zahvaljujući Ricardo autonomnoj kontroli, ubrzavaju, koče i skreću na isti način kao i vodeće vozilo.
Poboljšanje uslova vožnje
Glavna prednost "drumskih vozova" je u tome da svi drugi vozači u koloni, osim vodećeg, imaju vremena za druge aktivnosti umesto upravljanja vozilom. Naravno, projektom se želi da se poveća bezbednost saobraćaja i da se smanji negativan uticaj na okolinu, zahvaljujući nižoj potrošnji goriva prilikom ravnomerne vožnje u koloni.
"Vožnja u realnim uslovima saobraćaja je veliki korak napred za projekt. Bilo je zaista uzbudljivo. Vozila su se kretala brzinom od 85 km/h, a razmak između vozila bio je tek šest metara. Testirali smo razmake od pet do petnaest metara" - izjavila je Linda Wahlström.
Brzo prilagođavanje
Sediti u vozilu samo šest metara iza drugog vozila, pri brzini od 85 km/h i oslanjati se isključivo na naprednu tehnologiju može biti traumatično iskustvo. Međutim, test je pokazao da se ljudi brzo prilagođavaju.
Projekt SARTRE je aktivan od 2009. godine. Vozila u projektu su do sada prešla oko 10.000 kilometara. Nakon testa sprovedenog u Španiji, projekt ulazi u novu fazu, čiji je fokus analiziranje potrošnje goriva.
"Mnogo smo naučili u proteklom razdoblju. Ljudi misle da je autonomna vožnja naučna fantastika, ali činjenica je da ta tehnologija već postoji. Sa čisto konceptualnog gledišta, sistem funkcioniše i ‘drumski vozovi’ će biti naša stvarnost u skoroj budućnosti. Fokusirali smo se na minimalne izmene postojećih sistema. Sve bi trebalo da funkcioniše bez izmena drumskih infrastruktura ili ugradnji skupih dodatnih komponenti u automobile. Izuzmemo li softver razvijen za ovaj projekt, sve što ove automobile razdvaja od ostalih vozila na drumu jeste bežična tehnologija" - zaključuje Linda Wahlström.
PR Grand Motors
Ma da, naprave kolonu od 5-6 vozila, ta kolona se krece brzinom 80-ak kmh sa razmakom od 6 metara izmedju vozila u koloni, stede gorivo, a onda naidje neko bez namere da ustedi svaku kap goriva i ko voli da vozi, a ne da radi nesto drugo dok se vozilo krece, naravno ne moze da gnjavi za njima, krene u preticanje i treba da "umetne" se izmedju vozila, heh - mogu mislit kako bi se elektronski sistemi zbunili.
@Damko
Ovo je namenjeno za saobracaj na auto-putevima ne na magistralnim ili regionalnim putevima gde bi ovo samo predstavljalo problem u bezbednosti i nasuprot je zakonu jer zapravo i ne smes da pretices kolonu vozila...ovo bi bilo idealno za tkzv
commuter-e kojih u inostranstvu ima mnogo vise nego kod nas pa da se manje zamaraju u svakodnevom putu.
commuter - osoba koja svakodnevno putuje na vecim rastojanjima do mesta posla. ;)
@Orlo
Kao sto i sam kazes - preticanje kolone nije po zakonu, a tu dolazimo do onoga sto sam ja i napisao: sta kad pokusa da se umetne medju njih da ne bi preticao kolonu, jer oni ce vozeci tako u koloni formirati niz od najmanje 50 metara? Sta ce onda da bude?
@Damko
Kada se kreces na auto-putu kretanje levom trakom se ne smatra preticanjem nego jednostavno brzim kretanjem, a s obzirom da na auto-putu ima dve saobracajne trake (plus zaustavna) u jednom smeru nema razloga da se, ako prolazis pored njih nemas razloga da seces kolonu, osim ako se ne sklanjas nervoznim djilkanima koji zure na AP i ablenduju da im se skolonis da bi mogli brze da prodju...a veruj mi ja najvise volim takve, nikada im se ne sklanjam, kada obidjem sporije vozilo sa u granicama dozvoljenih 120-130 km/h sklonicu se... :)
Osim toga pravice se vozovi ali ce ostavljati prostore izmedju njih bas zbog toga...
P.S Ovo NECE biti primenjeno na magistralnim i regionalnim putevimava sa ukupno dve ili tri saobracajne trake... ;)