
Preuzeto sa: B92.net
Iako je objavljeno da je u FAS-ovoj fabrici počela serijska proizvodnja 500 L, kako B92 saznaje ovaj model se za sada u Kragujevcu samo sklapa.
Ovo tvrdi Zoran Mihajlović, predsednik Samostalnog sindikata u FAS-u, dodajući da više od polovine delova za novi model uvozimo, uglavnom iz Italije.
"Samo ‘Manjeti Mareli’ proizvodi skoro 60 odsto delova za ‘500 L’ a on još uvek nije počeo sa radom u Srbiji. Dakle sve delove koje on proizvodi uvozimo. Ni preseraj u FAS-ovoj fabrici još nije profunkcionisao, tako da se i svi delovi za karoseriju uvoze. Pa, više je ‘punto’ imao delova koji su se izrađivali u Srbiji. A pored toga, trenutno se proizvodi oko 50 vozila dnevno, tako da to nikako ne može da se nazove serijskom proizvodnjom“, kaže Mihajlović.
On napominje da je i to sklapanje dobro za fabriku ali da stvari treba nazvati pravim imenom. Na zapažanje da je čudno da je puštanje serijske proizvodnje prošlo bez svečanog otvaranja Mihajlović kaže da je to urađeno kako se ne bi primetilo da sam proces ide jako sporo.
"Da su doveli novinare neko bi primetio da tu ima dosta problema. Još uvek čitav proces nije potpuno uhodan i ne radi se u punom kapacitetu. Jer kako su oni predvideli proizvodnju od 200 – 300 hiljada automobila godišnje trebalo bi da se proizvodi 50 komada po minuti“, kaže naš sagovornik.
Razlog zašto se požurilo sa objavljivanjem početka serijske proizvodnje Mihajlović vidi u tome što je menadžment fabrike na taj način hteo da pokaže da čitav projekat napreduje jer se pribojavaju reakcije nove vlasti kada bude videla ugovor koji je potpisan sa Fijatom.
"Nova vlada će imati mogućnost uvida u ugovor i pretpostavljam da se tu mogu naći i neki delovi koji su nepovoljni za privredu Srbije. Kada je 2008. godine potpisivan ugovor sa Fijatom, bivša vlada je pristala na takav aranžman da bi dobila političke poene. Sada ćemo videti kako će reagovati nova vlada kada se bude upoznala sa svim delovima koji su poslovna tajna“, kaže Mihajlović, dodajući da ni država sa svoje strane nije ispunila obavezu izgradnje auto puta i obilaznice oko Kragujevca.
Sudbina cele fabrike automobila u Kragujevcu znaće se bolje već u septembru, kada će se napraviti i prva procena prodaje na američkom tržitu i kada će se videti ko je od koperanata došao u Srbiju.
„Model 500L teško da može da prođe na srpskom tržištu, tako da najviše odčekujemo od izvoza, pogotovo na američko tržište. Kada budemo videli kako nam ide tamo prodaja i kada budemo videli da dolaze koperanti i zapošljavaju nove radnike znaćemo bolje u kakvoj situaciji se nalazimo“, zaključuje Mihajlović.
Recimo procjena ove vrste: FIAT je uložio XXX eura, Vlada Srbije YYY dinara (ili eura). Gdje je otišla ta silna lova? Na komponente koje dolaze iz Italije? Gdje su alati? Niko ne dovodi u pitanje da li će iz Kragujevca izlaziti novi automobili, samo da li će tamo biti proizvedeni ili samo sklopljeni. Šta, radiće probnu seriju sa dijelovima iz Italije, pa će onda seliti preše i ostale alate u Kragujevac??? Bilo bi logično da se na platformi 500 L prave svi automobili sa small wide platformom (novi punto, 500X, pa zašto ne i novi mali jeep), što se naravno neće dogoditi. Izgleda da su novci otišli na obnavljanje proizvodnih kapaciteta FIAT-a u Italiji.
@Milan
nije ti losa logika!
A u Kragujevac stize lova iz Chrysler-a i to sveza! :)
@carobnjak
Nema šta ja da objašnjavam. Mogu samo da kažem da se radi o neviđenom lopovluku i o svesnom uništavanju domaće automobilske industrije. Sada više nemamo ništa, a nikada više nećemo ni imati. Industiju iz perioda sa početka 90-ih možemo samo da sanjamo, a i ona posrnula sa početka 2000. nam je nedostižna meta. Jedini pametan potez bi bilo poništavanje svih loše sprovedenih privatizacija, povratak izvorne delatnosti i vraćanje radnika na radna mesta. Zastava u izvornom obliku ne može da se spase, ali bi bar moglo da se sačuva ono što su do sada navukli u tzv. "FAS", zatim ako je nešto preostalo od stare opreme, a najvažnije je sačuvati ljude.
DMB su otkupili da u njemu prave kreme. Pa gde to na svetu postoji ozbiljna proizvodnja automobila bez proizvodnje motora u istoj zemlji? Čuj uvoziće motore za 200.000 nedostižnih automobila godišnje, a u Beogradu postoji fabrika motora stara preko pola veka... Luda banda. Od svega mi se stvarno povraća, da ne kažem nešto drugo.
Aaaa nisam znao da moze kombinacija belog korva i staklene panorame. :)
@ carobnjak
Ne iz krajslera, već višak iz Fiat-Krajsler kompanije, e sad ko je radio, a ko nije, ne treba da se tiče nas, važno da višak postoji. To je kao kad su vaša deca sita, a tvoja supruga recimo nije zaposlena. Suština je sitost dece, a ne broj zaposlenih ukućana. Hehe
U Brazilu je, recimo, Fijat drugi najveći proizvođač. U Turskoj isto drugi najveći domaći proizvođač je Fijat.
Itd...
nije bitan kvantitet prodatih vozila vec kolika je zarada na svakom prodatom vozilu. ford je pre 10 godina u americi prodavao 4 miliona vozila godisnje, pa je gubio ogromne pare. a danas prodaje 2 miliona, pa posluje u ogromnom profitu.
Zar i Yugo nije sklapan od delova íz fabrika koje su bile u svim republikama YU?
Mnogo pmatnije pitanje treba postaviti OVAKO:
Za šta je kupljena licenca za Punto Klasik? Sad je naša, imamo međunarodno pravo da van FAS-a sklapamo Punto klasik i niko nam ne može ništa.
Tajkune u zatvor, novac od Delta, Maxi, Tempo, Ušće-a... uložiti u pogone u Somboru i sklapati Punto klasik po ceni 5.000€.
I gotovo. Rešen problem nezaposlenosti i LOW COST vozila za široke mase
@Dejan L
A ja bih dorađenog Yuga i Floridu (na moj način) natrag u proizvodnju, a za to su dovoljni pogoni u Somboru. Projektni centar bi bio u KG + angažovanje svih mašinskih i elektrotehničkih fakulteta u Srbiji kroz stalne projekte dorade. Tako se razvija autoindustrija, a ne ovo.
...ili Z10 pa dorađuj u nedogled ;)
neka nam pokazu mracne strane ugovora koje ne smeju da ugledaju svetlost dana....ccc koja banda!
Tek ce se videti u septembru onaj famozni zamraceni i preskrabani ugovor sa Fiatom koliko je nepovoljan za Srbiju. Jer da je sve OK ne bi onako izgledao, kao crtani film... SRAMOTA !!!
A i ovaj Mihajlović lupa neke gluposti. Prese su dopremljene iz Japana još u Februaru, i koliko čujem rade limariju, a 50 auta u minuti je glupost, Ispada 3000auta na sat. Gde to ima? Stvarno steta za Sombor, automobili su spajali dva prijateljska grada.
ау што волим ову хроничну пљувачину по свему што макар мало извирује изнад неке учмалости и просека... па да, у нормалном свету је уобичајена појава да ти се наметне инвеститор или суинвеститор који нема некакав интерес у улагању, него попут деда мраза, остави ти све на готово, а ти се весели и уживај у поклону.
како год било, килаво, споро, али ми се јесмо вратили на аутомобилску мапу света света на овај начин, и сигурно постоји више аспеката новонастале ситуације који ако се препознају на време и паметно искористе, могу донети корист целој земљи...
у противном, и не остаје нам ништа друго него да усавршавамо југа према тајним генијалним плановима...
@Stole
Pusti ih Stole, nemaju pojma o cemu pricaju. U normalnim zemljama je u 21. veku sasvim uobicajena pojava da gradjani finansiraju stranoj auto-industriji proizvodnju automobila koji ce onda isti ti gradjani da plate 30% vise nego sto realno kosta. Nego Srbi ko Srbi, samo bi nesto da pljuju.
@Predrag
bolje da prave kreme za neku platu nego da placu za Jugom i to praznih stomaka...
Nego, ova ideja za proizvodnju Z10 za 5000 eura ti je odlicna i podrzavam je ako ti nesto znaci... :)
Imam strucno pitanje: sta bi po tebi trebalo doraditi na Z10?
@ carobnjak
Na Z10 bi trebalo u BASE opremi da ima ABS i branike u boji i recimo maglenke, koje ne da znače, nego su preko potrebne. A od mehaničkih promena...ostavimo to mašincima. Predrag voli male automobile, jeftine i jednostavne, što i razumem, neće u Srbiji praviti luskuzne, jer su nam plate 10x manje od prosečne plate u EU!
Srbiji treba nešto VEĆE od Yugo-a, a MANjE od Floride, po ceni od oko 5.000€, nešto što će svako moći da kupi i održava! Nacionalni auto. Z10 upravo ima te i takve dimenzije. Pre svega nek bude jeftin za održavanje kako ne bi dobili krševe koji nikad nisu videli servis!
@carobnjak
Sada stvarno samo mogu da plaču za Yugom. Zar misliš da će kreme da im štancuju isti oni metalostrugari i mehaničari?
Znači mi ;)
Ukratko što se tiče dorada: kočnice, sistem za oslanjanje i upravljanje, pretresti onaj jadni 1.2 8v i rešiti problem detonantnog sagorevanja, odvod za vodu ispred kabine, brojna rešenja karoserije primenjena na njenom prednjem kraju (vezni lim, šina branika, veze između elemenata...), reorganizovati unutrašnji prostor (smanjiti komandnu tablu, uvesti pomerljivu zadnju klupu...), povećati staklene površine, ... ima tako mnogo stvari, ali je moguće ;)
@Gargantua 18 Jul 2012, 11:31
Капирам ја сарказам и иронију друже, није лоше, једино, нит је ауто у продаји, нит знамо која му је реална вредност, нит је оријентисан на српско тржиште ... а на крају, испада да је наш производ. Чему негативан став. Ај да сачекамо да почне, па да видимо шта ће да испадне. Најлакше је бити баба хејтер Ванга...
@Predrag
mislim da je taj motor odlican za nase uslove, dugotrajan i prakticno nepoderiv!
Sta fali kocnicama,upravljanju i oslanjanju?
@carobnjak
Motor mora na reviziju. Nema mu druge. Blok je dobar, ali glava motora je prevaziđena totalno.
Kočnice su problematične: mali neventilirajući diskovi od 240 mm, regulator kočenja koji redovno otkazuje. Ostalom može da se progleda kror prste, ali bi povećanje diskova zahtevalo promenu glavnog kočnog cilindra i doboša, a to nije problem kod Fiata jer sve pasuje sa ostalih modela.
Što se tiče oslanjanja i upravljanja potreban je samo bolji kvalitet delova i dorada nepouzdanog servo upravljača. Koncepcijski je oslanjanje dobro zamišljeno za automobil te veličine, ali mi se ne dopada zadnji most jer mnogo skakuće, ali to nije neki problem za doradu.
Sve u svemu bilo bi tu posla, ali nije neki problem ;)
O zivote...
Sto volim kad srbin koji cackalice ne moze posteno da napravi deli savete kako da se poboljsa AUTO... i to jedan od bestselera na trzistu malih automobila!!!
Sve to sto ti pricas, moze da bude tako, ali onda to nije vise Punto nego Bravo!
Sve ima svoju cenu. Vozio sam desetak Puntica, jer sam ih kupovao za firmu kao dostavno vozilo. I svaki je savrsen. Sta vise, vise mi se svidja njegov manuelni menjac nego recimo u novoj C klasi. Mada je mercedesov bio jos uvek nov i ne toliko razradjen, Puntov mi je kao puter ulazio u brzine! Dok se za Mercedesov to i nije moglo reci. Posle sam probao jos neke, razradjene. Osecaj je bio malo bolji, ali daleko od spektakularnog!
Sa druge strane, manuelni menjac kod nove E klase mi je najbolji menjac koji sam u zivotu "probao"!!! Da me ne optuzi neko da sam poludeo ili sam pristrasan!
Inace imam Mercedes, automatik naravno, ali o Puntu imam najbolje misljenje. Svi zajedno su mi za osam-devet godina presli najmanje milion km po gradu i gazeli, sa smesnim kvarovima.
Svake godine sam isao u italiju i dovozio "novog" starog dve godine sa ~200.000 km na satu i eksploatisao ga jos 100.000km, pa posle prodavao!
Do poslednjeg km su mi radili kao zmajevi, pa vas molim da ih ne ispravljate. Super su takvi, kakvi su!