
Kina planira da proširi listu gradova u kojima je ograničena kupovina automobila u cilju borbe sa zagađenjem i saobraćajnim gužvama, javili su kineski državni mediji.
U Kini je prošle godine prodato 13 miliona vozila, a automobili i njihovi izduvni gasovi smatraju se glavnim krivcem za zagađenje vazduha u velikim gradovima, prenosi agencija AP.
Četiri grada, uključujući Peking i Šangaj, već su ograničili kupovinu privatnih automobila, tako što se putem lutrija i aukcija izdaje ograničen broj registarskih tablica.
Zamenik generalnog sekretara Kineske asocijacije proizvođača automobila (CAAM), Ši Ðanhua, naveo je da će još osam gradova po svoj prilici najaviti slične poteze. Neki od tih gradova su lučka metropola Tjencin u blizini Pekinga, Čungking na jugozapadu zemlje i industrijska sila Šenžen, nedaleko od Hong Konga.
Takve restrikcije mogle bi da smanje prodaju vozila za 400.000 komada, ili dva odsto ukupne domaće prodaje i da imaju određeni uticaj na kineski privredni rast, rekao je Ši za list Čajna dejli.
Kinezi već dugo pozivaju vlast da obelodani tačne podatke o zagađenosti vazduha u gradovima, ali, kako građani postaju bogatiji, tako njihova želja za čistim vazduhom dolazi u konflikt sa sve većom zavisnošću od automobila.
Iako je Kina najveće svetsko tržište automobila po broju prodatih vozila, još ima dosta prostora za rast, budući da ta zemlja i dalje kaska za razvijenim tržištima kada je u pitanju broj automobila po stanovniku.
Kineska državna agencija Sinhua je ranije ove godine navela da je broj vozila u Pekingu uvećan na 5,18 sa 3,13 miliona iz 2008.
Od početka prošle godine, potencijalni kupci automobila morali su da učestvuju u mesečnom izvlačenju da bi dobili pravo na izdavanje registarske tablice. Svakog meseca se bira 20.000 „srećnih dobitnika“, a broj ljudi na listi čekanja za tablice je prošlog meseca dostigao 1,53 miliona.
Stručnjak za saobraćaj sa pekinškog Ðaotong univerziteta navodi da restrikcije u gradovima neće imati veliki uticaj na zagađenje, budući da je na putevima već ogroman broj automobila.
„Restrikcije u Pekingu nisu ispunile ono što je vlada želela, jer su samo usporile rast broja automobila. Nisu smanjile broj automobila koji su na ulicama“, rekao je on.
Autor: Tanjug.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Volvo