home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Samo na ime subvencija Fijatu isplaćeno više od 50 miliona evra

Izvor: Danas.rs

Beograd - Fijat automobili Srbija (FAS) samo tokom prošle godine dobio je skoro 51 milion evra ili precizno 5.880.861.811 milijardi dinara od Vlade Srbije, pokazuju nedavno objavljeni podaci Ministarstva privrede. Istovremeno, tokom čitave 2013. neto dobit kragujevačke fabrike italijanskog auto-giganta dostigla je 1,13 milijardi dinara, što je skoro 10 miliona evra, odnosno pet puta manje od iznosa raznih donacija i refundacija koje je Fijat dobio od Srbije.

Srbija je suvlasnik FAS-a, u kojem poseduje jednotrećinski udeo, što znači da joj od pomenutih 1,13 milijardi pripada oko 377 miliona dinara ili oko 3,3 miliona evra. To naravno pod uslovom da je FAS dobit delio vlasnicima, a ne da je reinvestirao, što je malo verovatno, te pod drugim uslovom da ugovorom sa torinskim proizvođačem, koji uprkos obećanjima Vlade i dalje stoji sakriven od javnosti, nije predviđeno nešto drugo.

Čak i da je Srbija od Fijata dobila pomenuta 3,3 miliona evra, to bi značilo da bi joj ovim tempom bilo potrebno više od 15 godina da vrati ono što je u FAS uložila samo tokom prošle godine.

Ipak, računica nije toliko jednostavna, jer je u Srbiju sa Fijatom stigao i niz drugih kompanija auto-komponentaša, koje za svoje pogone nisu uvek dobijale tako velikodušne subvencije kao proizvođač slavnog „fiće“. To znači da budžet od njih ostvaruje poreske prihode koje inače ne bi imao, a radna mesta i u tim i u Fijatovim halama znače manje ljudi na birou za zapošljavanje i posledično, veće prihode od PDV-a. Uz to, budući da je Vlada Srbije vlasnik trećine FAS-a, sva njena ulaganja u infrastrukturu i opremu zapravo su ulaganja u sopstvenu fabriku, pa bi prilikom eventualne prodaje FAS-a državi pripala trećina prodajne cene, čime bi se verovatno i ova ulaganja povratila. Naravno, i to opet pod uslovom da tajnim ugovorom nije predviđeno drugačije.

U listu nepoznanica ubacuje se i to da je od 2011. godine, kada je Fijat počinjao proizvodnju u Srbiji, država skinula sve namete na uvoz auto-delova i komponenti. Obračunska osnovica za taj uvoz je nula, a sve ostale obaveze prema Carini u prošloj godini FAS su koštale oko 700 miliona dinara, dok je ukupan izvoz te kompanije dostigao 1,5 milijardi evra, čime je ubedljivo prvi na listi srpskih izvoznika.

Zbog svega ovoga, kao i zbog toga što Fijatova proizvodnja u Kragujevcu još nije dostigla svoj puni kapacitet, teško je izračunati da li se oživljavanje srpske auto-industrije do sada pokazalo isplativim ili neisplativim.

Ugovorom je predviđeno da će torinski div uz 500L u Kragujevcu proizvoditi i drugi model automobila, ali se na to još čeka. Ako se i taj deo dogovora ostvari i novi model bude jednako uspešan kao što je to ovaj, nema sumnje da postoji potencijal da čitav aranžman za Srbiju bude vrlo profitabilan. Pogotovo ako prisustvo proizvođača auto-komponenti, uhodana transportna mreža i kompetentna radna snaga budu privukli još neko veliko ime iz auto sveta da uloži u Srbiju. Ali, moguće je i da se ništa od toga ne ostvari.

Upravo zbog toga, Vlada Srbije, odnosno ministarstva privrede i finansija trebalo bi da konačno obelodane ugovor sa Fijatom i da izađu sa preciznim proračunom dosadašnje isplativosti ovog ulaganja. Taj posao je suviše veliki da bi bio ignorisan. Pomenutih 51 miliona evra koliko je dato Fijatu 2013, predstavlja polovinu novca koji je ove godine trebalo da bude prikupljen naplatom solidarnog poreza. To je i četiri puta više od ukupnih donacija pristiglih na račune Vlade Srbije za pomoć od poplava (1,5 milijarda dinara), što je novac koji su zajednički skupili svi građani Srbije, privreda i brojni ino-donatori.

Zbog toga nije ni čudo što stručnjaci smatraju da bi u ovom pitanju morala da postoji potpuna transparentnost.

Nebojša Atanacković, predsednik Unije poslodavaca Srbije, kaže za Danas da „čist sabirak pokazuje da Srbija nije imala direktnu korist, jer je razlika između uloženog i dobijenog prilična“, ali da je za konačni zaključak potrebno imati više informacija.

- Posredno smo možda i imali korist, jer je zahvaljujući prodaji Fijatovih vozila poboljšan uvozno-izvozni bilans, dobili smo i realno zaposlene ljude u Kragujevcu, taj grad je oživeo, a tu su i dobavljači koji rade za Fijat i zapošljavaju ljude. Uz to, poboljšanje imidža zemlje zbog dolaska Fijata moglo bi da dovede i do dolaska drugih investitora, naročito iz Italije - smatra Atanacković. Po njemu, bilo bi korisno kada bi Vlada objavila ugovor sa ovim proizvođačem, iako dodaje da je moguće da se ugovor krije jer investitori ne žele da se uslovi pod kojima su došli u Srbiju otkrivaju njihovoj konkurenciji.

- Ali to bi zapravo za Srbiju bilo dobro, jer bi drugi investitori onda videli da je Fijat ovde dobio više nego što je izgubio, što se vidi iz ovih podataka, pa bi onda i oni došli - dodaje Atanacković.

Konsultant za strana ulaganja Milan R. Kovačević kaže, međutim, da bi iz svega trebalo „izvući naravoučenije da ubuduće vlast ne treba da potajno sklapa darežljive sporazume, jer onda nikada nećemo naučiti kako stvari treba raditi“.

- Ovo je za Fijat svakako bio uspešan posao. Oni su prvo ovde prodavali svoje automobile, a pa su dobili velike pogodnosti od države, pa im sada i dalje subvencionišemo cenu vozila. Fijat nema nikakvog interesa da svoju dobit ostavlja ovde, već je može odmah izneti u Italiju. A da li je ovo uspešan posao za nas? To je teško utvrditi, jer mi i dalje ne znamo šta je u stvari Fijatu tačno dato - kaže Kovačević.

Računica

Ugovor o zajedničkom ulaganju sa Fijatom predviđa da će država ovoj kompaniji refundirati, to jest vratiti poreze i doprinose koje ona plati. Po tom osnovu, u toku prošle godine Fijatu je refundirano 561,9 miliona dinara. Još 265,1 miliona dinara Vlada je dala kao „kofinansiranje Akademije i obuke“ za radnike FAS-a, a najveći iznos od 5,88 milijardi dinara otišao je na plaćanje stavke „refundacija troškova restrukturiranja imovine“, što se odnosi na uređenje fabrike i okolne infrastrukture.



čitanja : 1563



Komentari

Srbija je najbogatija zemlja na svetu, to je meni baba davno govorila :)

Autor sabahudin 30 Maj 2014, 08:34

Meni je sve logicno u tekstu, samo treba razumeti.

Pise ovako :""Ugovor o zajedničkom ulaganju sa Fijatom predviđa da će država ovoj kompaniji refundirati, to jest vratiti poreze i doprinose koje ona plati. Po tom osnovu, u toku prošle godine Fijatu je refundirano 561,9 miliona dinara. Još 265,1 miliona dinara Vlada je dala kao "kofinansiranje Akademije i obuke“ za radnike FAS-a, a najveći iznos od 5,88 milijardi dinara otišao je na plaćanje stavke "refundacija troškova restrukturiranja imovine“, što se odnosi na uređenje fabrike i okolne infrastrukture.""

I sta je tu sporno, Fiat je oslobodjen nekih poreza i doprinosa, a drzava je dala najveci deo za rekonstrukciju fabrike. To smo znali i dosad. Da bi tekst bio kompletan treba da napisu i koliko je Fiat ulozio, ako su ulaganja preko milijardu $, onda je drzava dobro prosla s tih 50 miliona $.

Autor B.M. 30 Maj 2014, 08:47

Treba znati i da su rekonstrukciju FASa radili nasi radnici, i materjal je kupovan kod nas, pa su te pare ostale u zamlji, nije ih Fiat odneo u Italju.

Autor B.M. 30 Maj 2014, 09:11

UGOVOR na sunce!

Autor CaMIRO 30 Maj 2014, 09:56

ovo kao da je Mange pisao... :-)

Autor carobnjak 30 Maj 2014, 11:28

Sve je potpuno jasno i ekonomskim laicima. Čak i meni. Zahvaljujući altruizmu FIAT-a, FAS nas nije košta ništa, a donosi nam neslućenu dobit, koji ne bi ostvarili ni da smo trgovali drogom ...

Autor moron 30 Maj 2014, 12:00

Ali kad navedu podatke u dinarima... Zasto uporno ti dinari, zasto?

Tako je lako da se uvede u promet Evro paralaleno sa dinarom, ali neee budimo mnogo pametni tako da stalno ne znamo koliko nesto kosta a nekolicina zaradjuje na konverzijama.

Naravno da je dobro sto Fiat posluje. Sve i da drzava jeste na nekom gubitku, setimo se samo koliko su gubitci na raznorazne korupcionaske afere i to svake godine. Naspram njih Fiat nas ne kosta nista.

Autor Fordovac 30 Maj 2014, 18:40

kada novinari pišu tekst pun je neznanja i poluinformacija..manite se vi analiza..
Fiat nas ne košta ništa kada se u njemu proizvodi i kada se stvara nova vrednost, i zapošljavaju ljudi..
Da ima pametnih svim investitorima koji upošljavaju ljude trebalo dati povrat poreza i doprinosa i tako bismo prepolovili nezaposlenost

Autor ilija 30 Maj 2014, 21:40

@ilija Tako je. Koliko bi ljudi samo proizvodilo na sitnom-srednjem nivou za trziste Srbije! Drasticno bi porastao broj zaposlenih, a drzava bi kroz PDV i te kako zaradila. Ali, bitno je samo da se pare uzmu odmah i sada i zato i jesmo u problemu.

Autor Fordovac 31 Maj 2014, 00:29

Fiat nas kosta minimum tih 50 miliona eura, a ako su delili dobit, dobili smo 3.3 miliona dolara. Epovi o stvaranju nove vrednosti su tacni, ali pare od prodaje te nove vrednosti samo jednim, i to manjim delom dolaze nama, ako uopste dolaze. Povracaj poreza je OK, ako je tako ugovoreno da bi se pokrenula proizvodnja.
S druge strane, nije tacno da su ljudi "realno zaposleni", jer njihove plate ne dolaze od dobiti preduzeca, vec od subvencija drzave. Njihove plate i dalje nisu potrosile fond koji je Vlada subvencionisala.
Ono sto novinari nisu rekli, a i sto pojedinci ovde zaboravljaju, je da je drzava ustupila i zemljiste besplatno, a samo na ime dozvola i prostora je trebalo da bude naplaceno desetak miliona eura. Sto se tice toga koliko je Fiat ulozio u fabriku, milijardu eura ili dolara nije sigurno. Racunica je dakle toliko prosta - zemljiste i dozvole u vrednosti od 10 miliona dolara + odricanje od ubiranja poreza + 50 miliona eura subvencija u kesu = 3.3 miliona eura dobiti mozda.

Autor Nino 31 Maj 2014, 11:39

Zaboravljate da je Srbija vlasnik trecine fabrike, a to je sada najmanje 500 miliona eura.. Znaci kad proda svoj deo vratice sve ulozeno i zaraditi.
I ako Fiat ode odavde nece odneti fabriku.

Autor B.M. 31 Maj 2014, 14:38

B.M.
Srbiju je Fiat koštao do sada reda milijared ipo eura. Kome to Srbija može da proda udeo u FAS ??
Kako stvari stoje, moraće da otkupe i Fiatov deo, jer je firma u konstantnom gubitku, prodaja 500L ide slabo a u Evropi ima bar 30% viška fabrika jeftinih modela automobila.

Autor roker 31 Maj 2014, 18:17