
Kragujevac - Kako prenosi list Danas, gotovo nedelju dana nakon novog obećanja ruskog predsednika Vladimira Putina srpskim zvaničnicima da će dozvoliti da se „neke kvote“ kragujevačkog „fijata 500L“ bez carina izvoze na tržište Ruske Federacije, nema nikakvih detalja o tom poslovnom aranžmanu.
Naime, još nije poznato o kojim je kvotama reč, ni o tome kad bi obećani bescarinski izvoz „fijata 500L“ u Rusiju mogao da krene, nepoznanica je i kako bi se kragujevački „veliki fića“ prodavao na ruskom tržištu, ali ni to da li je Putin bezuslovno prihvatio bescarinski eksport srpskih automobila u svoju zemlju, ili ga je, pak, kako se sve glasnije spekuliše, uslovio zahtevom da se i ruska vozila pod istim uslovima, dakle, bez carina, uvoze u Srbiju.
Podsetimo da je Putin u aprilu prošle godine, kad je o mogućnosti bescarinskog izvoza „fijata 500L“ na rusko tržište prvi put razgovarao sa srpskim zvaničnicima, bio mnogo eksplicitniji, te da je tadašnjem premijeru Ivici Dačiću i nekadašnjem ministru ekonomije Mlađanu Dinkiću obećao bescarinski plasman kontingenta od 10.000 vozila do kraja 2013. godine. To obećanje koje nije ispunio, Putin je prošle nedelje „zatrpao“ novim, još neodređenijim predlogom.
Zato se u javnosti i dalje spekuliše prošlogodišnjim planovima, ali se ipak ne zna da li je broj od 10.000 automobila jednokratni poslovni aranžman ili, eventualno, godišnja kvota, što bi za kragujevačku fabriku i Srbiju bilo daleko povoljnije. Ali, ni u tom slučaju nije poznato posredstvom koje, to jest čije prodajno-servisne mreže bi se u Rusiji prodavali kragujevački „fića“ i rezervni delovi za njega i po kojoj ceni. Pretpostavlja se da bi, bez izvoznih dažbina, mogao da košta oko 13.500 evra, koliko košta i u evropskim zemljama. Pitanje je, međutim, kako bi ga prihvatilo tržište na kome prodaja novih automobila nekoliko godina unazad beleži drastičan pad. Da li je, onda, i zbog toga Putin, kako se nezvanično čuje, povlašćeni plasman srpskih „fića“ na ruskom tržištu uslovio bescarinskim izvozom ruskih vozila u Srbiju. To znači da bi se kod nas uskoro mogao pojaviti novi model „Lade“, automobila „A“ klase, koji bi se bez carinskih dažbina prodavao za nekih 6.000 evra, što bi dodatno ugrozilo uvoznike svih ostalih marki automobila (osim donekle „Dačije“), koji ionako tavore na ivici opstanka.
Da li je, kako to već preporučuju pojedini poznavaoci ove problematike, najbolje što brže zaboraviti i novo Putinovo obećanje o bescarinskom izvozu „fijata 500L“ u Rusiju, videće se uskoro. U ovim krugovima ponavljaju da je kragujevačkoj fabrici, čiji kapaciteti omogućavaju dupliranje sadašnje proizvodnje, pre svega potreban još jedan model automobila.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat
Vučić: Obezbediti izvoz najmanje 10.000 „Fijatovih“ automobila za Rusiju
Kako prenosi Srna, Vlada Srbije se zalaže da na svaki način pomogne kragujevačkom „Fijatu“ i obezbediće najmanje 10.000 vozila za izvoz u Rusiju – rekao je srpski premijer Aleksandar Vučić.
Odgovarajući u Skupštini Srbije na poslanička pitanja opozicije, Vučić je rekao da se zna ko je većinski vlasnik „Fijata“ i ko se pita, a da Vlada samo „gleda kako da pomogne“.
„Nijednu lošu reč ne želim da kažem o "Fijatu". Vlada samo gleda kako da pomogne i obezbediće najmanje 10.000 vozila za Rusiju, što je dogovoreno sa predsednikom Ruske Federacije Vladimirom Putinom“, dodao je Vučić.
Prema njegovim rečima, ako se bilo šta bilo kada desi nikakvu odgovornost neće imati Vlada, imaće neki drugi ljudi ili stanje na tržištu.
Većinski vlasnik kragujevačke firme „Fijat automobili“ je italijanska kompanija „Fijat“.
Izvor: Srna
eneee...ja mislio Putin porucio za sebe bar 3 komada.
ali sobzirom kako ga je premijer zamolio nema sumnje da ce biti nesto od posla.
" Ta će Putin.....On je lažov svakako...a 500 L je Italijanski -neprijateljski -zapadni proizvod:)))
Sir i kajmak, pršuta, kobasica, žito, kukuruz, maline, šljive, jabuke, kupine, breskve itd.
To bi trebalo da bude proizvod Made in Srbia.
Pare koje su slomljene u Fiat trebalo je uložiti da se dignu srpske fabrike kao Budimka, hladnjače, prerada proizvoda....
Eto, tako prođosmo sa visokom (prevaziđenom i lošom) tehnikom i automobilim iz Fiat koncerna.
Reklo bi se "videla žabada se konji potkivaju pa i ona digla nogu".
Da nije gore navedenih proizvoda Srbija bi bila gladna. Kad bi nas hranio Fiat i sl, živeli bi mi u karton naseljima.
Ziveli smo od poljoiprivrede pod sankcijama pa je prosecna plata bila nekoliko maraka.
Kad su bile sankcije, nije bilo uvoza, goriva, ničega normalnog. Svaka normalna država bi propala za mesec dana.
Kad bi sad bile takve sankcije, za mesec dana, nastupila bi glad.
Fiatova "visoka tehnologija" za lepljenje i mazanje, ne bi nahranila ni miševe u krugu fabrike Zastava. A hale Zastave bi bile sablasno prazne, jer se sve uvozi, a zbog sankcija nestalo bi i lepka za lepljenje, a kamo šta drugo.
Jedan podatak:
Grčka je u Rusiju do sanlcija izvozila 10 milijardi evra poljoprivrednih proizvoda! Zašto mi ne "pokrijemo" bar taj mali deo?
Kakav Fiat, kakvi bakrači! Ko će u Rusiji da kupi 500L po navedenim cenama? Ko?
Da tamo živi Dinkić, možda bi on kupio jednog, možda :)))))
@bum tras - propalo
haha, pozdrav druze!
Ti dlaku menjas al cud nikada! :)
Pitaj nekoga u Kragujevcu jel bi pre radio u Fiatu il se bavio poljoprivredom. :)
@B.M.
Upravo je problem što svi pa i ti zamišljaš poljoprivredu kao paorsko, prostački posao, koji obavljaju staračka domaćinstva.
Zašto naš seljak ne bude kao seljak u Toskani, Bavarskoj itd?
Da su pare od FAS-a uložene u ovakve programe, poređenje radnog mesta u FASu i pravog domaćina na selu bilo bi smešno. A Srbija bi imala izvoz od bar par milijardii evra godišnje, što bi pokrilo investiciju za godinu dana!!!
Ovako, Fiat prošle godine nas košta 50 mil evra, a u ovoj očigledno više zbog krize. Tu je crnim ugovorom pogođeno: Srbija trpi gubitke, a Fiat nosi profit....
@carobnjak
Dlaka je promenjiva kategorija, a suština ostaje nepromenjiva. Pozzz, tebi iz čiste "duše". Telo je promenjivo i lažljivo :))))
Poredis naseg seljaka a onim sa zapada? haha. Jel znas koliko oni ulazu u poljoprivredu, i da svu eventualnu stetu nadoknadjuju?
Zato smo mi daleko od toga, a ne zato sto neko nece da radi na selu, vec zato sto su kod nas uslovi mnogo gori. Da pare nisu 8ulozene u FAS danas bi tu fabriku zatvarali i zbogom autoindustrijo.
B.M.
Mnogo bi bolje bilo da nadoknađujemo štete našim seljacima, nego da nadoknađujemo štete Fiatu!
Ta šteta na poljoprivredi ne bi iznosila ni 10% od dobiti.
Sa Fiatom je sigurno - samo je šteta na meniju.
I prvo bi trebalo da se bavimo poljoprivredom, da je dovedemo na nivo EU, da zaposlimo ljude sa sela, da ih vratimo na zemlju, pa tek onda da nabavljamo robote, koji će da zamene seljake za proizvodnim linijama u FAS-u. Ovako, robot radi, radnici otpušteni, poljoprivreda na nivou 19 veka, a mi plaćamo štete Fiatu.
E zato je Srbija tu gde jeste...
A za to vreme zemlje EU izvoze u Rusiju poljoprivrednih proizvoda čudo (samo Grčka 10 milijardi evra po godini), a mi molimo da nam Putin "primi" 10 hiljada automobila koji su Italijanski proizvod, što je Vučiću, Putim rekao pred novinarima. Čak ni Putin, ne računa lepljenje i mazanje u proizvodnju!
Umesto da je Vlada molila, Rusiju za izvoz poljoprivrednih proizvoda i za pomoć u oporavku poljoprivrede!!!
@bum tras- propalo
Sa 90% stvari u tvojim komentarima se slazem. Poljoprivreda jeste jako, jako bitna, ali ako nemas industriju onda nemas ni drzavu. E, mi nemamo industriju, mozda je ima Kragujevac FIAT-om, ali je nema Srbija. Jedan FIAT ne moze da pokrije celu Srbiju i kazemo imamo industriju. Ljudi i treba da se vrate u sela, ali kako da se vrate kada nemaju nikakvu pomoc od drzave. Drzava treba da mu pomogne i da mu omoguci rad za pocetak, ali ova drzava ako uopste moze da se nazove drzavom to ne radi i ne pomaze seljaku zato mnogo ljudi hrli u gradove u potrazi za poslom. Kada vise da nema posla u tom manjem gradu gde su dosli, onda hrle u Beograd, kada vide da i tu nije kao ranije onda idu u inostranstvo. Pre par dana pricam sa covekom koji radi za agenciju za studente koja vodi studente na rad u Americi i kaze mi 'Ovoliki broj nikada zabelezen, svi idu', to je program od 6 meseci, ali veeeelikiii procenat tih studenata tamo ostaje na crno, pa se posle godinu, dve zene zbog papira. A, gde su ljudi koji idu po Evropi, Rusiji. Danas koga kod pitas sta radi, sta ima novo, kaze sprema se ide negde. Koliko samo ljudi hrli u Norvesku to je neverovatno, svi negde idu i bice stvarno ono 'Ko poslednji izadje neka ugasi svetlo'. Evo ugostitelji strajkuju, studenti, svi redom. Ugostitelj sam i treba strajkovati to je neverovatno koliko inspektora juri svakodnevno i pisu kazne za sve redom, uveli 3456 inspekcija, svaka inspekcija ti gleda sve samo da te kazni. Kolegi do mene 3 puta ove godine pisu kazu od 5000rsd za 'neokreceno' i obavezno kreciti u roku od 15 dana. Covek kreci 5 puta godisnje, 3 puta mu pisu kaznu. Drugom kolegi finansijska zatvori lokal na 15 dana i pise kaznu od 50000, alo pa sto mu zatvaras lokal?! Pa kako da ti plati kad ga zatvaras?! To je scenario moguc samo u ovoj zemlji. Nikome ne daju da radi, ne samo poljoprivrednicima vec uopsteno nikome ne daju i onda sto ljudi beze? Svi bi voleli da zive u svojoj zemlji i u svojoj kuci u svojoj ulici gde su rodjeni, ali kako!? U manjim gradovima dodju ljudi sa zavrsenim fakultetom iz BG-a i hoce da se zaposli u drzavnoj firmi(posto privatne nemas) i ne moze, zaposljene izbeglice sa Kosova koje su dosle tu sa 100.000e posto su prodali imanje Albancima i plus rade i uzimaju mesecnu platu od 50.000rsd, kupe stan, dva u Nisu i Bg-u, u tom trecem gradu gde rade neki stancic i plus plata od 50 soma, a taj decko sa zavrsenim fakultetom ne moze da se zaposli zato sto je morala da se zaposli pridoslica. Nemam ja nista protiv tih ljudi stvarno, mene oni ne doticu uopste ali mi je nekada krivo kada znam odredjenu osobu celog zivota, vrati se sa studija i ne moze da se zaposli zbog takvih koji su 'preziveli' traume i primaju 2 plate, a od prodatog imanja kupili 3 stana, a onda on sa diplomom konobarise i sluzi bas takve. Nema sistema u ovoj drzavi, nema nicega i svako moze da ode odavde, neka bezi sto pre. Poduzi mi je komentar, ali molim auto da ga prihvati :)
Ko jos bazira razvoj na poljoprivredi? Hrvatska daje duplo vece subvencije poljoprivredi od nas, pa nista. Slovenija nekoliko puta vise. Nemamo mi tu sta da trazimo, nikad necemo biti konkurentni sa cenama.
Kod nas je poljoprivreda prezivljavanje, svaki ce ti seljak to reci. Zato se ne zanosi jeftinim pricama.
@B.M.
Slovenija i Hrvatska su u EU. Tamo je u poljoprivredi velika gužva, postoje proizvodne kvote-
Srbija je slobodna zemlja. Moćžemo da izvozimo u Rusiju, Belorisoju, Kazahstan....
Hrvatska živi od turizma sa prihodom od 12 milijardi evra po godini. Slovenija takođe.
Rumunija ima 7 puta veću industriju po glavi stanovnika od Srbije i ne može da žive bez kredita.
Fiat je prividna industrija. Forsira se u medijima, jer se mora opravdati čista milijarda evra uložena u FAS, troškove od 50 milona od gubitka na FAS u prošloj godini i sl...
Da je milijarda evra uloženo u navodnjavanje, zaštitu od grada, rekultivaciju zemljišta, prerađivačku industriju i hladnjače, mehanizaciju, ne bi nam bilo kraja. Uloženo bi se vratilo za par godina...
Ovako, dovode se neki arapi, daje im se "čist kajmak"....
A Vučić moli Putina za 10 000 auta da primi u prodaju... U industriji gde radi samo 3000 ljudi.
Dizanjem poljoprivrede, zaposlilo bi se 100 000 ljudi, što u proizvodnji, ili javnim radovoma na vodoprivredi, građevinarstvu i industriji koja bi pratila tu granu...
@dusan
Sve se slažem sa tobom, samo shvati da FAS nije "industrija", nego postrojenje za montiranje - pakovanje italijanske robe za export.
FIAT ukoliko ne promeni priču neće ništa postići. Umesto što preko Srbije pokušavaju da nateraju Ruse da promene svoj stav po pitanju uvoza 500L automobila u Rusiju, FIAT je taj koji pod hitno treba da menja svoju strategiju na način da ako Rusija ne želi FIAT 500L (a njihovo tržište govori da ne žele ni čitav FIAT, a kamoli šminkerski 500L) da ponude ruskom tržištu ono auto za kojim vlada ogromna potražnja i to ne samo u Rusiji, već i u npr. EU zemljama. Govorim o automobilima klase i cijene jednog Logana i Lade Grante. U Rusiji su Logan i Lada Granta prodajni hitovi. FIAT preko Srbije u Rusiju bez carine može da proda 10000 automobila jedino ako su oni u rangu od oko 7500 evra (a bez carine oko 6000 evra) pod uslovom da se zauzvrat na tržište Srbije plasira 10000 automobila Lada Granta. FIAT je niko kada je u pitanju rusko tržište i skidanje carine im tu neće puno pomoći jer nije samo ruska država tu prepreka (oni su najmanja prepreka), već tržište Rusije koje je alergično i na FIAT, a pogotovo na 500L. Osim toga, bez carine 500L od veoma preskupog automobila bi postao samo nešto manje preskup što mu dođe na isto.
Jedini FIAT-ovi modeli uopšte, a koji prolaze na ruskom tržištu jesu stariji modeli i slični su po onoj tehnologiji koja je bila prisutna u Zastavi kada se proizvodila Zastava 10. Eto im koji bi automobil mogli da prodaju Rusima u toj količini, a mi zauzvrat da se domognemo Lada Grante koja je kao najnoviji Logan koji ovde košta oko 7500 evra, dok bi Lada Granta bez carine koštala oko 6000 evra. To bi bio hit za te pare kao što je bila Zastava sa svojim jeftinim automobilima(oko 12500 automobila godišnje). To bi bio hit, Rusima prodamo 10000 Zastava 10, a naše tržište dobije Lada Grantu (koja ima i putni kompjuter) za oko 6000 evra. Dve muve jednim udarcem, dok ovako dok je FIAT i dalje tvrdoglav niko ne dobija. Osim toga, ako je FIAT tvrdoglav, neka država Srbija uloži 50 miliona evra i otvori manju novu fabriku u Kragujevcu koja će svake godine izbacivati 10000 Zastava 10 automobila godišnje za kojih bi imala sigurno tržište (Rusi taj model i traže kada je u pitanju cena). To bi dovelo do popunjavanja praznine nastale gašenjem Zastave. Nebi spasilo FIAT (FAS) pošto su oni sa 100000 automobila godišnje dostigli maksimum (eno Škoda ima nekoliko modela i proizvodi nekoliko stotina hiljada automobila što znači da je 100000 po modelu prosek kada su u pitanju i drugi, ne samo FIAT), ali bi spasilo naš ponos jer mi treba da iskoristimo dobre odnose sa Rusijom da bi 100 odsto novca od plasmana naših automobila završilo u Srbiji, a ne 2/3 u Italiji, a 1/3 u Srbiji pod uslovom da FIAT i tu trećinu isplaćuje Srbiji. Okrenimo se (i) sebi, a ne samo onima koji hoće da izmuzu i nas i Ruse i na kraju da pobegnu. Kada je država mogla da uloži dosad nekoliko stotina miliona evra zarad udela u FAS-u, mogla bi i da otvori svoju fabriku sa nekoliko desetina miliona evra od koje bi ista imala više koristi negoli od FAS u kom je manjinski vlasnik i od koje nema ništa osim što čak moraju da je plaćaju.