
Da li neupotrebljavani novi pneumatici imaju ograničen „rok trajanja“ i da li je pre kupovine potrebno proveriti datum proizvodnje (takozvanu DOT oznaku) - dilema je sa kojom se susreću mnogi vozači.
Činjenica je da nema poznatih naučnih i tehničkih podataka na osnovu kojih bi se utvrdila specifična maksimalna starosna granica za neupotrebljavane nove pneumatike za putnička i laka teretna vozila.
Preporuke Evropskog udruženja proizvođača pneumatika i naplataka (European Tyre and Rim Technical Organization, ETRTO) ne određuju konačni rok u kojem pneumatik mora da bude prodat, ali govori o pravilnom skladištenju pneumatika kako bi on očuvao svoje karakteristike. Pravilnim skladištenjem obezbeđuje se zaštita od visoke temperature, tj. od prevelikih temperaturnih promena, vlažnosti, ozona, UV zraka, ulja i agresivnih hemikalija.
Slična uputstva daje i korporacija Goodyear koja, između ostalog, podseća da skladišteni i upotrebljavani pneumatici svoje karakteristike mogu sačuvati samo ako su pravilno održavani, čuvani u odgovarajućim skladišnim uslovima i nisu bili predmet lošeg rukovanja.
Savez nemačke gumarske industrije, Savez industrije pneumatika i Udruženje vulkanizera Nemačke navode da su pneumatici novi ako su stari do pet godina. Zanimljivo je da dokumenti pomenutih organizacija ne govore o tome da pneumatici po isteku pomenutih perioda ne mogu više da se prodaju, odnosno da su neupotrebljivi, već da je pre prodaje, odnosno upotrebe, potrebno dobiti mišljenje stručnjaka i proizvođača.
Na postavljeno sporno pitanje u vezi sa vekom trajanja automobilskih guma reagovale su i stručne gumarske revije, nacionalna udruženja distributera odnosno vulkanizera u najvećim evropskim državama kao i proizvođači pneumatika za automobile. Svi upozoravaju da pneumatici nisu pokvarljiva roba - a zajedničko ovim reakcijama je da svi naglašavaju ključni značaj uslova u kojima se pneumatici čuvaju i način održavanja pneumatika.
PR saopštenje - Goodyear Dunlop Sava Tires d.o.o.
A na osnovu čega ja da znam kako su oni "čuvali" pneumatika pre nego su ga prodali. Kada sam prethodni put kupovao set guma, 3 su bile veoma sveže, iste starosti i iste zemlje porekla, a četvrta je bila skoro dve godine stara i iz neke druge zemlje ( što sam video tek kada sam kući došao ). Nedelju dana sam se "dopisivao" sa njima dok mi nisu zamenili tu jednu gumu ...
moron
Ako pneumatik nije dobro čuvan, pokazaće nedostatke.
Najopasnije je kad pneumatici na jednoj osovini nisu isti. Ne isti samo isti proizvođač, nego ista šarža, isti dan proizvodnje.
Recimo, Michelin iz Italije i Španije su razlika nebo i zemlja.
Peumatik nije sir i majonez pa da se pokvari.
Kroz vreme, i habanje, pneumatik menja karakteristike, koje kod nekih vremenom bivaju i bolje.
Uglavnom, nov pneumatik, čuvan u mraku, izvan sunca, i propisno lagerovan, smatra se nov do 6 godina.
Namontiran pneumatik, u zavisnosti od čuvananja i skladištenja, i karakteristika gume, mogu se bez problema koristiti i 20 godina.
Pneumatik se pregleda, svi nedostatci tipa bubutki, k+neravnina znače da nije za upotrebu. Sitne prsline se moogu tolerisati u zavisnosti od mesta i veličina. Prslline na gazećem loju znače da je pneumatik zamoren. četo i istrošen, a po bolovima, da je guma kao materijal promenila karakteristike (omatorila, isušena i krta) i to najčešće usled UV zraka.
Kupio sam 4 komada guma ciji je dot 2008 godiste. Nove gume. Presle su za sada oko 5000 km i ne vidim razliku. Isto se trose, nema komada da se raspadaju. Tako da cemo videti dokle ce da guraju.
Mislim da nije ok da se za istu cenu prodaje nova guma 1 godinu stara i ona 5-6 godina stara. Taksistima i onima koji prelaze veliku kilometražu je svejedno oni gumu potroše za jednu sezonu.
Ali recimo moja žena prelazi 4-5000km godišnje. Pa ako još kupi "novu" gumu 6 godina staru, a guma bi trebalo da traje oko 25000km lagane vožnje, onda je jasno da u 10-toj godini guma će i od starosti početi da puca i gubi karakteristike.
Na kraju, postavlja se pitanje kako kupac da zaista zna da je guma odgovarajuće čuvana, pogotovu u Srbiji gde su kontrole, garancije i kazne nikakve a sudovi neupotrebljivi u odbrani prava potrošača!