
Po svemu sudeći, uskoro će vozačima ispod 21 godine biti zabranjeno da voze automobile kod kojih je odnos snage i mase veći od 76 konjskih snaga po toni. Potražili smo primere automobila koji neće moći da se voze.
Nakon raznih predloga (logičnih ili ne procenite sami) koje smo imali prilike da čujemo proteklih nedelja, finalna ideja glasi da se vozačima mlađim od 21 godine zabrani vožnja automobila kod kojih je odnos snage motora i mase veći od 76 konjskih snaga ili 56 kilovata po toni.
Istina, ova ideja je neuporedivo bolja od svih prethodnih, koje su se odnosile samo na radnu zapreminu motora ili samo na snagu motora. Na sreću, bilo je dovoljno zdravog razuma da se odbace.
Tako će se mnogi mladi vozači naći u situaciji da ne smeju da voze porodični automobil dok ne napune 21 godinu.
Kako da znam da li moj automobil spada među „opasne“?
Formula je jasna. Dozvoljeno je da motor ima snagu od maksimalno 76 KS ili 56 kW po toni mase automobila.
Uzmite snagu vašeg automobila (u KS ili u kW) i podelite je sa njegovom masom izraženom u tonama – npr. ako je vozilo teško 1.200 kg, računaćete da je teško 1,2 tone.
Citroen Xsara 1.6 16V karavan iz 2001. godine sa 109 KS ili 80 kW ima sledeći odnos snage i mase: 109 KS / 1,183 t = 92,14 KS po toni ili 67,6 kW po toni. Dakle, Citroen Xsara 1.6 smatra se opasnim vozilom za vozače mlađe od 21 godine.
Uzmimo još jedan primer - Fiat Brava 1.6 16V iz 1998. godine sa 103 KS ili 76 kW, mase 1.305 kg: 103 KS / 1,305 t = 78,9 KS po toni ili 58,2 kW po toni. Ni ovaj automobil nije dovoljno bezbedan za mlade vozače.
Snaga i težina mog vozila?
Masu možete da nađete na zadnjoj strani saobraćajne dozvole, kod oznake G.
Snagu možete da nađete takođe na zadnjoj strani saobraćajne dozvole, kod oznake P.2. Snaga je u upisana u kilovatima (kW) – ukoliko želite da ih pretvorite u konjske snage, samo ih pomnožite sa 1,36.
Masa vozila |
Dozvoljena snaga u KS |
Dozvoljena snaga u kW |
2.000 kg |
152 |
112 |
1.900 kg |
144 |
106,4 |
1.800 kg |
136,8 |
100,8 |
1.700 kg |
129,2 |
95,2 |
1.600 kg |
121,6 |
89,6 |
1.500 kg |
114 |
84 |
1.400 kg |
106,4 |
78,4 |
1.350 kg |
102,6 |
75,6 |
1.300 kg |
98,8 |
72,8 |
1.250 kg |
95 |
70 |
1.200 kg |
91,2 |
67,2 |
1.150 kg |
87,4 |
64,4 |
1.100 kg |
83,6 |
61,6 |
1.050 kg |
79,8 |
58,8 |
1.000 kg |
76 |
56 |
950 kg |
72,2 |
53,2 |
900 kg |
68,4 |
50,4 |
850 kg |
64,6 |
47,6 |
Konkretni primeri
Navedene primere uzmite sa dozom rezerve, pošto masa različitih primeraka istog modela može značajno da varira, u zavisnosti od standardne i dodatne opreme, broja vrata, verzije za određeno tržište... Validan je isključivo podatak koji se nalazi u saobraćajnoj dozvoli.
Može
VW Passat 1.9 TDI sa 100 KS iz 2004. godine – odnos 72,4 KS po toni
Zastava 101 sa 55 KS iz 2004. godine – odnos 65,9 KS po toni
Toyota Yaris 1.0 sa 68 KS iz 2004. godine - odnos 74,3 KS po toni
Opel Corsa 1.0 sa 60 KS iz 2004. godine - odnos 61,2 KS po toni
Opel Astra 1.7 CDTI sa 100 KS iz 2004. godine - odnos 73,2 KS po toni
Ne može
VW Golf 1.9 TDI sa 100 KS iz 2004. godine – odnos 84 KS po toni
Toyota Avensis 2.0 D-4D sa 116 KS iz 2004. godine – odnos 81,1 KS po toni
Toyota Yaris 1.3 sa 86 KS iz 2004. godine - odnos 87,7 KS po toni
Kontraefekat?
Jedna od mana ovog ograničenja je to što može da izazove kontraefekat, tj. da u stvari pogorša bezbednost na putevima. Naime, novopečeni vozač će dobiti dozvolu, ali zbog ograničenja neće smeti da vozi porodični automobil sledeće tri godine – za to vreme će „ispariti“ iskustvo stečeno na časovima vožnje.
Kada napuni 21 godinu i sedne za volan, dobijamo vozača koji je dobio dozvolu pre nekoliko godina i od tada gotovo da nije vozio.
Kada sve navedeno imamo u vidu ostaje pitanje, da li je ovo pravo rešenje za unapređenje bezbednosti mladih vozača u saobraćaju? Šta vi mislite? Imate li drugačiji predlog?
Autor: tim sajta Polovni automobili.com
Neverovatno!
Fiat 500L 1.4 sa sportski startnim benzincem nece moci da se vozi jer spada u opasna vozila???
Pod hitno podnosim amandman... :)
"mladi" neće moći da voze najslabije verzije mnogih malih modela (jarisa, novog twinga i sl.) i uopšte lagana kola (starog logana, neke verzije sandera i sl.). Smešno malo.
Da pojasnim pomen jarisa, mislio sam na prvi jaris sa 68 ks, koji je navodno težak samo 855 kg (pa je to preko 79 ks po toni)
http://www.autoevolution.com/cars/toyota-yaris-5-doors-1999.html#aeng_toyota-yaris-5-doors-1999-10-16v-vvt-i
@carobnjak
Sto ne moze?
500L sa motorom 1.4 i 95KS ima masu od 1.320 kg...
http://www.fiat.de/de/publishingimages/prieslist/351.pdf
Sve nema nikakvog smisla.
Prvo, nije trebalo uvoditi ovakve zabrane. Ako su već uveli zabrane, one ne bi trebalo da postoje ako je u vozilu roditelj ili vlasnik vozila. Vlasnik vozila preko 100ks po toni mora biti neko starriji od tinejdžerskog doba.
Drugo, uvesti skuplju registraciju za vozila preko 1600cm atmo ili 1200 turbo. Za vozila preko 150ks po toni, uvesti taksu od 500€.
Za vozila preko 2000cm, POVEĆATI TAKSU (a ne smanjiti).
Za određene tipove vozila )kao BMW) dodatno povećati obavezno osiguranje za duplo, ukoliko je vozač u njemu malđi od 40 godina.
Treba da shvate usijane glave, da su i vozila ispog 75ks/1000kg, opasna, jer ukolko se krene u preticanje rizici su veliki. Bar više od pola problema je u preticanju, a mladi su ti koji če sigurno to raditi, uliti i probati.
@Orlo
bazni 500L ima tek nesto preko 1200kg!
Sto navodis nemacko trziste? Kakva je sve oprema tamo nakrcana?
Eto kako ti razmisljas... :)
Samo da mi je videti policajca koji će izračunati ovaj odnos :D Verovatno će dobiti aplikaciju :)
1220kg, ili 77.8 KS/toni
http://www.mojnoviauto.com/novi-automobili/2012-fiat-500l-1.4-95-ks/specifikacije
@carobnjak
Osnovna oprema POP je ista i u Nemackoj i u Srbiji... :)
Dobro, neka i bude da bazni model, ako je prazan i ima i nesto preko 1200 kg, ali masa praznog vozila se racuna sa punim rezervoarom goriva po nasem pravilniku... ;)
Moze se lako izracunati 1200 + 50 =... :P
Po toj računici ispadne da ni Dacia neće moći da se vozi. Logan ima 75 ks, a težak je 975 kg. Opasno vozilo. Nema šta :D
Samo jos da Jevreji nose zutu zvezdu i sve smo probleme resili. Ova filozofija ne vodi nikuda.
@carobnjak
:)
Ne, ne, uopste se ne radi o nivou opreme, dao sam masu osnovnog modela, sto znaci da osnovni model (1.4 16v i ujedno i najlaksi) vec zadovoljava ovaj odnos, sto znaci da moze da se vozi...
@Orlo
a sad molim logicno objasnjenje u razlikama u tezini kako ti kazes istog nivoa opreme, kod nas i u Nemackoj!
P.S. znaci, zakon u Srbiji, auto koji se proizvodi u Srbiji, a ti mi dajes nemacki sajt???
Bravo! :)
@carobnjak
Da se malo razumes, ili interesujes, u Nemackoj, zapravo EU, masa praznog vozila racuna po regulativi 95/48/EC sto podrazumeva 90% pun rezerovoar, i vozaca od 75 kg, pa kada bi video podatak od 1.320 kg znao bi sta on znaci... a s obzirom da se masa kod nas racuna na sledeci nacin: masa vozila + pun rezervoar + oprema, ne bi trebao vise da ti objanjavam... ;)
@Orlo
AHAHAHAHA!!!!
Pa kakve to veze ima sa zakonom u Srbiji???
P.S. inace zaprepascen sam tvojom obavestenoscu...
Sto kazu, blago onima koji su pored tebe! :)))
Definitivno je ovo lose resenje.
Voziti slab automobil ne znaci biti bezbedan, a jos manje znaci biti bezbedan, voznja u starom automobilu.
Ovim zakonom mladima je uskracena mogucnost da voze nov, dakako najbezbedniji, automobil.
Negde sam naisao na podatak da nece moci preko 110ks. ( SAT plus msm )
Ovde se to ne navodi.
@carobnjak
Nije ni cudo sto si zaprepascen, kada su tvoji najveci dometi ocenjivanje izgleda, velicina tocka, i utvrdjivanje da li je nesto igrackica... svako prema svojim mogucnostima... :)
@Orlo
ti da procenjujes moje domete?
Ahahaha!
Vidi, tebi je mozda hard disk pun podataka (uglavnom beskorisnih) ali ti je radna memorija slaba! :)
A sad mi objasni zasto 500L za hrvatsko trziste tezi 1245kg, a i oni su u EU???
Ili po tebi nisu, pretpostavljam da ces vec naci neki "ïnteligentni" izgovor kao i obicno... :)
@carobnjak
Dalo se zakljuciti... :)
Mozda jesu tebi beskorisne, ali koliko covek zna toliko i vredi... ;)
Evo malo da citas:
http://www.zakon.hr/z/78/Zakon-o-sigurnosti-prometa-na-cestama
http://www.poslovni-savjetnik.com/propisi/cestovni-promet-sigurnost-prometa-na-cestama/zakon-o-sigurnosti-prometa-na-cestama-urednic-0
Ovo ti je novi Zakon, gde (ako te bas mrzi) pise da masu vozila (u HR) cini samo masa praznog vozila... i naravno nigde ne pise da je HR potpisala tu regulativu (95/48/EC) od onih 75kg vozac + 90% napunjenost rezervoara... sto dalje implicira...
Kod nas na masu se doda i pun rezervoar, pa se dodje do brojke koja mora da bude veca od (ili jednaka) 1250 kg koliko je minimum za 95KS...
Mislim da su ovde neki promasili temu za ovaj text,umesto da komentarisu besmisao ovakvog predloga zakona oni se svadaju ko je bolji poznavalac automobila.Licno smatram da bi ovaj zakon pogodio samo vozace koji ionako postuju propise i koji nisu opasnost po saobracaj,dok ce ovi drugi i dalje voziti bez dozvole i nece ih interesovati kolko ks ima auto po toni.