home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Tokom 52 godine, Opelova fabrika u Bohumu proizvela je više od 13 miliona automobila. Posle Nokije, sada taj grad napušta i Opel, još jedan veliki poslodavac. Niko ne zna šta će biti ni sa radnicima, niti sa Bohumom.

Radnici Opela više od deset godina borili su se za svoja radna mesta i svoje pogone. Ali u dalekom Detroitu, sedištu Dženeral motorsa, vlasnika Opela, sada je doneta odluka o definitivnom zatvaranju fabrike u nemačkom gradu Bohumu. U petak (5.12.) sa proizvodnih traka će sići poslednji Opel proizveden u tom gradiću. Biće to jedna Zafira. Za Evu Kerkemajer, opunomoćenicu sindikata „Metal“, to je „užasan kraj 50-godišnje priče o mnogo ljudi koji su odličnim radom mogli da prehrane svoje porodice, nadajući se do poslednjeg trenutka da fabrika neće biti zatvorena“.

Fabrički inventar se još od početka novembra prodaje na internet-licitaciji. Prodaje se sve, od kancelarijskih stolica i robota sa pokretne trake, pa sve do kompletne fabričke kantine. Dugogodišnjeg radnika Majka Ščeblevskog to podseća na „pljačkanje mrtvih“.

Posle 52 godine i više od 13 miliona proizvedenih automobila, u Bohumu se zatvara jedno poglavlje industrijske istorije. Od 20.000 radnika, koliko ih je u tom pogonu bilo 80-ih godina, na kraju je tamo radilo samo još njih 3.200. Samo 300 radnika ima sigurno radno mesto u Opelovom centru za raspodelu robe koji bi trebalo da ostane u Bohumu do 2020. godine. Većina radnika otići će na prekvalifikacije u posebnu organizaciju čiji je zadatak da ih osposobi za posao u drugim firmama. To osposobljavanje traje najviše godinu dana, uz isplatu mesečnog iznosa u visini socijalne pomoći. Ali niko ne gaji velike nade da će do novog posla doći brzo. Radnik Torsten Dil kaže: „Imam 50 godina. To baš nije neka preporuka.“

Grad na lošem glasu

Dugo natezanje koje je prethodilo konačnoj odluci o zatvaranju pogona u Bohumu je, prema oceni šefa tamošnje Kancelarije za unapređenje privrede Hajnc-Martina Dirksa, nanelo štetu tom gradu kao industrijskoj lokaciji. „Koncernu je išlo loše“, kaže Dirks, „a zbog stalnih diskusija o njegovom zatvaranju i Bohum je dospeo na loš glas“. Zatvaranjem Opelove fabrike, taj grad u Rurskoj oblasti je, posle odlaska Nokije, u roku od samo nekoliko godina izgubio i drugog velikog poslodavca. Iako je finski proizvođač mobilnih telefona još 2007. beležio zaradu od 7,6 milijardi evra, 2008. je zatvorio fabriku u Bohumu i proizvodnju premestio u Rumuniju. Tako je, uključujući i kooperante, zatvoreno više od 4.000 radnih meta. I danas su, kako kaže opunomoćenica sindikata Eva Kerkemajer, mnoge bivše radnice Nokije bez posla.

Odlazak Nokije je za grad Bohum značio i gubitak poreskih prihoda u visini od 25 miliona evra. Kada je reč o Opelu, stručnjak za privredu Dirks nema tačne procene, ali, s obzirom na gubitke koje je Opel imao poslednjih godina, ni prihod od poreza nije bio veliki. U gradu je prošle godine registrovano 3.000 novih radnih mesta, ali to se nije odrazilo na ukupnu sumu prihoda od poreza.

Novo poglavlje u regionalnoj privredi

Najveći poslodavac u gradu sada je Rurski univerzitet sa oko 6.000 zaposlenih. Kada je reč o budućnosti Opelovih radnika u svetlu stanja na regionalnom tržištu rada, Hajnc-Martin Dirks kaže da bi oni trebalo da budu spremni da prihvate i poslove na kojima će zarađivati manje nego ranije.

Ipak, mentalitet ljudi u Rurskoj oblasti, koja se nalazi usred ozbiljnih strukturnih promena, ne trpi crna predviđanja. Tako se sada svi nadaju da će na ogromnom Opelovom zemljištu površine 170 hektara biti podignuti novi pogoni. Industrijska i trgovinska komora polaže velike nade u inovativne firme srednje veličine. Nauka i istraživanje u Bohumu imaju dugu tradiciju, pogotovo u sprezi za proizvodnim disciplinama. Zemljište o kome je reč jedna je od najdostupnijih industrijskih površina u jednoj od najgušće naseljenih industrijskih oblasti na svetu.

Neizvesna budućnost

Sa rušenjem Opelove fabrike počeće se već 2015, ali do realizacije novih projekata na tom zemljištu ipak bi mogla da prođe i čitava decenija. Rolf Hajer, direktor nadležnog projektantskog društva koje su osnovali grad Bohum i fabrika Opel, računa da će prve firme tu da se nasele najranije za dve godine. Jedan investitor već je poznat – u pitanju je logistički koncern DHL koji tu želi da sagradi svoj depo i zaposli 600 radnika. Mnogi, uz dužno poštovanje prema toj uslužnoj logističkoj privrednoj grani, smatraju da je toj oblasti ipak potrebna industrija, odnosno proizvodnja. Za to Bohum ima dobre predispozicije, ali budućnost je neizvesna, a put do novih uspeha biće veoma trnovit.

Preuzeto sa: dw.de

Foto: Reuters



čitanja : 1145



Komentari

Eto nemci ne mogu da spasu Opel (sirota nacija!) al zato Srbija ima love za Fiatovu fabriku i jos par rentabilnijih...
A nema para da remontuje struju u Majdanpeku!?!

Autor carobnjak 05 Dec 2014, 18:03

@Laserb
ti si ovako nesto i prognozirao pre 2 godine, cini mi se?

Autor carobnjak 05 Dec 2014, 18:16

Koliki li porez FAS ostavlja Kragujevcu kada im je budzetska kasa prazna, pa razmisljaju o dodatnom zaduzivanju... a najveci su izvoznik... i uvoznik... :)

Autor Orlo 05 Dec 2014, 18:27

@Orlo
ovaj naslov treba da komentarises, detaljno i studiozno kako ti samo umes, a ne FAS!
Koliko se secam pre 2 godine si izneo niz argumenata na ovu temuu odbranu Opela, ali je sve rezultiralo krahom...
Ili mozda nije?
P.S. "L" ispade u pravu...:)

Autor carobnjak 05 Dec 2014, 20:45

P.S. i sta ce biti sa najboljim dizelom u klasi, Opelovim 1.6 multijet?
Pa tek su uspeli da ga "izmisle"...

Autor carobnjak 05 Dec 2014, 20:47

@carobnjak
Da te malo nesto secanje sluzi, a kad vec hejtujes, pa da baratas cinjenicama znao bi da je ovo poznato vec vise od 2 godine (sto je 5 puta manje od decenije koja ima inace deset godina) i da je to deo plana restruktuiranja donesen nesto pre toga...

A to za 1.6 Mjet = 1.6 CDTI si smesan, a postajes jos smesniji (da ne kazem jadan) jer kako vreme prolazi, testovi tog motora se pojavljuju po novinama (svim) niko nije ni spomenuo da je poreklom Fiat-ov ili uopste da spomenu Fiat u bilo kom kontekstu... a svi ga hvale... a sta ces, i dalje tako misli, valjda je tako najbolje, posto ni jedan link do sada nisi postavio koji to pokazuje, jedino tvoje "iskustvo" ti to kaze... a eto proslo skoro dve (brojevima: 2) godine od kada je izasla informacija a nema sem tebe niko da potvrdi... smrc, smrc...

Autor Orlo 05 Dec 2014, 21:40

@Orlo
izvini, a sta ti to potvrdjujes?!?

Brale, Opel ce se ugasiti, i od tvoje srece vise nece biti nista...

A taj dizel koji svi hvale (mada ja to nisam jos cuo, tj. ne poznajem nikoga ko ga je vozio) ce zavrsiti u Kini, u najboljem slucaju... :)

P.S. zasto mislis da hejtujem?
To je moje misljenje!

Autor carobnjak 05 Dec 2014, 21:50

P.S. nisam te razumeo to u vezi decenije i tih brojki?

Autor carobnjak 05 Dec 2014, 21:54

Orlo
Bolje bi bilo da taj opelov motor 1,6 sdti ima veze sa multijetom, inače u suprotnom, stvar je propala. Poznato je šta je Opel pravio, i čemu je to ličilo. + kad se uzme trenutno vreme velike krize za Opel, onda se može zamisliti na šta će da izađe...

Autor fanfatal 05 Dec 2014, 22:11

@carobnjak
Moje srece? Hahahahahaha
Da...
Vise puta sam ti rekao da me ne poistovecujes sa gomilom lima, nemam taj problem kao ti, da kada dodje neko i nesto kaze ruzno ili glupo, za marku cije vozilo vozim, moram da mu odgovorim i da mu pokazem Boga njegovoga i da odmah prozivam "njegovu" marku...
A i kada malo bolje razmislim nisi ti hejter, ti samo ne znas mnoge stvari, mislim ne baratas cinjenicama oko Opel-a da bi mogao, pa kada to pises izgleda kao da hejtujes...

Siguran sam da u psihologiji koju izucavas ima to kada se osoba poistovecuje sa predmetom, kakav je opis/profil takve osobe? ;)

Naravno da mozes da imas svoj stav, pa ovo je demokratija, svi mogu da kazu sta misle i da prezive! :)

@fanfatal
A sta ces... :)

Autor Orlo 05 Dec 2014, 22:44

@Orlo
mislis na to da se ti poistovecujes sa Opelovim motorom? :)

Autor carobnjak 05 Dec 2014, 23:15

@carobnjak
Gde se to poistovecujem?
Postavio si pitanje, odgovor si dobio... ;)
P.S. Naravno da nisi razumeo u vezi decenije, jer nisi ni ranije znao koliko decenija ima godina...

Autor Orlo 06 Dec 2014, 11:13

dobre otpremnine http://rs.n1info.com/a17533/Biznis/Nemacka-Zatvorena-fabrika-Opela-3.300-ljudi-bez-posla.html

Autor Artur Ditur 06 Dec 2014, 11:35

@Orlo
o cemu ti pricas? Kakva decenija?

Molim te obrati paznju na ton obracanja da te ne bih ponovo zaledio na pola godine... :)

Autor carobnjak 06 Dec 2014, 11:47

@carobnjak
Nema veze, mislio sam da ti "radna memorija" radi odlicno... :)

Autor Orlo 06 Dec 2014, 13:21