home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Od izvoza 10.000 vozila „500L” stiglo bi oko 150 miliona evra, a to je svega deseti deo prošlogodišnjeg prometa kompanije FAS

Kragujevac – Posle telefonskog razgovora predsednika Rusije i Srbije Vladimira Putina i Tomislava Nikolića zbog otkazivanja gradnje „Južnog toka”, izvoz 10.000 „Fijatovih” vozila „500L” za Rusiju je izvesniji nego pre. To je, kako prenose neki mediji, rekla Stanislava Pak, Nikolićeva savetnica za medije, koja je iz četrdesetominutnog razgovora dva predsednika zaključila da se Putin „u načelu” složio sa ovim poslom. Sam Nikolić se ovim povodom još nije oglasio.

Dakle, nema „Južnog toka” koji vredi milijarde evra i koji bi zaposlio čitavu našu građevinsku operativu, ali smo zato dobili Putinovu načelnu saglasnost za drugi „veliki posao” – izvoz 10.000 „velikih fića” za Rusiju. Bez carine! Što neko reče, utešna nagrada za otkazivanje stvarno velikog posla koji bi nam obezbedio energetsku stabilnost.

No, bolje išta, nego ništa. Tim pre što je „Fijat” ove godine smanjio proizvodnju „kragujevačke uzdanice”, kako je „500L” svojevremeno nazvao bivši direktor kompanije „Fijat automobili Srbija” (FAS) Antonio Čezare Ferara. Naime, prošle, 2013, u Kragujevcu je proizvedeno 117.000 „velikih fića“, a gotovo čitav taj kontingent odaslat je u Evropu (80 odsto) i SAD (20 odsto). Ove godine, kako nezvanično saznajemo, fabrika u Kragujevcu teško da će „dobaciti” do 100.000 vozila.

Ne računajući avgustovsku feragostu (kolektivni odmor u Italiji), FAS je 2014. u više navrata obustavljao proizvodnju: prvo početkom oktobra, pa potom i nekoliko dana u novembru.

Razlozi su bili „eksterne prirode” i ticali su se situacije na svetskom tržištu automobila. Tako je rečeno u dopisu upućenom medijima, ali iza takvog obrazloženja se u stvari krila slabija prodaja „velikog fiće” u inostranstvu, pre svega na severnoameričkom tržištu. S tim informacijama spekulisali su predstavnici sindikata koji su u jednom trenutku od države zatražili da se agilnije uključi u rad kompanije čiji je suvlasnik (33 odsto kapitala pripada Vladi Srbije, 67 odsto „Fijatu”).

Bio je to vapaj kragujevačkih automobildžija koji su se pitali šta je sa drugim modelom predviđenim ugovorom koji je naša država potpisala sa „Fijatom” 2008. godine. Od proizvodnje robusnijeg „500X” nije bilo ništa, pošto je grupacija „Fijat – Krajsler” odlučila da taj model proizvodi u nekoj drugoj zemlji, a ne u Srbiji.

Ostali smo, dakle, sa jednim modelom – „velikim fićom”, ali je zaista veliko pitanje šta ćemo i mi i „Fijat” dobiti izvozom 10.000 komada tog automobila u Rusiju. Nije li to instant posao za jednokratnu upotrebu, bez značajnijeg finansijskog efekta?

Možda politička korist i nije tako mala, pošto nekako treba pregrmeti negativnu reakciju „faktora” u i van naše zemlje koji su upravo Putina i Rusiju okrivili za propast projekta „Južni tok”.

„Rusko tržište je slične veličine kao nemačko, i jedno je od rastućih u svetu. Sa sadašnjom cenom '500L' od oko 15.000 evra, i carinom od 25 odsto, taj automobil bi bio skup za tamošnje prilike. Ali bez carine mogli bismo tamo da prodamo 10.000 do 20.000 vozila godišnje. Međutim, na Vladi Srbije je da o tome pregovara“, izjavio je svojevremeno Ferara.

U bescarinskom trgovinskom aranžmanu sa Rusijom leži značajan ekonomski potencijal naše zemlje, to je jasno, ali izvoz 10.000 „500L” u tu zemlju, pod uslovom da predsednik Putin naloži da se načelna saglasnost konkretizuje nekakvim ugovorom, ipak nije dugoročni posao. To je samo privremeni ustupak „naše braće” sa ne tako velikim ekonomskim efektom: 10.000 automobila po 15.000 evra daje 150 miliona evra, a to je svega deseti deo prošlogodišnjeg prometa kompanije FAS.

Računica postaje još „tanja“, ako se zna da je neto zarada FAS-a prošle godine bila svega oko 10 miliona evra, kao i da je naša država, shodno svom udelu u kompaniji, dobila svega 3,3 miliona evra. Imajući u vidu da su subvencije Vlade Srbije prema FAS-u 2013. iznosile 51 milion evra, po raznoraznim osnovama, ispada da je naša država te godine iz posla sa „Fijatom“ ostala „kratka“ za čak 48 miliona evra.

Sa takvim odnosom snaga u zajedničkoj kompaniji, izvoz 10.000 „500L” u Rusiju nama može doneti korist samo „u načelu”. Ove godine, međutim, ni takvu, pošto taj instant posao može da se realizuje tek 2015.

Preuzeto sa: Politika.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs / FAS



čitanja : 984



Komentari

Kako tece proizvodnja, jesu li prevalili 200.000 proizvedenih 500L do sada? Dal je neko upoznat o tome?

Autor Alfista 10 Dec 2014, 18:05

Novinar Politike ne treba da brine za FAS, prodaja 500L ide bolje nego prosle godine. Evo link:
http://left-lane.com/european-car-sales-data/fiat/fiat-500l/
Zanimljivo da niko ne pominje put, i obilaznicu oko Kragujevca koja nije ni pocela da se radi, a ovamo kritikuju Fiat koji je sve obaveze ispunio. I vise od toga.

Autor B.M. 10 Dec 2014, 18:11

Prošle godine je FAS proizveo 117000 automobila, dok ove godine ni 100000. Priča sa FIAT-om u Srbiji ide unazad, a i zaobišli su nas skroz sa novim modelima koji se nažalost neće proizvoditi u Srbiji. Ne razumem šta FIAT čeka? Pa zar 100000 automobila nisu dovoljni da bi se krenulo sa novim modelom automobila? Pa 100000 je sasvim dovoljno da se krene sa novim modelom. Što se tiče Rusije, manimo se tih 10000 pošto sada trenutno lakše ćemo izvojevati novi model negoli izvoz 10000 automobila u Rusiju bez carine. Treba pritisnuti FIAT da krene više sa tim drugim još prije nekoliko godina obećanim modelom, a koji će obezbediti da FAS stvara profit za promenu. Jednotrećinski suvlasnik bi se morao više pitati o sudbini FIAT-ove fabrike u Kragujevcu, a ne samo da bude nemi posmatrač priče koja ne da ide više unapred, već ide unazad.

Autor Zastava 10 Dec 2014, 19:04

@Zastava
Pa ako su proizveli 100000, ne znaci da sad treba da montiraju Maserati Gibli. Novi model ce biti kad se zavrsi razvoj modela. Po svemu izgleda da su najvece sanse za novi Punto, posto bi navodno implementacija proizvodnje bila najjeftinija u Srbiji. Ipak FIAT nije VAG koncern pa da izbacije novi model na mesec dana

Autor ilijapaun 10 Dec 2014, 21:23

Ovaj novinar blage veze nema sa ekonomijom. Ako kao drzava dajes subvencije umesto para, po radnom mestu, ne mozes nikako biti u minusu jer da nema tog radnog mesta, ni zaposlenih ne bi bilo, pa opet ne bi bilo prihoda. Stvarno lupeta najstrasnije.

Autor Sinbad 10 Dec 2014, 21:58

Odakle informacija da država u FAS-u nije uložila pare?

Drugo, prvu (i osnovnu) stvar koju studenti ekonomije nauče je koncept zvani "opportunity cost". Novinar itekako ima pravo da preispita da li je FAS prava adresa za bilo kakve subvencije države sa jako ograničenim resursima.

Autor CaMIRO 11 Dec 2014, 01:40

Da li neko od vas uopste zna da je FIAT-Chrysler sediste prebaceno u Holandiju i da je tamo fiskalna operativa firme? Da li znate da se spremaju za odvajanje Ferarija od FCA, i na jos neke ozbiljne poteze a vi ovde pricate o novom modelu koji ce da se (malo) sutra sklapa u Kragujevcu? Ljudi prave poteze da ustede par milijardi i Kragujevac je u toj prici toliko nebitan sa svojih jedva 50-70.000 prodatih automobila za 2 godine...

Autor F50 GT 11 Dec 2014, 03:09