
Kako prenosi Politika, ugovor naše države i „Fijata” o osnivanju FAS-a prestaje da važi 31. decembra 2018, posle toga je svaka strana slobodna da proda svoj udeo u kapitalu zajedničkog preduzeća, s tim da potpisnici imaju pravo preče kupovine
Kragujevac – Špekulacije o izmeštanju proizvodnje „500 L” u neku drugu zemlju nemaju nikakvog osnova, kažu u kragujevačkoj fabrici italijanskih vozila – „Fijat automobili Srbija”. To bi, kažu, bio preskup posaoimajući u vidu da je u rekonstrukciju starih „Zastavinih” pogona i nabavku najmodernijih mašina uloženo 1,3 milijarde evra. FAS-ove radnike, njih oko 3.000, više brine neizvesnost pokretanja proizvodnje drugog modela, što je važna stavka ugovora o osnivanju zajedničke kompanije, koji je naša država potpisala sa „Fijatom” 29. septembra 2008.
Predsednik FAS-ovog sindikata Zoran Marković, u jesen prošle godine, pozvao je državu da se više angažuje oko kompanije čiji je suvlasnik, istovremeno izražavajući zabrinutost zbog pada prodaje „500L” na inostranom tržištu. U to vreme, u kragujevačkoj fabrici je u nekoliko navrata obustavljana proizvodnja, a iz FAS-a su stizala objašnjenja da je reč o problemima „eksterne prirode” koji su u vezi sa negativnim kretanjima na svetskom tržištu. Tačku na priču o uvođenju novog modela u proizvodnju, čini se, stavio je predstavnik „Fijata” Đan Luka, koji je u izjavi za RTS, oktobra 2014, rekao: „Za sada nećemo menjati ništa, ’500L’ kao okosnica evropske i svetske prodaje ostaje broj jedan u Kragujevcu”.
O novom modelu nije bilo reči ni na tradicionalnom novogodišnjem susretu predstavnika FAS-ovog poslovodstva sa kragujevačkim novinarima. Na skupu u hotelu „Zelengora” rečeno je samo to da će FAS 2015. proizvesti oko 100.000 „500 L“ u različitim varijantama. Podaci iz minule godine još se sravnjuju, pa se u javnosti i dalje barata bajatim informacijama iz pretprošle, 2013. godine, tokom koje je u Kragujevcu proizvedeno 117. 000 „velikih fića”, od čega je 97 odsto izvezeno u Evropu i SAD.
Prošle, 2014, izgleda da je zapelo baš na probirljivom američkom tržištu, bar prema računici saradnika Instituta za tržišna ispitivanja Saše Đogovića, koji je nedavno obelodanio podatak da je izvoz FAS-a u Sjedinjene Države 2014. bio „deset puta manji” nego 2013. „Suficit u spoljnotrgovinskoj razmeni sa SAD 2013. je iznosio 199,5 miliona dolara, mahom zahvaljujući FAS-u, a 2014. suficit je bio svega 15 miliona dolara”, naveo je ovaj ekonomista.
Na tržištu SAD, gde se guraju svi automobilski giganti, model „500L”, kako naglašavaju neki ekonomisti, nije konkurentan ni sa cenom od oko 15.500 evra. Pre svega, imajući u vidu da se automobili iz „B” segmenta, sa opremom koju „Fijat” ugrađuje u „velikog fiću”, mogu kupiti i za manje novca.
No, pad prodaje je nešto sa čime se automobilska industrija suočava već godinama, od početka ekonomske krize 2009. Trudeći se da zadrže kupce, proizvođači automobila stalno „izbacuju” nove modele. Zato i sindikat FAS-a insistira na tome, tim pre što je fabrika u Kragujevcu projektovana za proizvodnju 300.000 vozila na godišnjem nivou. (Sve velike kompanije poštuju isti standard: 1.000 radnika – 100.000 automobila, što znači da je u FAS-u angažovano dovoljno radnika za pun kapacitet fabrike.)
Proizvodnja „500L” počela je sredinom 2012, pa se za „velikog fiću” ne može reći da je stari model. Ipak, bliži se trenutak kada bi fabrika u Kragujevcu morala da „izbaci” novi automobil. Ne samo zato što konkurencija nikada nije bila veća, već i stoga što su kupci sve razmaženiji u pogledu cene i kvaliteta četvorotočkaša koji im se nude.
Uprkos problemima „eksterne prirode”, FAS je i prošle godine bio najveći srpski izvoznik, sa prometom od oko 1,5 milijardi evra. Brine, međutim, mala neto zarada koja je, prema podacima Ministarstva finansija, iznosila svega 10 miliona evra, odnosno manje od 100 evra po automobilu, ako se računa da je FAS 2014. prodao svih 117.000 „velikih fića“.
Izgleda da predstavnici naše države, u javnim nastupima, upravo zbog toga prećutkuju dva podatka: prvo, FAS je jedan od naših najvećih uvoznika (uvozi motor i menjač za „500L” – najskuplji auto-delovi), i drugo, državne subvencije ovom preduzeću na godišnjem nivou su 51 milion evra, takođe prema podacima Ministarstva finansija.
Ako je „Fijat” u Kragujevcu 2008. dočekan sa porukom „Benvenuti a kaza” (Dobro došli, kući), onda je sada vreme da se postavi pitanje opstanka ove velike kompanije u našoj zemlji. Budućnost bi bila izvesnija sa novim modelom, na kojem insistiraju i stručnjaci i fabrički sindikat. Bez te proizvodne „injekcije”, kroz četiri godine, tačnije 31. decembra 2018. kada ugovor Vlade Srbije i „Fijata” prestaje da važi, na snagu bi mogla da stupi klauzula po kojoj svaka strana stiče slobodu da proda svoj udeo u kapitalu zajedničke kompanije („Fijat” – 67 odsto, naša država – 33 odsto). S tim da potpisnici ugovora imaju pravo preče kupovine.
Izvor: Politika.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / FAS
Ocigledno da im je 500L dovoljno veliki projekat da naprave celu fabriku oko njega.
Ako plan novi plan prođe trebat će FIAT-u kapaciteta. Još se ne zna mjesto proizvodnje novog Jeep Compasa i njegovog FIAT brata blizanca. Ako se zna da će i oni biti na SUSW platformi onda je FAS realan kandidat. Ali zato nesljednik Brava i Linee na SUSW platformo je završio u Tofašu. To je tako sa FCA, ko više ponudi njemu ide proizvodnja.
3 godine danas u automobilskoj industriji znači da je vreme za novi model. Ako to FIAT nije shvatio, onda bolje da odu i da nas puste da nađemo ozbiljnog partnera za kragujevačku fabriku automobila. Jedan od najboljih primera za moju tvrdnju jeste Volkswagen koji uvodi nove modele nakon 3-4 godine. Prethodni Passat je pušten u prodaju 2011, a evo ga sada i najnoviji Passat.
Navedeno je znao svaki normalan čovek. Fiat je došao u Srbiju da skine kajmak i kraj. Sam Fiat će da propadne i to je jasno.
@ Zastava
Ma kakav VW, kod njih novi model svako 10 godina sa faceliftom svakih 5. Doduše oni facelift zovu novim modelom iz nekih samo njima poznatih razloga tj. prodaju muda pod bubrige.
Fijat je u pregovorima s jednom kompanijom sa istoka o spajanju, tako da do 2018e ce sigurno biti jos jedan, a mozda i dva nova modela u Kragujevcu. Fabrika i obuceni radnici je najvrednije sto imamo, , svaka bi ih kompanija rado preuzela. Zato ne vidim cemu panika,samo da dobro ispregovaramo. Nekad nismo imali nista sem propale Zastave a danas smno u mnogo boljoj poziciji.
Posto je nepoznato sta pise u ugovoru, zahvaljujuci ekpertima tadasnje vlasti zeljne jeftinih poena, a poznato je da ce buduci modeli Fiata biti pravljeni, ili srafljeni, u Turskoj i Poljskoj, a nakon tih ce verovatno sledeci model imati prioritet da se pravi u Italiji jer tamo manjka uposljenost fabrika i to prilicno, i ako u njemu ne pise da nama ostaje zemljiste, kantina bez kuhinje i obdanise, kada dodje ta 2018. i oni pokupe robote i ostalu vrednu opremu i odu, mogli bi poput npr Valmet Automotive ili VDL Nedcar da pravimo tj srafimo za bilo kojeg drugog proizvodjaca automobila... postoje i druge marke koje bi rado dale nasoj "visoko kvalifikovanoj i jeftinoj" (ako je to bese onaj jos cuveniji slogan sa CNN-a) radnoj snazi da radi... ali opet kazem, ako nam ostane nesto sem zemljista i one famozne kantine i obdanista sa igralistem...
U svakom slucaju ono sto je zasigurno to je taj moto-put da ga mi ostali otplacujemo...
Mada uvek preostaje da se nadamo da ce FCA dostici 7 miliona prodatih do 2018. ili da postane No.1 (ne pukom promenom imena) u daljoj buducnosti paralelnog univerzuma... :)
Problem je samo sto smo i mi sa Fiatom podigli kredite za masine i robote, pa nece moci da ih odnesu. Mogu samo da prodaju svoj deo, a onda mi da ponudimo fabriku drugome sto se njima ne isplati. A znajuci nasu drzavu prodali bi je i za 1$ samo da je ne zatvorimo. Sve u svemu ja sam optimista. Kamo srece da i sa ostalim fabrikama imamo ovakve probleme, jel ce biti izvoz milijardu ili dve.
Dok nije siguran opstanak FAS-a evo na sljedećem linku mule nasljednika Brava koji će izlaziti iz Tofaša.
http://icsphotography.it/2015/01/scoop-ecco-il-primo-muletto-della-prossima-bravo/
@ N.N., originalni tekst iz Quattroruotea:
http://www.quattroruote.it/news/foto_spia/2015/01/21/fiat_spunta_un_muletto_a_torino_ipotesi_500_cinque_porte.html
I još Google prevod na engleski:
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sr&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.quattroruote.it%2Fnews%2Ffoto_spia%2F2015%2F01%2F21%2Ffiat_spunta_un_muletto_a_torino_ipotesi_500_cinque_porte.html&edit-text=
Znam ja sve to ali znam i što gdje ide. Krajem ove godine je predstavljenje sedana u C-segmentu i onda odman na početku sljedeće hatcha.
Samu fotografiju je napravio ovaj momak sa ICS-a i prodao QR-u. Inače QR i nije poznat po točnim informacijama, a ako ih i ima neće ih odavati.
@BM
Nismo mi dizali kredite. Nismo dali ni evro kesa! Sav ziv novac je dao Fijat, a mi umesto para dajemo objekte infrastrukturu i subvencije. Umesto 400 miliona € kesa dali smo razrusene hale, plac, i subvencije u pribliznom iznosu.
Mislis Fiat je blesav pa da za stare hale i subvencije daje drzavi trecinu fabrike?
""projekat Fiat automobili Srbija podrazumeva zaduživanje zajedničke kompanije Fiat automobili u iznosu od 500 miliona evra, od čega će 300 miliona obezbediti Fiat, 200 miliona će biti kredit Fiat automobili Srbija, uz garanciju države, a da će ukupna investicija u novoj fabrici biti oko milijardu evra.""
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2011&mm=06&dd=27&nav_id=521676
"Ma kakav VW, kod njih novi model svako 10 godina sa faceliftom svakih 5. Doduše oni facelift zovu novim modelom iz nekih samo njima poznatih razloga tj. prodaju muda pod bubrige.
Autor N.N. 21 Jan 2015, 20:44"
Šta da se radi. Neki ulažu u "šminku" (kao FIAT), a neki ulažu u kvalitet i tehnologiju (Volkswagen - Das Auto). :)
Narod zna zašto.
"Fijat je u pregovorima s jednom kompanijom sa istoka o spajanju, tako da do 2018e ce sigurno biti jos jedan, a mozda i dva nova modela u Kragujevcu. Fabrika i obuceni radnici je najvrednije sto imamo, , svaka bi ih kompanija rado preuzela. Zato ne vidim cemu panika,samo da dobro ispregovaramo. Nekad nismo imali nista sem propale Zastave a danas smno u mnogo boljoj poziciji.
Autor B.M. 21 Jan 2015, 20:45"
Jednom kompanijom, jednoga dana, još jedan novi model...pametnome dosta (posao sa FIAT-om je dostigao maksimum i ne samo to, stvari idu unazad pošto je model 500l maltene "propao" na američkom tržištu što je dovelo do toga da ove godine, umesto oko 117000 automobila koliko je bilo pretprošle godine, cifra prodatih 500L automobila za prošlu je oko 100000, a prognoze za ovu godinu su 100000, što će takođe biti nemoguća misija s obzirom na to da su se ove godine pojavili dodatni problemi tako da ako FAS ove godine dostigne 80000, smatrajmo se srećnim). Ako je bolja pozicija smanjenje proizvodnje onda FAS je u sve boljoj poziciji koja preti da bude najbolja.
S obzirom da za novi model je potrebna potražnja za 150000 jedinica jednog modela automobila, plan o prodaji 150000 automobila po modelu je već odavno propao, a o planu zacrtanom još 2008 godine za proizvodnju 2 modela sveukupnog kapaciteta 300000 automobila godišnje da i ne govorim koliko je to sada (a i inače) u domenu naučne fantastike, dok u međuvremenu ovo FIAT-ovo igranje fabrike automobila košta državu kao arapska svadba.
Neka neko iz Torinske centrale lepo kaže dali je u (što ranijem mogućem) planu uvođenje još jednog novog modela u FAS-u, ako jeste onda kada je to moguće, a ako nije onda da se država lepo dogovori sa njima o uslovima prodaje FIAT-ovog dela pa da za tu fabriku lepo nađemo novog kupca koji neće ugrožavati celi finansijski sistem (jer kad FAS ide unazad, onda i cela ekononija ide tim pravcem).
Ovako kako je sada, FAS više šteti nego što koristi i tako je već godinama. Dali FAS planira da ostvaruje profit za promenu?
Kakvi su im daljnji planovi za razvoj u Srbiji?
Gde odoše italijanski inžinjeri koji su bili prisutni u Kragujevcu?
Ko će da snosi teret gubitaka kojih je FAS dosad napravio, a koji nisu nimalo mali?
Kakvu korist ima država Srbija od og silnog sklapanja i šrafljenja automobila od uvoznih delova, kao i od udela u toj firmi?
Šta se desilo sa trećom smenom?
Dali FIAT išta plaća ili sve plaća država uključujući i same radnike?
Dali je istina da FIAT ima ulogu nedodirivog privrednog subjekta koji je oslobođen od svega (poreza, komunalija, zakupa zemljišta i svih drugih mogućih raznih naknada i taksi)?
Dali će FAS postojati posle isteka ugovora?
Dali je FAS uopšte povezan sa FIAT-om ili je to firma koja nije povezana sa FIAT-om na način da služi za prebacivanje profitnog dela u Italiju na centralu u Torinu, a gubitaka na FAS?
Zašto FIAT ne objavi ugovor s obzirom da FAS nije (samo) privatna firma, već (i) državna te je stoga dužna da objavi ugovor?
Zar moramo da čekamo zadnji trenutak da FAS zaista ode pa da se hvatamo za glavu i kukamo?
Zašto niko u ovoj državi nema rezervni plan za FAS?
Nešto mi govori da taman što ćemo rešiti jednu muku zvanu Železara Smederevo, druga će se pojaviti. Sve mi se čini da FIAT čeka da Železara Smederevo konačno dobije novog vlasnika pa da tada objave vest o odlasku u nadi da ćemo tako lakše podneti tu vest što je, ako mene pitate, tačno.
Dosta je bilo megalomanskih, a zapravo ispraznih projekata. Ako ne ide, ne ide, bože moj, imaju drugi koji već godinama čekaju red samo ne mogu da dođu zbog onih koji se kod povećanja proizvodnje uzdaju u višu silu zvano neka bolja vremena koja su sve samo ne bolja. Umesto da se bore za tržište kao Volkswagen koji zadnjih godina (i ne samo Volkswagen, već i Toyota, Hyundai i drugi veliki svetski automobilski igrači) bukvalno pumpaju koliko im dobro ide, FAS se očigledno uzda u to da evro neće više da pada, u to švajcarac neće više da pravi probleme, u to da će u Ukrajini prestati sukobi, u to da će kriza u Evropi stati, u to da će potražnja za automobilima na matičnom evropskom tržištu porasti, u to da će Rusi uvoziti "naš" 500L bez carine, u to da će potražnja za 500L modelom ponovo dostići veliku potražnju, u to da će FAS ostvariti profit...
Trebaju nadnaravna čuda da se sve to desi, da sve prepreke koje onemogućavaju FAS-u da ustvari odavno zacrtane ciljeve nestanu, no to sve desiće se, pošto svi ti problemi će nestati, ali jednog dana, a do tada ako FAS, bojim se da neće preiveti.
Najmanje nekoliko novih srčanih udara sledi ili već je usledilo kada je u pitanju sudbina FAS-a. Da nije tako, nebi (svi) mediji pisali o turbulencijama u FAS-u i to ne već u poslednjih 20 dana već u poslednjih nekoliko meseci.
Ako je prošla godina dovela do toga da je prodaja 500L modela opala za oko 20 odsto, s obzirom da nova godina nije ni počela kako treba, a već se vidi da će biti još gora nego prošla, postavlja se logično pitanje, za koliko će ove godine prodaja 500L modela da padne.
Mislim da mi je sada jasno zašto FAS tj. FIAT neće da ponudi novi model i mislim da to neće da uradi ne zbog toga što put nije izgrađen do kraja (pošto ih to nije sprečavalo da izgrade fabriku sa kapacitetom od 300000 automobila godišnje) već zbog toga što nije dostignut nivo od 150000 automobila pa su zbog toga u međuvremenu digli ruke od FAS što objašnjava prepuštanje vođenja FAS-a domaćem rukovodstvu koje očigledno samo nije sposobno da vodi toliku firmu. Reklo bi se, istorija se ponavlja, s tim da ovaj put nije kriva Zastava koja je za sobom ostavila 50 miliona evra duga prema državi, već FAS koji iza sebe ima nekoliko puta veći dug koji se nagomilava i preti da uđe u anale dugovanja u Srbiji.
Neznam zašto sam ovoliko pesimističan zadnjih meseci, a pogotovu zadnjih dana, čak darkerski pesimističan pošto inače sam realističan (sagledam ono šta je dobro i ono šta je loše i donosim konačan zaključak), ali ovaj put sve mi se čini da priča sa FAS-om u Srbiji neće imati sretan kraj.
Dobro bi bilo kada bi Narodna Skupština Republike Srbije pokrenula hitnu debatnu sednicu skupštine na kojoj bi tačka dnevnog reda bila isključivo FAS i to sa temom šta posle FAS-a s obzirom da je to firma institucija od koje zavise poslovi oko 3000 radnika što je otprilike veličine Železare Smederevo, barem kada je u pitanju broj radnika. FAS je tema vruća, čak i prevruća i dolazi do tačke kada će bilo kakva reakcija biti zakašnela, a pacijent mrtav, tako da još sutra bi bilo dobro da neko reaguje po pitanju ove fabrike, inače odosmo svi u...