
Kako prenosi Mondo, od 420.000 vozača koji su u 2009. godini koristili tečni naftni gas (TNG) za pogon svojih automobila, preostalo je još oko 230.000 vozača koji smatraju da im se vožnja na auto-gas više isplati!
"Tržište auto-gasa će skoro u potpunosti nestati, ako se nešto uskoro ne promeni", rekao je za "Novosti" član UO Udruženja naftnih kompanije Srbije, Petar Gonja. Razlog je, prema njegovim rečima, neisplativost.
"Računice pokazuju da je korišćenje TNG za pogon automobila isplativo kada je odnos cene TNG – benzin oko 50:50. Sada je taj odnos narušen u korist benzina, pa je cena TNG čak 66 odsto cene benzina".
Od 2005. godine tržište tečnog naftnog gasa u Srbiji je sa 60.000 tona poraslo na 412.000 tona u 2009. godini. Razvijala se i mreža punionica - na oko 650 na teritoriji cele države.
Usledio je pad potrošnje kao posledica krize, a zatim su povećana i državna zahvatanja (akcize i PDV) koja su dodatno opteretila maloprodajnu cenu auto-gasa.
"Već u 2012. prodato je samo 272.000 tona auto-gasa. Pad je nastavljen i u 2013. kada je prodata 271.000 tona, a u 2014. godini je pad tržišta oko 13 odsto", kaže Gonja.
Istovremeno su rasla državna zahvatanja, pa je u periodu od 2011. do 2015. godine porez povećan sa 11,76 dinara po litru, na 26,64 dinara po litru, što je povećanje od 127 odsto.
Zanimljivo je da je Evropska unija propisala minimalno akcizno opterećenje za auto-gas od 125 evra po toni, što iznosi oko 15,38 dinara po kilogramu. U Srbiji je akciza 260 odsto veća od minimalne i iznosi 40 dinara po kilogramu!
Izvor: Mondo.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Opel
Danas sam reatestirao plin,i kupio novu bocu. Vozali su me za papire kao budalu i sve placao. Sutra kad registrujem auto izaci ce me ti troskovi vise nego sto on kosta. imam Opel "Suzu" 1985 u odlicnom stanju ali sta vredi. Definitivno zbogom plinu!
standard u EU je da cena TNGa bude oko 50% BMBa, ali kod nas je bio 90 kada je BMB bio 150, a u makedoniji je tada bio oko 75 din, ukratko, osladile im se pare od akciza, nametnuli ateste, i razne načine da ljudima dodatno izvuku pare iz džepa. Tako da polako se povlače iz TNGa, ka ili BMB ili Dizelu
Drzava bi trebala pod hitno da smanji akcize na plin. Plin kao gorivo koje cistije sagoreva od dizela i benzina treba subvencionisati a ne ovako bahato opterecivati nametima.
@Vladimir: Iako ne vozim na gas, u potpunosti se slažem s tobom. Ali država drpa svuda gde može jer ima velike "rupe" u budžetu. Ne opravdavam je samo sa žalošću konstatujem.
Jutros sam video da je BMB95 poskupeo za 1,5 din a plin pojeftinio za toliko (Euro Dizel je na istoj ceni), pa pretpostavljam da mesetari malo vagaju i kriju se iza price o visokim nametima drzave da i oni jos malo zgrnu pare... na sajtu VG je neko relativno skoro postavio poslednje velikoprodajne cene za BMB i ED i one su bile 106 i 116 dinara respektivno (ako se ne varam) pa se onda postavlja pitanje da li je ova liberalizacija donela samo vecu zaradu drzavi ili i onima na pumpi...