
Tragom informacije o mogućem bescarinskom izvozu "fijata 500L" u Rusiju
Preuzeto sa: Danas.rs
Kako piše Danas, nekih šest meseci nakon poslednjeg obećanja Vladimira Putina da će odobriti bescarinski izvoz srpskih automobila, konkretno modela "fijata 500L" u Rusiju, od ruskih zvaničnika stižu nove najave o mogućnosti realizacije tog poslovnog aranžmana i to već u prvoj polovini ove godine.
Tako se pre dva dana oglasio šef Trgovinskog predstavništva Ruske Federacije u Srbiji Andrej Hripunov, koji je, između ostalog, kazao da je bescarinski izvoz automobila iz Kragujevca moguć već u prvoj polovini ove godine. On očekuje da će odluka o izvozu "fijata 500L" na rusko tržište biti doneta 15. aprila, na sastanku predstavnika Evroazijske ekonomske unije (Rusija, Belorusija i Kazahstan), nakon čega bi bili formirani pregovarački timovi koji bi utanačili detalje tog posla.
Ali, šef ruske Trgovinske misije juče je rekao i da se, u ovom slučaju, radi o "uzajamnoj kvoti", odnosno o tome da će i Srbija, ukoliko joj se omogući povlašćeni izvoz putničkih vozila u Rusiju, morati da dozvoli bescarinski uvoz istog broja automobila ruskih proizvođača na srpsko tržište. Hripunov je napomenuo da bi početne kvote mogle da imaju po 5.000 automobil, te da bi, ukoliko posao krene, moglo da se razgovara i o drugoj kvoti.
Ovakav poslovni aranžman, sa tzv. "kontraisporukama", odnosno uzajamnim kvotama ipak nije ono što su domaća javnost, a verovatno i srpski zvaničnici očekivali. Podsetimo, otuda, da je predsednik Rusije Vladimir Putin još u aprilu 2013. tadašnjem premijeru Srbije Ivici Dačiću i ondašnjem ministru ekonomije Mlađanu Dinkić obećao, u Moskvi, da će dozvoliti povlašćeni (bescarinski) izvoz određenog kontingenta (pomenuta je brojka od 10.000) srpskih automobila na rusko tržište. Isto obećanje Putin je, u dva navrata (u leto i jesen prošle godine) dao i sadašnjem srpskom premijeru Aleksandru Vučiću, ali nijednom nije pominjao uzajamne kvote.
Da li Srbiji i kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija (FCAS) odgovara ovakav poslovni aranžman sa Rusijom? Srpski zvaničnici se juče ovim povodom, barem do zaključenja ovog izdanja Danasa, nisu oglašavali, a menadžment i radnici kragujevačke fabrike na uskršnjem su godišnjem odmoru.
Boljim poznavaocima ove problematike, s druge strane, nije baš najjasnije zašto je Rusima bilo potrebno pune dve godine (od prvog obećanja) da donesu odluku o bescarinskom uvozu, i to ne najavljivanih 10.000, nego upola manje srpskih automobila. Ima onih koji ovu odluku Rusije dovode u vezu sa njenim trenutnim međunarodnim položajem, zbog situacije u Ukrajini, koja, opet, dovodi u neugodan položaj Srbiju.
Zašto? Najpre zato što bi eventualni izvoz tih nekoliko hiljada kragujevačkih "velikih fića" (jednonedeljna proizvodnja u Kragujevcu) na rusko tržište, na kojem se beleži drastičan pad prodaje novih automobila, predstavljala veliku avanturu. Fijat u Rusiji nema prodajno-servisnu mrežu, te se ne zna ko bi u toj zemlji prodavao vozila i rezervne delove i držao servis. Ne zna se ni po kojoj ceni bi se kragujevački "fijat 500L" tamo prodavao. Te detalje bi, prema najavi šefa ruske Trgovinske misije, trebalo da usaglase pregovarački timovi.
Dodatni problem je stanje na ruskom tržištu, a inostrani mediji su još početkom početkom godine javljali da je zbog pada proizvodnje i prometa, Reno odlučio da svoju fabriku u Moskvi, u kojoj proizvodi oko 180.000 automobila godišnje, privremeno zatvori na tri nedelje. Dženeral Motors je najavljivao da će da obustavi proizvodnju u pogonima Sankt Peterburga od 23. marta do 15. maja, dok je Volvo još u januaru zaustavio proizvodne linije u Kalugi, s time što se ne zna kad će ponovo da budu pokrenute. Trenutna situacija na ruskom tržištu još je i gora nego krajem prošle i početkom ove godine, usled čega bi pojedine inostrane kompanije mogle trajno da napuste Rusiju.
Gde je tu, onda, interes Rusije, koja i u mnogo boljim ekonomskim prilikama, štiteći interes svoje automobilske industrije nije dozvoljavala bescarinski uvoz automobila i drugih motornih vozila ne samo iz Srbije, pouzdano se ne zna. Pretpostavlja se, međutim, da bi Srbija, ulaskom u ovako "upakovani"poslovni aranžman bila na šteti, i to i na ekonomskom i na političkom planu.
Na ekonomskom zato što bi bescarinskim uvozom automobila nekog od ruskih proizvođača, najverovatnije GAZ-a, koji je najveći u sektoru komercijalnih transportnih vozila u Rusiji, i koji, u saradnji sa Folksvagenom, Škodom i Dženeral Motorsom, proizvodi modele "Škoda Oktavija" i "Škoda Yeti", te "Folksvagen Jetta" i "Ševrolet Avea", povlašćenim izvozom u Srbiju najozbiljnije ugrozio domaće uvozničke firme, i zaposlene u njima, koje već duže posluju na ivici kolapsa. Uz to, ulaskom u posao uzajamnog izvoza automobila sa Rusijom, koja je pod embargom zapadnih zemalja, Srbija bi ponovo "gurnula prst u oko" Evropskoj uniji i Americi, a da, za uzvrat, od toga nikakve ekonomske koristi ne bi imala.
Cena
Na ruskom tržištu bi "fijat 500L", i bez carine, koštao između 13.000 i 15.000 evra, što je preskupo za kupce u toj zemlji gde je pad prometa u toj grani zabeležio neverovatnih 40 odsto. Kako bi se na takvom tržištu prodavali automobili koji koštaju do 15.000 evra, nije teško pogoditi.
Foto: arhiva Autoblog.rs
Fiat botovi mogu da nakon Srbije opletu i po Rusiji...
Cuj princip reciprociteta, sto je najpostenije.
Treba i Rusija da subvencionise 500L...
Od najava velikog posla do nikakve ekonomske racunice...
Ko ce u Rusiji da kupi 500L I po toj ceni?
Glasno razmisljanje autora ovog novinskog clanka nije daleko od pameti.
Vrlo racionalno i razborito rezonovanje.
Novinari pisu svakojake gluposti ali je ovo prvi put da citam kako se izvoz ne isplati. Zato sto ne mozemo izvesti veliki broj.:) Tekst je po svoju prilici narucen od nekog uvoznika automobila koji su u sve tezoj situaciji a sad se moraju nositi i sa automobilima iz Rusije. Svako ko se bavi ekonomijom zna da se ulazak na necije trziste placa a narocito na tako veliko kao sto je rusko. S druge strane nase trziste je premalo za Ruse pa je onda jasno kome se vise isplati.
B.M.
tekst nije naručen ni od kakvog uvoznika automobila, nego bi rekao da ti naručeno pišeš nebuloze.
Nije mi samo jasno, kako možeš toliko da budeš protiv svoje zemlje.
500L neće niko osim italijana u ograničenom broju. Za ostala tržišta proizvodnja se ne bi isplatila taman da Srbija da sve džabe.
Mene je jednino strah da ne platimo ogromnu odštetu fiatu, za propali posao u Rusiji. Mislim da je to definisano crnim ugovorom.
Ne znam dal bi trebalo i fiat da plati odštetu zbog lošeg modela koji neče niko sem talijana.
Vrlo zanimljiv tekst - ali i brojke...
http://www.carbuzz.com/news/2015/4/12/10-Cars-Americans-Aren-t-Buying-And-Not-All-Of-Them-Suck-7726397/
140 dana u prosek FIAT 500L cuci kod dilera na lageru - a podato je tek oko 13.000 u USA...
Automobil 500L namenjen je prvenstveno za evropsko trziste. Da je namenjen za USA trziste proizvodio bi se u fiatovoj fabrici u Mexiku. Niti je Fiat popularan u USA, pa da se nada nekoj velikoj prodaji, ali jednostavno mora biti prisutan i na tom trzistu. Nama je najbitnija prodaja u Evropi i ona je dobra, cak preko plana. Prosli i pretprosli mesec je bilo vise narudzbina od ocekivanih. Ulazak na rusko trziste je velika stvar pa malkar i ne prodali mnogo, vazno da smo probili led. Eto do juce su kukali na Rusiju sto ne dozvoljava uvoz 500L bez carine.
Današnja vest iz Blica:
http://www.blic.rs/Vesti/Ekonomija/550310/Ruski-ministar-dolazi-i-zbog-izvoza-fijata
Ceo tekst deluje amaterski i pun je nagađanja.
U javnosti su se odavno, pa i na ovom blogu, pojaviljivali tekstovi, koji su najavljivali, da ih tako nazovem, "kontra kvote" za izvoz Fiata 500L na rusko tržište. Ne vidim ko ih nije očekivao, osim možda autora teksta.
Isti princip imamo i sa zemljama EZ.
Šta je po građane Srbije loše u tome da bez carine u Srbiji mogu da kupe još neka vozila.
Neko je u ranijim vestima komentarisao da će se smanjiti priliv sredstava u budžet. Kojih sredstava? Možda za onu minornu količinu Lada 4x4, koja se u zadnje vreme uvozi iz Rusije?
Neko ko želi da napravi ekonomsku analizu, ne može da dozvoli sebi da ne zna osnovne matematičke opeacije.
Po autoru teksta se u Kragujevcu proizvede 520.000 automobila godišnje. Ili bar 260.00, ako uzmemo u obzir prepolovljenu kvotu. Što je daleko od istine.
Navodi se i da bi uvoz vozila koje proizvodi “Gaz” ugrozio domaće uvoznike. Ako znamo da za većinu navedenih vozila postoje zastupnici u Srbiji, ne vidm kako bi oni bili na gubitku. I za ostale ruske proizvode bi morali da se pronađu neki uvoznici, koji bi posle toga imali posla I oko održavanja tih vozila.
Ne znam odakle je na kraju izvukao cenu za rusko tržište, obzirom da je naveo da je ostao bez komentara iz “FCAS” zbog uskršnjeg godišnjeg odmora.
Političkim aspektima aranžmana ja se ne bih bavio.
Neće se dogoditi. Jednostavno neće. Nemamo mi automobil od nekih 7500 evra (a bez carine oko 6000 evra) da ponudimo Rusima u zamenu za njihov automobil tog cenovnog ranga. Osim toga, sparam FIAT-a bi čak i Zastava kao brend bolje prošla jer FIAT na ruskom tržištu nikad nije ni postojao kao neki ozbiljan igrač niti će. Rusija je veoma "alergična" na FIAT i nikakav "srpski" FIAT to neće promeniti, ali bi Zastava mogla kada bi neko ponovo oživeo taj brend. Ne zvuči suludo. I Saab je koju godinu bio van funkcije pa su opet nastavili. Zastava zvuči mnogo bliže Rusima negoli FIAT. Neka nova Zastava Florida za tržište jugoistočne i istočne Evrope, zatim Nemačke, Austrije, Švajcarske (gde se nalazi veliki broj naših ljudi između ostalog) kao i u svim drugim krajevima Evrope (sa kojom imamo bezcarinski režim), zatim Rusije i drugih zemalja bivšeg SSSR-a (što je kao dve Rusije), zatim Turske, Sirije, Libije i Egipta, a zatim Kine (na kojoj dobar dio proizvodnje bi mogao da završi pošto je samo jedna zemlja kao petina čitave svetske populacije), a tu je i Indija (koja je slična Kini po veličini), kao i SAD kao šećer na kraju torte. Zastava Florida druge generacije bi danas bila pun pogodak i glavni adut uspona za FIAT, kada bi FIAT hteo da se vrati u vreme kada je značio nešto, ali ako neće FIAT neka država da Zastavu nekom trećem pa da i mi jednoga dana budemo kao Škoda u okviru Volkswagen grupe. Sama Škoda proda više automobila nego tamo neki FIAT. Za koga smo se mi vezali, nije ni čudo zašto idemo unazad.