home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako piše RTS, skandal "Folksvagen" i dalje trese svet. U Srbiji evidencije o uvozu modela kojima je prepravljen softver za merenje emisije izduvnih gasova nema, ali se pretpostavlja da je reč o oko 12.000 vozila koja su uvezena od 2009.

"Folksvagen" je prevari pribegao jer je softversko unapređenje motora bilo mnogo jeftinije nego razvoj i izrada motora tih karakteristika. To je, kažu stručnjaci, tipičan primer prevare ne samo kupaca već i homologacionih biroa širom sveta.

Prema povelji Ujedinjenih nacija o zagađenju, zbog takve prevare akteri moraju biti kažnjeni jer se direktno odnose na ljudsko zdravlje. Srpski kupci mogu pokrenuti sporove, ali je kod naših sudova to teško dokazati.

"Možemo malo toga da dokažemo. U Srbiji ne postoji nijedna homologaciona laboratorija za ispitivanje emisije izduvnih gasova, tako da u Srbiji teško bilo kakav vid veštačenja može da dođe u obzir", kaže Milan Božić iz AMSS-a.

U Udruženju uvoznika kažu da je odšteta za zemlju koja je sporna vozila uvozila i prodavala na svojoj teritoriji izvesna, ali da to zavisi i od broja uvezenih vozila. Primera radi, na pola miliona prodatih vozila u Americi ta država traži 18 milijardi dolara.

Naši uvoznici traže objašnjenje od predstavnika "Folksvagena". Međutim, kada je reč o kupcima, procenjuju da proizvođač neće biti izdašan.

Milan Vukasović iz Udruženja uvoznika automobila i delova kaže da ljudi koji su kupili "folksvagen" mogu da očekuju da će sporni softver biti zamenjen drugim.

"Ne očekujem tu nekakava spektakularna dešavanja, pre svega jer zaista ne znamo koliki je broj takvih vozila, a to na funkcionalna svojstva vozila nema nikakav uticaj", kaže Vukasović.

Udruženje potrošača kaže da svi oni koji su kupili sporna vozila imaju pravo na nadoknadu – pojedinačno, ali da je najbolje zbog dokaznog postupka da se udruže i tako smanje troškove tužbe. Pravo na nadoknadu imaju i drugi i treći, ali prvenstveno prvi vlasnici.

"Zakon to prepoznaje kao nesaobraznu robu. Znači, vi ste kupili automobil sa tim i tim karakteristikama, a dobili ste drugo. Znači u pitanju je nesaobraznost, a onda je proizvođač dužan da vam to nadoknadi, odnosno da vam zameni uređaj, u ovom slučaju automobil", kaže predsednik nacionalne Asocijacije potrošača Goran Papović.

Evropska federacija za transport i životnu sredinu u izveštaju navodi da novi automobili proizvedeni u Evropi izbacuju u proseku 40 odsto više ugljen-dioksida nego što laboratorijski testovi pokazuju i da je najnovija situacija sa "Folksvagenom" samo deo skandala širih razmera.

Pored "Folksvagena" i "Audi" je objavio da je na 2,1 milion automobila prepravio softver za merenje emisije izduvnih gasova i tako obmanuo i kupce i homologacione laboratorije u zemaljama u koje su ta vozila uvezena. "Škoda" kaže da je ugradila 1,2 miliona takvih motora, a "Seat" oko 700.000.

Izvor: Rts.rs

Foto: Telegraph.co.uk



čitanja : 1109



Komentari

Prvi put vidim da Milan Vukasović kaže nešto smisleno.

Za razliku od Asocijacije potrošača. Šta kažu? Da automobil zamene novim? EURO 5 za EURO 5? Pa, čini mi se da je očito da VW nije uspeo da tehnički razvije EURO 5 dizel sa "emisionim karakteristikama" koje bi bile saglasne normativima za EURO 5. Oni izgleda uopšte nemaju propisima saglasan EURO 5 ( za razliku od EURO 6 ).

Mislim da su mediji (a i mnogi drugi ) gladni senzacionalizma.

Autor moron 29 Sep 2015, 22:11

50% Fau Vau TDI vozila je čipovano, što ih svrstava u kategoriju Euro 2. Pa šta to fali vlasnicima? Ko će njih da tuži za trovanje??

Autor vlada 29 Sep 2015, 22:22

Nije mi jasno kako misli VW da "na brzinu" sredi sve.

Ako nemaju tehnologiju da bi napravili Euro 6 motor, pa su zbog toga varali, kako misle da odjednom sve kupce automobila iz VW grupacije stave u zakonsku normativu?
Kako sa.. ne znam.. Euro 2 ili 3 da naprave Euro 6, koji su ljudi platili?
Ponavljam, pre svega da su imali tehnologiju da naprave Euro 6 - oni bi to i napravili i ne bi koristili kriminalne radnje.
I ako zakon kaze da ti vlasnici VW Euro 6 automobila ustvari voze Euro 3, da li to znaci da trebaju da placaju vece poreze i osiguranje?
To ne bi bilo fer ako je neko platio Euro 6 a dobio u praksi Euro 3, recimo.
Ah.. kakva zbrka...

Autor Eki 30 Sep 2015, 09:23

@Eki
Pa nije to nikakva filozofija, mogu oni da imaju Ove iste automobile u skladu sa standardima, ali su im onda performanse slabije, sto je posebna komplikacija, jer ta medjuubrzanja, obrtni momenti i ravnomerna snaga su jedan od aduta VW, ispostavilo se da to u stvari postizu varanjem.

Autor Bobo 30 Sep 2015, 09:35

@Bobo
Ne zaboravi i potrosnju, koja je veca kada je u pravom Ekoloskom rezimu rada.
Sa slabijim obrtnim momentom tj. perfomansama, to su vec dva znacajna minusa kod razocaranih kupaca.

Autor Eki 30 Sep 2015, 10:16

Ne smeju tek tako da smanjuju performanse - onda je to opet prevara kupaca koji su te performanse i platili. Zamislite kupite i platite 2.0tdi 170ks a onda vam oni isporuče 2.0tdi 140ks? Verujem da većina kupaca ne bi na to pristala. Pobogu, pa i kada se kupuje auto, razlika u ceni je barem 1000-1500e za ove dve varijante motora. Pa čak i da mi sada predlože da plate i vrate tih 1000-1500e (ili protivvrednost kroz besplatne servise recimo) ne znam da li bih pristao.

Zaista ne znam kako VW misli da se izvuče. Videćemo...

Autor Miki 30 Sep 2015, 20:02