
Kako prenosi Beta, vrednost izvoza 15 najvećih izvoznika u Srbiji u 2015. godini iznosila je oko 3,5 milijarde evra, a najveći izvoznik i dalje je "Fijat Krajsler automobili Srbija" u Kragujevcu sa izvozom od 1,18 milijardi evra. To je objavilo Ministarstvo finansija Srbije.
Izvoz "Fijata" 2014. bio je 1,36 milijardi evra. Ta kompanija je u decembru izvezla automobile u vrednosti 85 miliona evra, dok je u prošloj godini njen ukupni neto izvoz iznosio 367,5 miliona evra.
Na listi vodećih izvoznika na drugom mestu je "Železara Smederevo", čiji je izvoz u 2015. godini povećan za 58,8 odsto u odnosu na 2014. i iznosio je 319 miliona evra. Neto izvoz te kompanije prošle godine iznosio je 56,4 miliona evra.
Na trećem mestu liste najvećih izvoznika je "Tigar tajers" iz Pirota sa izvozom od 291 miliona evra, a slede "Naftna industrija Srbije" sa 273,5 miliona evra izvoza, "Gorenje" sa 179,6 miliona evra i "Tetrapak" iz Beograda sa 178,5 miliona evra.
Izvor: Beta.rs
Foto: arhiva / RTS
Ovo je FCAS-ov put ka Zastavi od 1992 pa do dan danas pošto prošla godina je bila skoro pulu-neradna, a ova godina će najverovatnije biti polu-neradna, dok godina posle te....niko nezna.
Novog modela očigledno neće biti pošto svi novi modeli su nas zaobišli.
Polako vreme stasava za povratak Zastave pa makar samo imena. Tako smo trebali još u startu, a ne pogodbom - mimo tendera kao da prodajemo lokal, a ne fabriku koja je bila simbol industrijalizacije i motorizacije Balkana i nešto po čemu smo bili prepoznatljivi van ovih prostora.
I polu-neradno izveze preko milijardu $. :) Vise nego Zelazara, NIS i Tigar zajedno.
B.M.
A šta Srbija ima od toga ?
Ne plaćaju porez, ne plaćaju doprinose zaposlenima, 10 godina su oslobodjeni bilo kakvog plaćanja državi.
Uz to je država uložila ( bacila ) silne pare umesto da je uložila u nešto pametnije i korisnije.
Sta Srbija ima od fabrike automobila FCAS? To samo moze da pita neko koji nema poima o ekonomiji i automobilskoj industriji. Srbija zahvaljujuci Fiatu ima preko milijardu $ izvoza, najsavremeniju fabriku za proizvodnju automobila, preko 10.000 radnika koji rade u fabrici ili kod komponentasa, milione evra koje primaju kroz plate, mesto na svetskoj automobilskoj mapi, rad na najsavremenijoj tehnologiji, i stalnu edukaciju i pracenje iste. Na stotine firmi koji rade razne transportne, usluzne i druge poslove za Fiat. Dobili smo nase strucnjake koje je Fiat skolovao i obucio, pa rade u fabrici umesto Italijana, i u drugim Fiatovim fabrikama u svetu. Od Yuga do 500L ogroman je uspeh i svaka cast Fiatu sto je uopste pristao da pocne proizvodnju kod nas, jer sami nista nebi uradili, i upropastili bi fabriku kao i ostale. Veliki uspeh koji mnogo vise vredi od para koje smo dali.
B.M
Od tog izvoza, 2/3 sirovina bese uvoz u saldu ?
Daju jeftine plate, a dobili 5 000e po zaposlenom !
O investiciji Srbije, da ne govorimo, moglo je to u poljoprivredu, industriju ili seljaku po tih 5 000e a ne Fiatu da daje 200e platu fizikalcu.
Na koga 10 godina ne placa doprinose, ne placaju porez, nista.
U prevodu, Fiat placa samo jeftinu radnu snagu, a dobija silne pare od Srbije, zato je ovde.
Konkretno mi daj podatak koliko je Srbija prihodovala od tih milijardu izvoza, koliko je placeno Srbiji poreza od tog iznosa.
0 ?
Znaci ne maglu , konkretan podatak koliko je Srbija prihodovala od te milijarde.
Pominjes 5000 evra po zaposlenom, pa 200 evra platu.:). A onda sirovine, fabrika automobila uvozi 2/3 sirovine :) I sta da odgovorim na takve gluposti. Google je tvoj prijatelj, stekni prvo elementarna znanja pa udji u raspravu. Srbija nije ispunila ni osnovne obaveze prema Fiatu.
B.M
Ti si klasican PR Fiata, ili bolje receno bot, kao ovi iz politickih stranaka, takve i odgovore dajes.
Pitao sam te konkretno, bilo je na blogu da je 2/3 salda uvoz.
5 hiljada je Srbija dala Fiatu po zaposlenom.
Milijarde je ulozila, umesto u nesto pametno, racionalno i isplativo.
Drzava od tih milijardu nema nikakav prihod, zato sto ne placa Fiat ni doprinose, ni porez, nista.
Zato ti izbegavas odgovor.
Ali tebi je jedino bitno da Fiatu bude dobro.
Ti kao veliki kobajagi strucnjak i pratilac Fiata u Srbiji ne znas koliko Srbija direktnu korist ima ( budzet ) od ovih milijardu.
Pa 0.
Zato ne smes da napises, zato izbegavas odgovor i pises demagoske odgovore.
Takvi kao ti zatamnjuju ugovore, da se ne vidi stetnost istih.
Takvi kao ti sluze da obmanjuju narod, a kad vas covek satera u cosak argumentima, onda bezite.
Bez obzira na sve, daj odgovor koliko budzet Srbije prihoduje od te milijarde.
Na osnovu poreza, doprinosa.
RE: B.M
FCAS-ov izvoz uvoza u kombinaciji sa velikim dugovima koji pojedu preko 95 prometa nemaju nikakav efekat po privredu Srbije pošto nekoliko miliona evra profita je samo desetina onog što FCAS dobija (očigledno neopravdano) na poklon svake godine (50 miliona evra). S obzirom na to da će FIAT od države Srbije do 2018 dobiti 500 miliona evra, sa ovakvim profitom, investicija u FIAT će se isplatiti za jedno 100 godina. :)))
Što se tiče broja radnika, u i za FCAS radi sveukupno 5000 radnika. Od tih 5000 radnika, njih oko polovina su radnici u FCAS-u, a ostalo FIAT-ovi kooperanti tako da nikakvih 10000 radnika ne radi za FCAS. Ne proizvode svi proizvođači auto-delova u Srbiji za FCAS, većina njih ne već za BMW, Mercedes, Volkswagen i druge automobilske marke.
Treća stvar, nikakvih 2/3 domaćih delova na FIAT 500L automobilu nema. Sećam se priča kako se spominjalo da 2/3 delova za taj automobil je domaće proizvodnje pa se išlo toliko da se spominjalo i 80 odsto, no u realnosti samo gume, akumulator, plastika i još po koji sitni "primitivni" deo se proizvodi u Srbiji, ostalo sve je iz uvoza, a naročito oni delovi koji mnogo vrede što cenovni omer uvoz/izvoz odlično ilustruje.
FCAS je veliko ništa. Veći problem imamo sada negoli što smo imali sa Zastavom. Tada je postojala mogućnost da se problem reši, a sada ni to jer je problem još veći i nerešiv pošto fabrika automobila u Kragujevcu se sada nalazi u okviru FIAT grupacije u okviru koje ostvaruje najlošije rezultate tako da, kada "izmuzu" i poslednjih 2 X 50 miliona evra, zna se već unapred šta će da se desi.
Nije mi jasno sto uporno pisete o necemu sto poima nemate. Jedan pominje sirovine i plate od 200 evra, a drugi ne zna ni koliko FCAS ima radnika. I vi bi da diskutujete o poslu vrednom milijarde, prihodima i rashodima fabrike, a ne znate ni osnovne stvari. Nagadjate i lupate neke cifre sto ste culi od nekog ili procitali u zutoj stampi. Bolje se vise ne brukajte. Bio je ovde jedan koji je takodje predvidjao propast ovoga posla i zatvaranje fabrike jos pre dve godine al se vise ne javlja. Video i on da od toga nema nista, pa nije hteo da se blamira vise.
B.M
Jeli istina da mnogi radnici FCAS-a u slobodno vrememe taksiraju zajedno sa bivšim Zastavinim radnicima. Ma nema veze pošto je sličan posao. :)))
Eto koliko je FCAS spasio Kragujevac. To je dolina gladi i dalje samo neće niko da prizna. FCAS je ništa bez lokalizacije proizvodnje auto-delova i to ne u Srbiji, već u ili oko Kragujevca. FCAS skoro da nema velikog dobavljača auto-delova u Kragujevcu.
Čelnici FCAS-a umesto što traže novi model, trebali bi više da insistiraju na što većoj lokalizaciji jer to je jedina šansa da FIAT što više bude vezan za Srbiju tako da kad FIAT napusti Srbiju da "bar" FIAT-ovi dobavljači ostanu i preorijentišu se na izvoz delova za potrebe FIAT-ovih fabrika u Poljskoj, Turskoj i Italiji kao glavni centar za proizvodnju delova za FIAT. Više ljudi na manjoj investiciji zapošljavaju proizvođači auto-delova negoli sama "fabrika" automobila u Kragujevcu tako da kad FIAT napusti Srbiju i neće biti neka šteta.
Treba potencirati industriju auto-delova jer ona zapošljava više radnika uz manja ulaganja i ne samo to, manje je podložna praćenju kako da se izrazim like/dislike trenda. Kad se kupcima svidi auto, prodaja dobro ide i fabrika radi punom parom, a kada tržištu prestane da se sviđa onda idemo silaznom putanjom. Auto-industrija u segmentu proizvodnje je mala bara sa puno krokodila. Ima smisla samo ako je proizvođač ozbiljan i ima kompletnu proizvodnju auto-delova u svojoj blizini. Kod FIAT-a u Kragujevcu obe stvari su upitne tako da čim ode FIAT, treba se nastaviti tamo gde smo stali pre dolaska FIAT-a i to u mnogo modernijem ruhu i sa FIAT-ovim i dobavljačima drugih marki. FIAT je doneo i jednu dobru stvar dobavljače preko kojih Zastava preko noći može da se vrati i to u mnogo medernijem izdanju.