home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

U Evropi u svakoj sedmoj nesreći učestvuje pešak, a posledice su redovno fatalne, pa ne čudi što EuroNCAP ovom vidu bezbednosti posvećuje posebnu pažnju.

Iako su zdrav razum vozača, ali i ponašanje pešaka presudni u izbegavanju saobraćajnih nesreća i većih povreda, postoje objektivni faktori koji utiču na stepen povreda pešaka u koliziji s vozilom. Kada već dođe do naleta na pešaka energija udarca osim od brzine kretanja vozila, zavisi i o geometriji, a tu najveći uticaj ima upravo površina vozila i njena sposobnost da apsorbuje energiju.

Stepen zaštite pešaka proverava se testom prednjeg kraja vozila što osim poklopca motora uključuje branik i vetrobran, a zatim grupa stručnjaka procenjuje stepen rizika od povređivanja pešaka, i to u predelu glave, karlice i nogu. Naravno, ukoliko automobil ima bezbednosni sistem detekcije pešaka i autonomnog kočenja dobija dodatne bodove.

Ako tražimo one najbolje po pitanju zaštite pešaka dolazimo do Mazde MX-5. Sasvim logično s obzirom na oblik prednjeg kraja i masu, ali i činjenicu da se radi o novoj generaciji modela koji je projektovan da minimizuje povrede pešaka.

Japanski roadster osvojio je maksimalnih 93%, odnosno 33,7 bodova.

Na drugom mestu nalazi se još jedan roadster. Vremešni BMW Z4 osvojio je 91%, odnosno 33,1 bodova, što je neznatno lošije od Mazde. Sledeći na redu je Infiniti Q30, koji uprkos agresivnom prednjem delu nije puno lošiji od pre pomenutih roadstera. 33 bodova, odnosno 91% je odličan rezultat.

U društvu najboljih "zalutao" je i Volvo V40, jedini iz 2012. godine. Osim što je ostvario najbolji rezultat pre tri godine i osvojio pet zvezdica, ovaj model se iskazao i na polju zaštite pešaka. Recimo da je Volvo najbolji u pogledu zaštite glave pešaka u konkurenciji svih testiranih vozila, dok je nešto opasniji za karlicu pešaka.

Top 5 završavamo još jednom Mazdom, modelom CX-3, koji je u Top 5 ušao sa 84% i 30,3 bodova. Zanimljivo je da je u pitanju crossover model, a stepen zaštite je isti Mazdi 2 i bolji od svih noviteta (osim pomenutih) koji su na tržište stigli u poslednjih godinu dana. 

Od svih pomenutih jedino su Infiniti Q30 i Volvo V40 postigli i ukupno maksimalnih pet zvezdica za bezbednost. 

Ako tražimo one najgore stvar je sasvim jasna, što stariji model to je bezbednost za pešaka gora. Ako ćemo ipak da cepidlačimo, najgori bi u 2009. godini bio Volvo C30 sa tek 26%, a dalje bi sledili Mercedes C klase (30%), Peugeot 3008 (30%), Audi Q5 (32%) i Citroen C5 (32%).

Već godinu kasnije stvar je bolja, najgori Citroen C4 na račun zaštite pešaka dobija 43%. 2011. godinu kao najgori zaključuje Renault Fluence sa 37%, ali zato Jaguar XF koji je godinu pre bio na samom dnu redizajnom dolazi na čelo s 62% zaštite pešaka.

2012. godine neslavno je prošao japansko-francuski trio Aygo/107/C1 od kojih je neznatno gori bio samo Isuzu D-Max, osetno veće vozilo. 2013. godine na scenu dolazi po pitanju zaštite pešaka katastrofalni VW T5 sa tek 32%, dok su godinu nakon najgori bili Dacia Logan MCV i niko drugi nego mali Smart.

Bez obzira na sve rečeno možemo se vratiti na početak i podstaknuti poslednjim događajima na zagrebačkim ulicama reći da je tip automobilu na kraju ipak sporedan faktor. Alkohol i nepažnja u kombinaciji s agresivnim stilom vožnjom ostaju presudni kada je u pitanju fatalnost povreda pešaka, ali i stradanje u saobraćajnim nesrećama uopšte.

Izvor: Index.hr

Foto: EuroNCAP



čitanja : 1295



Komentari