home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako prenosi B92, agencija AFP piše kako se Srbija bori da proda kompanije iz doba komunizma. Posebna pažnja u tekstu pridaje se sudbini pribojskog FAP-a.

U Zapadnoj Srbiji, u jednoj dolini, Priboj propada u očaju, a fabrika kamiona koja je nekada bila njegova krv, propada kao simbol propadanja državnih preduzeća u zemlji, počinje tekst AFP. Nekada uspešan proizvođač upošljavao je hiljade ljudi u komunističkoj Jugoslaviji, a danas FAP je jedan od gubitaških preduzeća u Srbiji čija budućnost visi o koncu.

"Za nas, FAP je sve", kaže Njegoš Koković (61), direktor proizvodnje u toj fabrici u gradu u kome čak i gradski trg i fudbalski tim nosi ime po svom poslodavcu.

U sklopu sporazuma sa MMF, ali i zbog puta ka EU, premijer Srbije Aleksandar Vučić obećao je da će prodati ili zatvoriti na stotine neefikasnih državnih kompanija, podseća AFP.

FAP je trenutno među 17 strateških preduzeća kojima je vlada kupila vreme za nalaženje rešenja koje nije katanac na vrata. Ta zaštita države treba da se prekine krajem maja, a kako se taj dan bliži raste strah među radnicima preduzeća, piše AFP.

Nakon četiri propala pokušaja da se nađe kupac FAP-a, među kojima je bio i finski SISU, AFP prognozira da je srećan ishod za tu kompaniju nedostižan. Suočavanje sa žestokom konkurenicjom stranih proizvođača, proizvodnja u pribojskoj fabrici kamiona, autobusa i vojnih vozila bilo je dramatično, tim pre što se bivša Jugoslavija počela raspadati u ranim devedesetim.

"Broj radnika sad je spao na 650, a FAP pati od “nedostatka savremene tehnologije”", rekao je Milorad Dragaš, FAP-ov radnik i predstavnik sindikata.

Zabrinuta grupa preostalih radnika će na lokalnim izborima, koji će se održati u nedelju, pokušati da poveća šanse za opstanak FAP-a, piše dalje u tekstu i navodi da je manje od sto ljudi prisustvovalo nedavnom skupu koji je održan na trgu u Priboju.

"Možda smo malo reagovali prekasno", rekao je Miroslav Mršević(54), govoreći tokom kampanje.

Vučić je, navodi AFP, obećao krajem prošle godine da će pomoći fabrici kamiona.

“Nećemo ostaviti Priboj bez FAP i bez posla", govorio je premijer, podseća agencija i dodaje da je ipak u intervjuu za NIN imao više odbrambeni stav, kada je rekao da je prethodna vlada kriva za stanje u kom se nalazi FAP.

"Da li su mi ostavili fabriku za proizvodnju Poršea koja radi kao švajcarski sat? I dalje se nadam da je nešto moguće", rekao je on, aludirajući na moguće kupce iz Češke ili Rusije.

Druge strateške kompanije koje pominje AFP kao problematične su RTB Bor, Galenika i Petrohemija.

"Dok će gubitak posla za neke biti bolan, stav MMF i EU je da su reforma državnih preduzeća i smanjenje zaposlenih u javnom sektoru ključni za dugoročni rast u Srbiji", piše agencija.

Agencija se osvrnula na uspešnu prodaju Železare, ali ističe da primer FAP-a pokazuje da je privatizacija i dalje škakljiv zadatak za Srbiju.

Izvor: B92.net

Foto: arhiva Autoblog.rs / FAP



čitanja : 991



Komentari

Tesko zemlji kojoj mmf kroji ekonomiju.

Autor Renault Terminator 21 Apr 2016, 09:53

"FAP pati od “nedostatka savremene tehnologije”", rekao je Milorad Dragaš, FAP-ov radnik i predstavnik sindikata" Dobro jutro, to i deca znaju da zaostajemo tehnoloski najmanje 20 godina, koliko nije bilo ulaganja.. Ali kad Finci nisu hteli da kupe FAP posle dve godine pregovaranja i velikih subvencija koje su im nudjene, FAP nece hteti vise niko.

Autor B.M 21 Apr 2016, 13:56

Ovo neće niko podržati što ću sad reći, ali ovo je jedini spas. Prva stvar koju svi ovde moraju da znaju da MMF nigde ne kaže da moraju da se pogase državne firme (uključujući i FAP), već da se dovedu u red sa ciljem kako nebi pravile daljnje dugove i kako bi se mogli otplaćivati dosadašnji dugovi i kako bi, u budućnosti te firme čak doprinosile razvoju. Problem je u nama koji mislimo da MMF traži da mi to pogasimo, jer lakše je ubediti narod da je MMF neki crni đavo koji hoće nam zlo nego što je lakše uzeti ta preduzeća u svoje ruke ili naći odgovarajuće menadžere po svetu i dovesti ih u Srbiju kako bi ove firme doveli u pozitivno poslovanje.
To je očigledno najteži deo za našu vladu, ali nema hleba bez motike. Bez truda nema ni rezultata. Bolje da se država sada potrudi i nađe menadžere, a tek kasnije i investitore nego da sve to propadne i efekti te propasti budu devastacija faktički jednog dela ekonomije, a u nekim delovima Srbije, čitavih gradova.

Država mora što pre da nađe investitore za Ei, Sloboda Aparate, Zastava Auto Grupu, FAP, IMT, IMR, Ikarbus i druge firme koje imaju tehnologiju koja mora da se obnavlja i kojima je tržišno poslovanje ili kombinacija proizvodnje za vojsku i za civilni sektor, kao i proizvodnja za privredu, jedini spas. Sve pomalo, uz privatizaciju ili delimičnu privatizaciju sa većinski privatnim ili većinski državnim vlasnikom (u zavisnosti od firme).

Autor Zastava 21 Apr 2016, 15:18

Teško je pitanje ko je gori kad ti "pomaže", MMF, Kinezi, Arapi, Rusi ? Čije je mleko najcrnje?

B.M.
Za fap nisu nuđene nikakve subvencije. Sve subvencije Srbije je pojeo jedan investitor Fiat......
On nam zaprži čorbu....

Autor Oktopod 21 Apr 2016, 16:35

Prošle godine se pojavila vest da su Finci navodno tražili 30.000 evra subevncija po zaposlenom, ali su naši to demantovali:

https://autoblog.rs/blog/auto/vesti/2015/07/03/finski-sisu-jos-nije-postao-strateski-partner-pribojskom-fap-u

Autor auto 21 Apr 2016, 16:42

@Oktopod, za FAP je nudjeno Kinezima isto koliko i Fiatu za Zastavu a Fincima je nudjeno i vise. Zar neko stvarno misli da drzava nebi sve uradila da privatizuje tako vaznu fabriku kao sto je FAP? Kamo srece da smo odmah dali pare nekom da preuzme FAP, umesto sto smo gubili vreme godinama raspisujuci tendere, iako se znalo da se niko ozbiljan nece javiti.

Autor B.M 21 Apr 2016, 17:49