
Kako prenosi Tanjug, ukupna vrednost izvoza 15 najvećih izvoznika u prvom kvartalu 2016. godine iznosila je 918,1 miliona evra, od čega više od trećine otpada na „Fijat Krajsler automobili Srbija“, objavljeno je na sajtu Ministarstva finansija Srbije.
Iza „Fijata“, koji je izvezao 312,4 miliona evra, na drugom mestu je „Tigar tajers“ iz Pirota, sa izvozom od 85 miliona evra, a na trećem „Železara Smederevo“ sa 55,4 miliona evra.
Na sajtu ministarstva se navodi da su prvih pet odseka izvoznih proizvoda drumska vozila, električne mašine i aparati, povrće i voće, obojeni metali i odevni predmeti, sa vrednošću izvoza od 693,7 miliona evra.
Izvor: Tanjug.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat
Fiata u Srbji nema ko da pretekne po izvozu, jer mi tako velike izvoznike nemamo.. Zanimljivo u Zelezaru Smederevo je drzava ulozila tri puta vise nego u Fiat, iako je pravila ogromne gubitke, i na kraju poklonjena kinezima..U FCAS drzava bar ima trecinu koju moze prodati i povratiti deo ulozenog. Mnoge firme su jednostavno pustene da propadnu, jer po necijoj proceni nisu bile toliko vazne za drzavu. Neshvatljivo da poljoprivredna drzava nije mogla da sacuva fabriku traktora, IMT il IMR.
Ali to sve nije bitno, Fiat je kriv za sve , pa i za licne komplekse i frustracije!
B.M.
Srbija nema nista od toga.
"U FCAS drzava bar ima trecinu koju moze prodati i povratiti deo ulozenog."
Kako deo, zar ne bi trebala povratiti sve ?
Omace ti se istina.
Doduse, radnici rade za 28 hiljada din, do 32.
Eto rezultata silnih ulaganja.
Ostalo sve Srbija nema nista, moze Fiat da izvozi 100 milijardi, Srbiji to nista ne znaci.
Niti placaju doprinose, niti porez, nista.
Fiat je od drugog svetskog rata tu u Srbiji. Kad dodje drugi model bice poso jos bolji, a oni koji vole svabe nek idu tamo pa nek rade njima ko robovi. A oni nikad nece otvoriti fabriku automobila ovde. Mozda samo za kablove ili za gumena creva u autu.
Proizvodjaci automobila u Evropi su se vec pozicionirali i tesko je ocekivati nekog novog u Srbiji, kad imaju boljih destinacija, poput Rumunije il Turske. Ceska , Slovacka i Madjarska su vec napravile dobar posao i autoindustrija im cini okosnicu razvoja. Za par godina predstoji nam novi ugovor s Fiatom, da dobijemo bar dva nova modela sto bi sa delovima bio izvoz nekoliko milijardi.
Gospodo dok vi pričate samo onaj deo koji se vama sviđa, FIAT već duže vreme ne radi. Toliko je i tek će da bude još više zastoja u radu ove godine da će i novinari prestati da obaveštavaju javnost s obzirom na sve češće zastoje u radu usled slabe potražnje 500L modela na svetskom tržištu. FCAS je spao sa rekordnih 117000 na nešto više od 90000 automobila godišnje sa najverovatnije mogućom daljnjom tendencijom pada prodaje. Trebali napomenuti da nas je još jedan FIAT-ov model zaobišao i to model koji je po dimenzijama i stilu sličan nekadašnjem Yugu, koga je proizvodila Zastava. Pogledajte novi FIAT Mobi koji se proizvodi u Brazilu, a koji košta nekih 8000 evra.
http://www.b92.net/automobili/vesti.php?yyyy=2016&mm=04&nav_id=1120171
Evo i FIAT nam govori šta traži svetsko tržište, a ja o tome govorim već duže vreme. Kad bi država našla nekog ili kada bi u njemom vlasništvu i u saradnji sa FIAT-om pokrenula nešto ovako pod Yugo by Zastava znakom (što je nekad bila praksa koja se do početka 90-ih ispostavila odličnom jer je od male firme napravljena tada jedna ogromna firma), uz siromašniji paket opreme, za 6000 evra bio bi hit. :)
Eto konkretnog predloga. Jedina alternativa ovom predlogu jeste uskoro nikakva industrija jer uzdati se u jedan model, i to propadajući, znači samo jednu stvar, katastrofu na pomolu. "Sreća" po nas pa FIAT skoro i da nema mrežu svojih dobavljača u Srbiji tako da nema šta da propadne ako FIAT bude napustio Srbiju, osim što će japanski roboti biti transportovani u Italiju i naši (nad)ljudski roboti koji ne znam kako uspevaju da idrže ovo "cimanje" (stvarno divim im se s obzirom šta im FIAT radi tj. kakvom mobingu su izloženi).
Za razliku od FIAT-a, Volkswagen i drugi nemački proizvođači automobila već uveliko imaju fabrike auto-delova u Srbiji tako da vrlo lako mogu doći u Srbiju, a što ja kao i mnogi drugi iskreno priželjkujemo s obzirom da nam je svima dosta FIAT-ovog "neozbiljnog terora" kojim je čitava država izložena od strane firme koja je dobila sve džaba, a za uzvrat nije dala skoro ništa, još je pritom napravila i ozbiljne dugove koje će za 2 godine neko morati da vraća. Bojim se da nas čeka scenario identičan onom sa odlaskom US Steel iz Srbije.
Moram reći da su tekstovi od g. Zastave nadasve poučni. Vidljivo je iz njih kako nema kraja ljudskoj gluposti.
Pa tako on piše primjer sa siromašnog brazilskog tržišta i daje primjer Mobia koji tamo napada Upa, tj. on je kod njih što je Panda kod nas. I reče naš g. Zastava da Mobi tamo starta od 8 000 eura. Znači on toliko starta na tom siromašnom tržištu. I onda mu se upalila svjećica u glavi, izgleda da i on ima neki oblik toga, i reče dajte to u Srbiju za 6 000. Jelte, što je Brazil i favele kontra srbijanskog siromaštva. Samo usput zaboravi da je vjerojatno i tamo vozilo na rubu profita jer zadovoljava sve moderne sigurnosne standarde.
Doduše mogli bi krenuti i dalje u analizu pa se zapitati na kojoj je to platformi 500L i što je stvarni kandidat da dođe jednog dana u Kragujevac. Jer ako to uzmete u obzir onda je jasno da jedan Mobi i ne može kandidirati za Kragujevac.
Gluposti ne treba ni komentarisati, jer ako istima stalno iznova isto objasnjavas ocigledno ne mogu ili nece da razumeju. Kad vidim koliko para sada dajemo investitorima koji prave fabrike za manualni rad , poklanjamo im zemljiste i pravimo fabrike, sa Fiatom smo sjajno prosli. Robot na plafonu je za njih misaona imenica. A sto se tice cene, Markione jednom rece da se praviti auto ispood 8000 evra ne isplati zbog sve vecih zahteva za bezbednoscu auta. Rece i da ce Fiat prelaziti na skuplje a ne jeftinije automobile. Kragujevac zbog lose infrakstrukture nije podesan za neke velike serije, znaci ocekujmo opet neki model koji ce ici do 150.000 godisnje. Sve preko toga je premija.
Gospodo vidimo se za 2 godine kada će svima biti sve jasno. ;)
RE: N.N
FIAT Mobi na rubu profita???!!! Pa da je FIAT Mobi na rubu profita, nebi se Serđo Markione zvani "ekonomska isplativost" tim modelom bavio. :)
Da im je stalo do isplativosti FIAT bi se onda fokusirao samo na Ferrari i skuplje modele marke Jeep, nebi se baktali sa tako malim automobilom kao što je Mobi. :)
Osim toga, 50 odsto automobila je čelik (jeftin materijal s obzirom na cenu za koju se prodaje automobil), a ostalih 40 odsto plastika (još jeftiniji materijal), dok samo 10 odsto otpada na elektriku (kablove) elektroniku (upravljačku konzolu) i motorizaciju (motor). Yugo je bio sastavljen od 400 kilograma čelika i 400 kilograma plastike. To je sveukupno 400 evra (ni toliko), a prodavao se za 4000 evra što znači da iako najjeftiniji, prodajna cena tog automobila bila je 10 puta veća od proizvodne. Ako je razlika na Yugu bila 10 puta onda šta reći na Mobiju, a o skupljim FIAT-ovim modelima i da ne pričam.
Uzmemo li u obzir cenu rada u Srbiji, kao i sttandard, FIAT Mobi je idealan za Kragujevac, dok 500L očigledan promašaj, kako za domaće tako i za svetsko tržište.
RE: B.M
Sa FIAT-om smo prošli kao bosi po trnju. S obzirom na to koliko je država dala FIAT-u novca da dođe u Srbiju, za očekivati je bilo da FIAT upošljava barem 10000 radnika, a on svega 2000-3000 hiljade i to na pola vremena što znači da realno postoji potreba za 1500 radnika za ovaj obim posla na šta je država potrošila 1 i po milijardu evra?! Za te pare mogli smo komotno sami da modernizujemo Zastavu i izbacujemo 150000 modernih domaćih automobila godišnje, koji bi uz to imali i tržište, za razliku od ovog skupog italijanskog akvarijuma od auta. :)
Zastava pričaš nebuloze...
Zastava kao brend je propala priča raspadom SFRJ , do tad je moglo se pričati o očuvanju iste ali poslije toga je sve dubioza...
Zastava sad ne bi mogla biti konkurentna u Srbiji a kamoli malo šire...
A Srbija kao automobilsko tržište je apsolutna marginalna pa prema tome model za to tržište je utopija...
Man'te se gluposti ŠBBKBB i samo je za nadat se da će Fiat konačno isplivati iz govana da i Srbiji koja mrva ostane.
Naša nesreća je što sad Fiat nije na nivou Njemaca što se tiče solventnosti , jer bi priča vjerovatno bila drugačija ali mi ne idu u glavu , tačnije i ide -srpska posla , da neko želi da Fiat u Srbiji propadne...
I šta onda , ista sudbina kao i sa FAP-om , neće niko da preuzme i da mu platiš...
Upravo i to je jedna stvari da smo tu gdje smo...
Zastava
sta ti uopste znas o Yugu kad si bio u pelenama kad je vec poceo krah Zastave ???
P.S. Yugo je bio napravljen od otpada a ne od celika, sa NULA kg bezbednosne opreme!
Nije mi jasno zasto uopste odgovarate tom "Zastavi" kad ocigledno nema poima o temi. Kako mi mozemo da imamo neku svoju fabriku automobila kad se i velike autokompanije udruzuju da bi smanjile troskove? Nikad nije ni postojao plan da se obnovi Zastava niti je to bilo moguce iz milion razloga. Ali bilo je plana da se zatvori Zastava ako se ne proda, jer je veliki novac odlazio na njeno odrzavanje u zivotu. Preko 600 mil. evra duga drzavi a gde su ostali, banke, komponentasi, radnici, opstina, talijani..Čudo i kako smo uspeli da isplivamo iz svega toga. Da je zatvorena, umesto Zastave dobili bi neku fabriku kablova sa 1000 radnih mesta i kraj, a Fabrike automobila bi se secali samo preko slika.
Au ala ste osetljivi kada neko dira njegovo visočanstvo, bezgrešni i progresivni FCAS. :)))
RE: Đorđe
Slažem se da je Zastava propala još krajem 80-ih, ali koja istočnoevropska fabrika toga vremena nije, bilo da je reč o padu ili o potpunoj propasti kao što je slučaj sa Trabantom.
Pravo pitanje je dali je Zastava mogla da opstane? Ja mislim da je itekako mogla. Pogledajmo danas Škodu i Daciu, pa čak odnedavno i Ladu. Sve su to firme (brendovi) koje su padom komunizma doživele šok, a pogotovu Lada koja je napustila tehnologiju "kockica" tek kasnije nakon Zastave! U međuvremenu dok mi godinama strepimo od FIAT-ove krize identiteta i prodajne krize, Lada je u međuvremenu se iščupala iz tehnološke zaostalosti i sada pravi automobile koji su tržištima kao što je naše preko potrebni (moderni i jeftini automobili), znači ne više potrebni samo kao alternativa skupljim markama (pošto je taj segment kupaca većinski prešao u segment polovnih automobila). Zašto niko u ovoj zemlji nema sluha za tržište automobila to je pitanje koje je aktuelno još od ekonomske krize i gašenja Zastave (2008-2009) i na koje nažalost još nema odgovora. To je ujedno i najbitnije pitanje za podsticanje razvoja domaće automobilske industrije. Bez povratka Zastave nema razvoja domaće automobilske industrije hteli to mi priznati ili ne. Sasvim je očigledno da je gašenjem Zastave nastala jedna velika praznina koju niko nije uspio da popuni, dakle nijedan drugi proizvođač novih automobila. Kako država misli da podstakne domaću proizvodnju. Pa Zastava je preduslov za to da domaći kupac kupi BMW, Mercedes ili neko drugo skuplje vozilo. Neko je mislio da će nakon gašenja Zastave svi odjednom da vozimo BMW. Očigledno je da ne ide to tako, čak što više, sad bi samo Zastavina vozla išla kada bi se vratio Yugo. Eto koliko je standard otišao nadole. Broj prodatih polovnjaka sve govori. Kupovina novog automobila je danas više ekces i avantura negoli pravilo. Zašto nam neko podmeće i prisiljava nas da u startu kupujemo besna kola. Pa kupce prvo treba navikavati da zakorače u svet novih vozila, a ne godinama ih terati u rizičan svet polovnjaka. Zastava je preduslov da bi neko se odlučio da posle kupi jače novo auto. Ne možeš hladnu žabu odmah staviti u vruću vodu. Sistem se kreira, tako i tržište. Zastavu treba vratiti u svrhu poligona za povrat poverenja srpskog kupca u domaću auto-industrijsku scenu, a u međuvremenu, kad Zastava postane velika za domaće tržište, lansirati je dalje u svet. Srbiji treba Zastava sada više nego ikada dosad jer kako će prodavač BMW-a da ima ozbiljne prodajne rezultate kada mnogi kupci samo gledaju i čude (dive) se lepoti, kvalitetu i dizajnu, a 90 odsto njih ne kupuje. Kupac se stvara i navikava. Sa belog konja na trošnog magarca je lako sići, ali sa trošnog magarca na belog konja teško, veoma teško, decenijski teško, pa čak i višedecenijski teško pošto ova kriza neće skoro da se završi, a pitanje dali će čak mnogi sadašnji mladi to dočekati.
Đorđe, za tvoju informaciju, Zastava je 2009 u BiH prodala više automobila nego jedan BMW koji je institucija o kojoj ne treba puno reči, sve je jasno. Možda nebitan podatak, ali onako, čisto da se spomenu neke sitnice.
Nikako mi ni dan danas nije jasna logika kojom su se vodili umovi koji su gasili Zastavu, osim dugova koji su uzgred rešivi, jer ništa nije statično, sve se da promeniti, uz pronalak veće kompanije koje bi Zastava bila deo baš kao što je recimo Volkswagen vlasnik Škode ili Renault vlasnik Dačije i odnedavno većinski vlasnik Lade. Naravno to je samo jedan model rešavanja dugova u nizu modela. Drugi jeste otplaćivanje kroz pozitivno poslovanje itd da ne dužim. Kako je moguće da su svi na kraju ispali pametni samo mi glupi? Nešto tu ne štima.
Iz priloženog da se uočiti da je gašenje Zastave promašaj decenije i stoleća jer Srbiji je bila potrebna privatizacija Zastave, a ne dovođenje drugog proizvođača automobila (u ovom slučaju FIAT-a) u Srbiju. Ustvari i to, jer dobro je imati dva proizvođača (to je i poenta), uslučaju da jedan propadne, a ne da se Srbija poistovećuje sa jednim proizvođačem automobila koji uz to, ama nema nikakve obaveze prema Srbiji posle isteka ugovora, a ni sada jer FIAT u Srbiji ne plaća ništa. Radnici u FCAS-u su jeftina radna snaga angažovana preko posrednika. Ugovor je toliko liberalan da će za 2 godine i Srbija biti najverovatnije oslobođena FIAT-a.
Niko ne želi da FIAT ode, osim samog FIAT-a koji već polako izlazi i zaobilazi nas i sa modelima filozofijom najsličnijim onim modelima koje je radila Zastava. Crno nam se piše ako nam FIAT bude jedina fabrika automobila. Srbiji treba još jedna fabrika automobila i to minimalno. Po mogućnosti fabrika jeftinih automobila, a tu se opet vraćamo tamo gde smo stali 2008, a šta mislim da treba da nastavimo A.S.A.P.
Naravno ne mislim da neko vrati proizvodnju Yugo In ili Zastava 10 modela već da se ponudi isto to samo sa novom tehnologijom i cenom ne većom od 6000 evra da ne bude nov automobil samo privilegija samo 20 odsto ljudi u ovoj zemlji.
RE: carobnjak
Neću da ulazim u tuđe frustracije. :)))
RE: B.M
Pa ja baš upravo u tom kontekstu sada već koju godinu-dve na ovom portalu pričam. Zašto niko nije ponudio da Zastava bude deo neke velike automobilske kompanije? Zašto se išlo na gašenje Zastavine proizvodnje.
Upravo (i) zbog duga, šta ćemo za dugom? Dobavljači čekaju, banke čekaju, sitni akcionari (koji imaju nekoliko procenata firme) čekaju, svi čekaju, a država ništa ne preduzima po pitanju raspetljavanja gordijevog čvora oko Zastave. Ko će to da plati? Kada će država da privatizuje tu firmu? Ništa dolaskom FIAT-a u Srbiju nije rešeno, čak smo u međuvremenu dobili novi problem i novu brigu, a ni stara briga nije rešena, a i pitanje je kada će, kada? Zašto država ćuti?
Pa Zastava je pre gašenja prodavala 10-15 hiljada automobila. Bez napasne reklame toliko automobila. To je najmanje 50 miliona evra svake godine kojih nema već godinama zbog gašenja Zastave.
Sada kada bi neko pokrenuo Zastavu, u startu bi imao tu firmu kao start up firmu sa 10-15 hiljada automobila i to u startu. Idealna početna pozicija. Zašto svi ćute kada je u pitanju sudbina te kompanije? Zašto kada i sada može da se konačno reši pitanje Zastave na način da Srbija može konačno da odahne, a da pritom ne izdahne? Nema ništa od FIAT-a, no i nevezano za FIAT, mislim da nije nimalo korektno način na koji je Zastava ugašena. Pitanje Zastave se ne sme stavljati u kontekstu pitanja FIAT-a već posebno treba rešavati problem Zastave jer to nije samo pitanje jedne firme već je to pitanje nacionalnog ponosa. Kada će država da privatizuje Zastavu ili barem da nađe strateškog partnera (većinskog ili manjinskog suvlasnika) za Zastavu? Modela za privatizaciju je mnogo. Čini mi se da sad kupio novog Yuga koliko mi neke stvari nedostaju, a to mišljenje dele i mnogi u Srbiji.
Zastava , jedino ti je promaklo u poređenju Zastava vs Lada , da je Lada imala tržište čitavog bivšeg SSSR-a a Zastava tržište malo veće pijace tako da se tu priča završava...
Ako je jedan SAAB i Rover završio u istoriji kome se onda mogu pričati bajke o Zastavi.
Zastava je umrla kad i bivša država i sve ostalo je mlaćenje prazne slame...
Koliko se ja sećam Zastava je krajem 80-ih trećinu svoje proizvodnje plasirala na tržište severne Amerike, a tu je i Nemačka, Kina, VB, istočna Evropa, Severna Afrika, Sirija itd. Domaće tržište je u početku bilo samo odskočna daska, a kasnije kada je fabrika postala prevelika, Zastava je najmanje zavisila od domaćeg tržišta.
Saab je bankrotirao 2011, ali se vraća, a ako si mislio na MG Rover, oni su vraćeni u život još pre nekoliko godina.
Dva dodatna razloga zašto gašenje Zastave nema smisla.