
* Kompanija Fijat
Krajsler automobili Srbije i dalje ubedljivo najveći srpski izvoznik
* Da plasman na
inotržištima pada iz godine u godinu, svedoče i sve učestaliji prinudni odmori
zaposlenih u kragujevačko fabrici
* Planovi o
proizvodnji još jednog modela i bescarinskom izvozu na rusko tržište, za sada
samo na papiru
Izvor: Danas.rs
Kragujevac - Kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija (FCAS) ubedljivo je najveći domaći izvoznik. Prema poslednjim podacima Ministarstva finansija, izvoz FCA Srbija u prva tri ovogodišnja meseca iznosio je 312,4 miliona evra, što je gotovo četiri puta više od drugoplasiranog na listi 15 najvećih ovogodišnjih srpskih izvoznika, firme Tigar tajers iz Pirota, koja je u prvom kvartalu ostvarila devizni prihod od 85 miliona evra.
Treće mesto na tom spisku pripalo je smedersvkoj Železari koja je, od januara do marta, izvezla čelik u vrednosti od 55,4 milion evra, za njom slede niški "Filip Moris" (51,6 miliona evra), te državna kompanija za prodaju (u poslednje vreme i proizvodnju) oružja Jugoimport SDPR, sa tromesečnim izvozom od 44,6 miliona evra…
Iako je i dalje neprikosnovena na listi najvećih srpskih izvoznika, kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija, ipak, iz godine u godinu, beleži sve slabije izvozne rezultate. Naime, u prvom kvartalu 2014. izvezla je vozila u vrednosti od 374,8 milioona evra, odnosno za 62,4 miliona evra više no u istom ovogodišnjem periodu. FCA Srbije je lane, od januara do kraja aprila, na evropskim i severnoameričkim tržištima prodala sve verzije modela "Fijata 500L" za 485,4 miliona evra, što će, za isti period ove godine biti nedostižan rezultat.Kragujevačka fabrika je najbolji izvozni rezultat, ne računajući 2012., pošto su proizvodnja i plasman "Fijata 500L" startovali početkom jula te godine, imala naredne 2013., kad je na inostranim tržištima ostvarila devizni prihod od 1,53 milijarde evra, dok je već naredne 2014. izvoz sbio smanjen na 1,36 milijarde evra.
Lane je ukupan plasman svih verzija "velikog fiće" na inostranim tržištima "težio" 1,18 milijardi evra, a ove godine će, sudeći po rezultazima iz prvog kvartala, biti još slabiji. Da plasman "Fijata 500L" na inostranim tržištima pada iz godine u godinu, svedoče i sve učestaliji prinudni odmori zaposlenih u kragujevačko fabrici, u kojoj su montažne trake u prva četiri meseca ove godine bile često zaustavljane.
Iako u više navrata upozravana na činjenicu da proizvodnja i plasman "Fijata 500L" stagniraju, te da je neophodno da se država, kao suvlasnik kompanije FCA Srbija, aktivnije uključi u rešavanje problema i projektovanje njene budućnosti, Vlada Srbije još nije reagovala. Fabrički sindikat je od aktuelnog premijera Aleksandra Vučića često tražio da poseti kragujevačku fabriku, ali i da od menadžmenta Grupacije Fijat Krajsler traži proizvodnju još jednog modela.
Umesto toga, premijer je nedavno u Kragujevcu govorio o Železari iz Smedereva, Mitrosu iz Sremske Mitrovice i drugim firmama, najavljivao je otvaranje ni manje ni više nego 20.000 novih radnih mesta na livadi ispod ovdašnje "Elektrošumadije", na kojoj tek treba da se gradi nova radna zona. Kompaniju Fijat Krajsler automobili Srbija, u sred Kragujevca, nije ni pomenuo. Čak ni u kontekstu famoznog bescarinskog plasmana "Fijata 500L" na ruskom i ostalim tržištima Evoazijskog ekonomsmkog saveza, koju su i on i drugi zvaničnici (Rasim Ljajić i Željko Sertić), te ruskim ambasador u Srbiji Aleksandar Čepurin, još prošlog meseca najavljivali kao već izvestan poslovni aranžman.
Foto: arhiva Autoblog.rs
" što je gotovo četiri puta više od drugoplasiranog na listi 15 najvećih ovogodišnjih srpskih izvoznika, firme Tigar tajers iz Pirota"
Da li je u ovu ocenu od 4 puta veci usla i kalkulacija vezana za subvencije drzave Srbije koje se sprovode po osnovu tajnog ugovora sa Fiatom, novinar saopstenja ne govori?
Koliko komada su oni sklepali prošle godine, a koliko u prvom kvartalu ove godine?
Ili neka naprave auto koji vecina moze i hoce da kupi, ili neka odlaze iz Srbije. Ovako vise ne ide. Svi proizvodjaci, u novim generacijama, od minivenova prave krosovere. Samo FCAS gubi vreme i kupce sa oim pokusajem da naprave profitabilan auto. A o tome sto su oskrnavili legendarno ime 500, o tome moze citava knjiga da se napise.
moron
prodaja u Evropi za 500L:
januar-mart 2015. - 26734
januar-mart 2016. - 22805 komada
Za USA ne znam...
Već je druga-treća godina otkako je ovo poznato javnosti. Poznato je i vlasti, ali ruke su im vezane, ugovor je preliberaralan, daje FIAT-u odrešene ruke, besplatne pare i nikakvu obavezu prema državi. Sa druge strane, Srbija iako glavni finansijer ovog (ugovorom sumanto definisanog) projekta, ugovorom joj je zagarantovana samo uloga posmatrača i ništa više. Vidite i sami da niko iz centrale u Torinu ne moli državu Srbiju da pomogne fabrici u Kragujevcu, a i bilo bi smnešno i rizično po FIAT-ov celokupan ugled da zovu neku državu (izuzev možda matične Italije) da im pomogne. Na kraju, čardak ni na nebu ni na zemlji koji je u startu na krive noge postavljen, šta mu drugo preostaje nego...dalje znate i sami. 2-3 godine FIAT ide unazad i za 2 godine teško je ispraviti nešto što još od dolaska nije osmišljeno da stvara profit za bilo koga drugog osim za FIAT koji knjiži na sebe profit, a dugove na Srbiju. Posao stoleća. :D
USA:
jan - apr 2016. 1.730
jan - apr 2015. 4.301
U aprilu 2016. prodato 463 komada.
http://www.fcagroup.com/en-US/media_center/fca_press_release/FiatDocuments/2016/may/APRIL_2016_FCA_US_LLC_SALES_IN_USA.pdf
@ carobnjak
Znam da je 500X krosover. I bas zbog toga sto vec imaju takav model u ponudi, trebaju da prestanu da proizvode 500L, i da naprave nesto sto ce biti mnogo lepse i pristupacnije. Naslednik Punta 2 Klasik/Zastava 10 (po ceni tada novog auta)bi bio pun pogodak.