
*Menadžment fabrike se, kada je reč o prekobrojnima u FCA Srbija, poziva na poslovnu tajnu * Vučić obećao da će Vlada uskoro imenovati svog predstavnika - predsedavajućeg u Nadzornom odboru fabrike
Ni dvanaest dana nakon okončanog izjašnjavanja zaposlenih o socijalnom programu u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija, ne zna se koliko je radnika odlučilo da napusti fabriku uz otpremnine koje su, u zavisnosti od dužine staža, iznosile od 4.800 do 12.000 evra.
Ono što se, međutim, zna posle poslednjeg razgovora sindikalaca FCA Srbija sa mandatarom Aleksandrom Vučićem, jeste da proizvodnja novog modela automobila u Kragujevcu neće da počne pre 2020. godine, do kada će iz pogona kragujevačke fabrike da izlaze standardni i redizajnirani "fijat 500L". Novi model će, u stvari, kao što je list Danas već i pisao, biti tema novih pregovora Fijat Krajsler grupacije i države Srbije krajem 2018. kada ističe aktuelni desetogodišnji ugovor sa Fijatom o formiranju zajedničke kompanije (FCA Srbija).
Vučić je sindikalcima Fijatove fabrike ovih dana ponovio obećanje vezano za izgradnju jedne inostrane fabrike za proizvodnju auto komponenti u Kragujevcu, koja bi trebalo da počne sa radom u roku od godinu dana, i u kojoj bi bilo angažovano između 1.000 i 1.500 radnika, otprilike onoliko koliko ih je početkom jula ostalo bez posla u FCA Srbija i njenim kooperantskim firmama (Manjeti mareli, DŽonson kontrol, Sidžit i PMC).
Ovo "otprilike" znači da se menadžment FCA Srbija, ponovimo, tim povodom ne oglašava, a po svemu sudeći i neće, pošto se, kad je reč o prekobrojnima u kragujevačkoj fabrici automobila, poziva na - poslovnu tajnu. Nezvanično, menadžment navodi ono što je naš list već pisao, da je u FCA Srbija, posle izjašnjavanja zaposlenih, ostalo onoliko radnika koliko u toj kompaniji, prema ugovoru Fijata i države Srbije iz septembra 2008., treba da ima 2018. godine. Tim ugovorom predviđeno je da u zajedničkoj fabrici Fijata i države Srbije do 2018. bude angažovano 2.433 radnika.
U sindikatu FCA Srbija i juče tvrde da ne znaju koliko se radnika te kompanije, od 27. juna do 8. jula, koliko je trajalo izjašnjavanje kragujevačkih "automobildžija", prijavilo za dobrovoljni odlazak iz fabrike. Sindikalci špekulišu sa brojkom od oko 700 prekobrojnih, do koje su došli na osnovu podataka da je na platnom spisku FCA Srbija, pre junsko-julskog izjašnjavanja, bilo oko 3.200 zaposlenih, kao i da bi sada, prema nezvaničnim informacijama menadžmenta, njihov broj trebalo da bude sveden u granice ugovora Fijata i države Srbije.
Istom metodom je i naš list, podsetimo, procenio da je iz kragujevačke fabrike automobila u prvoj dekadi jula, dobrovoljno i(li) uz pritisak poslovodstva, otišlo između 700 i 750 radnika. No, to su, ipak, nezvanični podaci, dok menadžment ali i Vlada Srbije, kao suvlasnik kompanije, gotovo nepristojno ignorantskim odnosom prema javnosti, ne saopštavaju tačan broj radnika koji su početkom jula ostali bez posla. Nezvanično se, opet, saznaje da je iz FCA Srbija i i njenih kooperantskih preduzeća, u prvih desetak julskih dana, faktički otpušteno oko 1.300 radnika.
Kompanija FCA Srbija će uskoro, tvrde sindikalci posle susreta sa Vučićem, napokon dobiti predsednika Nadzornog odbora, kojeg treba da imenuje Vlada Srbije, kako bi u kompaniji, posle godinu i više dana, počeli da funkcionišu i organi upravljanja.
Na evidenciji NSZ do sada 264 radnika
Prema zvaničnoj informaciji filijale Nacionalne službe za zapošljavanje u Kragujevcu, na evidenciju nezaposlenih su se, od 4. do 18. jula prijavila 264 bivša radnika kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija. Prijavljivanje prekobrojnih iz FCA Srbija traje i dalje.
Preuzeto sa: Danas.rs
Foto: arhiva / Mojauto.rs
P. Koliki je vaš udeo?
O. 67%
P. Šta je sa ugovorom koji vam je dodelio taj udeo?
O. Taj ugovor je Poslovna Tajna (tm).
P. Šta vam je sve Srbija garantovala i/ ili dala 2008.god.?
O. Poslovna tajna.
P. Koliko imate radnika?
O. Poslovna tajna, ali nezvanično kažemo da je sve onako kako smo se dogovorili.
P. Koliko ste radnika otpustili u nedavnoj akciji?
O. Poslovna tajna.
P. Koliko otpremnina ste ukupno isplatili?
O. Poslovna tajna.
P. Ko plaća otpremnine?
O. Poslovna tajna.
P. Koliko para ste od 2008.god. uložili u fabriku?
O. Poslovna tajna.
P. Koliko imate zaposleni sa visokom stručnom spremom?
O. Poslovna tajna.
P. Koliko imate potražnju za čoveka sa visokom stručnom spremom i koju platu mogu ti ljudi da očekuju?
O. Poslovna tajna.
P. Koje delove za 500L dolaze u Srbiju već spremni za ugradnju?
O. Poslovna tajna.
P. Koje delove za 500L dolaze u jednoj kutiji, pa moraju da se povežu sa delovima u drugoj kutiji u poduhvatu koju nazivate proizvodnjom?
O. Poslovna tajna.
P. Šta se u Srbiji zaista proizvodi, od delova za 500L?
O. Poslovna tajna.
P. Koliko para od jednog prodatog automobila ostaje u Srbiji?
O. Poslovna tajna.
Uskoro -
P. Ko plaća doprinose?
O. Poslovna tajna.
P. Ko plaća plate?
O. Poslovna tajna.
P. Šta daje Srbija da ne biste 2018.god. pokupili prnje?
O. Poslovna tajna.
Neko ovde opasne pare krade! Nije mi jasan potez drzave da radi na svoju stetu. Aj da sklapa Ferari pa da i razumem.
Kad i oni koji su svojevremeno kritikovali ovaj sporazum sa FIAT-om danas ćute onda mogu samo da mislim koliko je ovaj ugovor štetan za državu.
Nista novo, znalo se da ce Fiat smanjiti broj radnika kad prodaja bude opala jer su radile tri smene dosad. A drzava kao to nije znala, pa se iscudjava? Ili je mislila da ce Fiat da pravi 500L jos 20god. u Kragujevcu? Drzava ima svoje predstavnike u FCAS. I sad traze nekog komponentasa koji bi dosao u Kragujevac i zaposlio otpustene. On bi vec trebao da je tu. Zna se tacno koliko je radnika otislo, i ne vidim razlog da kriju. Valjda lose zvuci u vremenu naseg velikog privrednog rasta.:)
2018e istice ugovor i onda ce se sve znati. Znaci jos par godina, koliko ce i ici 500L. Onda ide nov ugovor. Vec 2019e bi mogao nov model.
U Evropi ima dovoljno fabrika automobila ne verujem da ce neko praviti, narocito kod nas. Vodili smo vec razgovore sa svima i samo je Fiat pristao.
Proverio sam, 2019e se gasi proizvodnja 500L. Komponentasi su dobili taj rok da bi mogli da iskalkulisu kolicine i cenu. Ocekivala se prodaja za 20ak hiljada vise godisnje, ali je u SAD potpuno podbacio. U Italiji ide dobro ali je to trziste nestabilno. Nadajmo se da ce ga Talijani i dalje kupovati. Sta ide posle ne znam. Verujem ni u Fiatu ne znaju jer cesto odluke donose u zadnji cas.
sefovi smena direktori jankovic ivan lakirnica ungur magare oni su usterivali izmedju istalig i naravno sindikat
Autoline After Hours -
"We can't figure out what's going to happen, because Sergio sounds like he doesn't know what's going to happen.
"He just seems to be all over the board... He's a smart man, but he seems to be sounding even more desperate and scattered as time goes by.
"... He keeps trying to convince the industry that his thoughts are what's happening overall... He can't sell small cars, so the industry can't sell small cars and the industry should abandon small cars in general...
"Did he tell the guys at Honda about that?
"You can't abandon segments that are important in other parts of the world and be a full-line automaker."
https://www.youtube.com/watch?v=a_IYa00lZ38&t=11m5s
„Verujem ni u Fiatu ne znaju jer cesto odluke donose u zadnji cas.“
Upravo tako. Ali to nije ozbiljan način rada.
Sta ce biti za par godina niko ne zna, mozda se u Turskoj zakomplikuje pa investicije prebace kod nas.
Upravo zbog toga je njihovo konstantno pozivanje na „poslovnu tajnu“ toliko ogavno ali i opasno.
Poziv narodu da bezrezervno veruje u planovima „Fijata“ je uvredljiv, imajući u vidu -
1) da je moguće da sam „Fijat“ ne zna šta će tu da bude
2) da „Fijat“ danas nije pri vrhu svoje industrije ...
3) da ne znamo ko šta sve tu plaća.
Grad Flint, Mičigen je već prošao kroz sve ovo, u prošlom veku (videti film „Roger and Me“, 1989.) Još za razliku od današnjeg Kragujevca, *proizvodio* je automobile.
Danas je pustolovina.
Sam „Fijat“ se verovatno iznenadio kada su ga ovde dočekali kao kralja. Pa i tendersku dokumentaciju su sakrile od drugih firmi. Danas nama i sopstvena vlada preporučuje da treba stalno da gledamo šta možemo da uradimo kako bi „Fijatu“ bilo bolje. Ovo je PREVAZIĐENA STRATEGIJA od pedesetih godina. Najčešće ćeš je čuti od neobrazovanih ljudi koji nikada van Srbije nisu bili.
Pedesetih godina je, naravno, takođe sve bilo pod velom „poslovne tajne“.
Stvar Fiata dal ce da objavi ili nece.
Zakon o poslovnoj tajni, clan 1: Informacijama koje se štite kao poslovna tajna u smislu ovog zakona smatraju se naročito: finansijski, ekonomski, poslovni, naučni, tehnički, tehnološki, proizvodni podaci.... Znaci ne moraju ako nece da objavljuju. To odgovara i nasoj drzavi jer bi i drugi mogli da traze isto. Mi i drugim investitorima dajemo subvencije i pravimo fabrike iako su im ulaganja sto puta manja od Fiatovog. Stavise mislim da ce u iducem ugovoru sve ici lakse, imamo fabriku, masine, radnike, fali samo model. A danas je manje vise sve pustolovina jer se situacija na trzistu brzo menja pa je tesko dugorocno isplanirati.
Poslovna tajna je postojala i u doba socijalizma, to nije ništa novo samo pre nekoliko godina je taj pojam bolje definisan, ali očigledno i dalje nedovoljno definisan tako da to neki investitori u saradnji sa pojedinim činovnicima vlade vešto koriste na način da i projekti finansirani javnim sredstvima postaju poslovna tajna što je praksa koja ne postoji u društvenom uređenju u kom smo mi već više od 2 i po decenije jer javna sredstva moraju biti transparentna ukoliko želimo da se botimo protiv korupcije i drugih oblika kriminala koji "tope" javna sredstva. Privatna firma ima pravo na transparentnost, ali očigledno firme koje su predmet javno-privatnog partnerstva nisu dobro definisane u zakonu što dovodi do toga da anti-koruptivni zakoni u ovoj zemlji služe da se s njima sprda i to sama država.
@Zastava
Tačno tako.
Čitam danas na B92 komentar -
„A uopste ne vidim razlog zasto Air Serbia mora da izlazi u javnost sa bilo kakvim vestima oko svog poslovanja“.
Čitam i ne mogu da verujem.
Bot ili ne, obiće se ovom nesrećnom čoveku o glavu. To što on nije svestan toga, neće ublažiti efekte.
O cemu vi pricate, jos ce ispasti da Fiat mora da iznosi javnosti u Srbiji svoje poslovanje, i sta planira dalje. Smešno, radi se o privatnoj kompaniji. Air Serbia je u vecinskom vlasnistvu Srbije, dok je FCAS u vecinskom vlasnistvu Fiata a vecinski vlasnik odlucuje o poslovanju. Moze uzeti u obzir misljenje manjinskog, ali ne mora. Eto Fiat je bio protiv da se ti podaci objave i drzava je morala to prihvatiti. Ako vec hocete da brtanite drzavu imate mnogo bolje primere, NIS je prodat za 500 mil. evra, sto su Rusi zaradili za par godina. Zelezara je prodata za 50ak miliona, RTB Boru je otpisana milijarda. To su megalomanske pljacke. Sa Fijatom smo jos i najbolje prosli.
Ne znaš šta je „Fijat“ dobio.
Ne znaš šta je „Fijat“ uložio.
Ni ugovor njihovog partnerstva sa javnim preduzećem nisi smeo da vidiš.
Živiš u zemlji gde je korupcija na svakom ćošku.
Živiš u gradu gde su isti čelnici koji su potpisali sa „Fijatom“ godinama tretirali *proizvođača* automobila kao socijalan program.
Živiš u gradu koji nije znatno oživnuo u poslednjih osam godina, otkada je „Fijat“ „došao kući“.
... pa po čemu to zaključuješ da smo dobro prošli sa njima?
Vrlo prosto, da nije dosao Fiat Zastava bi bila zatvorena a radnici na ulici. Ovako smo dobili novu fabriku i komponentase. To da bi neko drugi dosao su price, dolazili su i obilizili Zastavu kupci iz skoro svih poznatijih svetskih kompanija i niko nije hteo. Na kraju smo isli da molimo Fiat, a Talijani su se interesovali vise zbog duga koji smo imali prema njima, nego zbog fabrike, jer Fiat je planirao da pravi fabriku u Rumuniji. Sto se tice davanja Fiatu, da nije dosao Zastava bi nas kostala jos vise. Na pr. FAP koji je mnogo manji od Zastave godisnje kosta drzavu 100 mil. evra! Morali bi da placamo i Zastavu i njene komponentase, jer glavna fabrika ne moze bez komponentasa. Pravili bi 15ak hiljada Yuga il Z10 godisnje sa triput vise radnika a sve bi to drzava placala. I na kraju bi svima morali da isplatimo otpremnine.
Nije tačno da niko nije hteo „Zastavu“. Iz prve ruke, poznati komponentaš je trađio tendersku dokumentaciju i nije mogao da dobije.
Isti komponentaš nije mogao da shvati finansijske izveštaje koje je „Zastava“ izdavala na svom sajtu.
Kralo se na veliko, a rešenje nije predati sve nekom drugom da krade.
A što se tiče ovi što su je obilazili, opšte je poznato da Radojević nije bio u poziciji da odlučuje o bilo čemu.
„Zastava“ je 2005.god. dobila licencu za „Punta“ a trebalo je dobiti i licencu za „Astru“ (AGM).
Ovako smo izgubili komponentaše koje pominješ, a nismo se ni trudili da ih dignemo. Guglaj malo pok. g. Tadiju Jurkovića. Još 2002.god. je ovaj „Opelov“ inženjer doneo plan da se od 1,1 i 1,3 motora napravi EURO 5 verzija.
Haha, poznati komponentas? Alo, mi smo prodavali gigant kakav je Zastava nekom ko bi serijski proizvodio automobile a ne delove. Sta ce nekom komponentasu preseraj, monraza, lakirnica i druge celine Zastave? Ima praznih hala koliko hoces po Srbiji pa nek nadje sebi neku, il napravi novu. Hteli smo da zadrzimo proizvodnju automobila u Kragujevcu a ne da je ugasimo! Pregovori o prodaji Zastave trajali su 7 godina a sa Fiatom pet. Pregovore sa proizvodjacima je pocela jos Kostunicina vlada, i svi bi oni dosli u Zastavu, videli situaciju i vise se nisu javljali. Eto koliko je bila privlacna kupcima. A sta bi mi s Puntom i Astrom, kojom tehnologijom bi ih radili i kome prodavali? Kad je prekinuta proizvodnja Punta u Zastavi zbog rekonstrukcije velike kolicine su ostale neprodate i dugo stajale po fabrickom parkingu. Onda je sve prodato ispod cene. Ta licenca za Punta je potpun promasaj.. Da bi imao zaradu sa jeftinim automobilima moras da proizvodis velike serije, a mi smo pravili 20ak hiljada godisnje koje je subvencionisala drzava.
Sto se tice Opala on nam je uvalio Astru bez carine uz obecanja da bi mogla da se pravi kod nas. Kad je doslo vreme da ulozi u proizvodnju on je odustao. Nudjeno mu je i da napravi fabriku u Srbiji gde hoce, takodje nije hteo.
Tebi valjda nije poznato da komponentaši ulažu u fabrikama automobila.
Neozbiljno je tvrditi da su bilo kakvi ozbiljni pregovori obavljeni u vezi „Zastave“. Pa samo pročitaj objave iz tog vremena, za „Zastavu“ kao i za FAP (gde je isti direktor vodio fabriku više od deset godina i svakog meseca izjavljivao da ima novog kupca).
A to za velike količine „Puntića“ ispred fabrike, to je bilo 2010.god., dakle dve godine nakon što je „Fijat“ preuzeo „Zastavu“.
Ponavljam, trazili smo proizvodjaca automobila a ne delova. Hteli smo da nastavimo sa automobilima.
A pregovori su itekako vodjeni i to najozbiljniji, jer je Zastava u to vreme bila najveci gubitas u Srbiji. Doslo je do toga da je predlagano da se zatvori,ali nisu smeli jer se radilo o velikom broju radnika i izbili bi socijalni nemiri. Tacno, Fiat je napravio vecu kolicinu Punta pred rekonstrukciju fabrike, ali to nije moglo da se proda ni sa subvencijama. I kome bi onda prodavali da smo nastavili s Puntom?
Proizvodnja u Zastavi odvijala se tako sto bi u fabrici cekali da im drzava da pare, jer nisu imali za delove i repromaterijal, a onda bi napravili seriju i otisli na placeni odmor. Zatim se cekalo da se ti automobili prodaju i drzava uplati novac za novu seriju. Radnicima je stalno je bila otvorena mogucnost da uzmu 24 plate otpremnine, ali malo ko je hteo, a i sto bi kad im je isla plata i radni staz, a nisu radili nista. I bili su u pravu, na kraju su dobili otpremnine i za nerad, 0d 1991-2008, znaci 17 god. za koje vreme vise nisu nego sto jesu radili. Da nije dosao Fiat jos najmanje 8 god. bi tako bilo, jer firma Zastava automobili se gasi tek ove godine. Kostali bi drzavu ogroman novac, za plate, delove, komunalije, otpremnine, dugove i ostalo.
Jedno mi nikada neće biti jasno. Zašto je država skroz odustala od Zastave kada je bila proizvodnja od 10-15 hiljada automobila što i nije mala cifra (reč je o godišnjem prometu od preko 50 miliona evra)? Zar nije mogla proizvodnja Zastavinih automobila ili barem Zastave 10 da se prebaci u krajičku FIAT-ove fabrike i nastavi tamo proizvodnja? Zašto je ugašena proizvodnja Zastave 10? Zašto FIAT i dan danas drži proizvodne mašine od Zastave 10 i ne koristi ih? Postoji tržište od 15 hiljada za Zastava 10. FIAT u Kragujevcu zapošljava na oko 80-90 hiljada automobila godišnje 2000-3000 radnika i još toliko kod svojih komponentaša, to je 6000 radnika. Ako je sudeći po toj računici na 15 hiljada automobila godišnje u Zastavi bi moglo da se zaposli 500 radnika kod Zastave i još 500 kod komponentaša, to je 1000 radnika! Ljudi u FCAS-u ostaju bez posla, a posla ima samo FIAT neće Punto jer beži od sebe, a Zastava ne može jer je potezom olovke sva imovina Zastave pripala FIAT-u kome ta oprema samo skuplja prašinu. Stvarno, nikako mi nije jasna ekonomska logika. Sećam se da je pre nekoliko godina taj model se izvozio u okolnim tržištima i Ukrajini. S obzirom da bi uskoro Srbija mogla da dobije zeleno svetlo od Rusije za izvoz automobila bez carine to bi bio izvoz Zastave 10 na Balkan, Ukrajinu, Rusiju, Belorusiju, Kazakhstan i još koju zemlju evroazijske unije. Tehnologija u Zastave 10 je slična onoj koju sada Lada forsira u svojim automobilima.
Zašto država nije mogla da omogući i "drugoj Srbiji" da ima šansu da kupi automobil po svojoj želji i izvozi u "susjedne i bratske zemlje"? Ovako samo oni koji više naginju ka zapadu imaju "svoj auto", a mi koji više naginjemo ka istoku ništa? Ne govorim ja o Yugu, on je davna prošlost, kao i druge Zastavine "kockice". Govorim o Zastavi 10 (dakle ne o Puntu Classic). Zar je morala Zastava 10 da ode? A taman se našao idealan automobilčić i za Srbiju i za region i za drugi komšiluk, a i kriza je (sad najveća). Neka FIAT vrati Zastavi mašine barem od Zastave 10 pošto znam da su mašine od Yuga najverovatnije davno završile u gvožđe dok su mašine od Zastave 10 znam da još uvek postoje i to u prostorijama FCAS-a. Šteta je da se to baci pošto je reč o maltene poslednjoj reči tehnike, dakle o automatizaciji. Neka neko nadležan za Zastavu pokrene pitanje povratka mašina za Zastavu 10 jer uz dodatak ekrana osetljivog na dodir Zastava 10 sa enterijerom i prednjom maskom od Punta Classic koji se proizvodio do pre koju godinu bi za 6000 evra bio veoma "vruć" automobil na tržištu. Zastava 10 In (osveženi model). Kako bi to bilo lepo. :)
@ Zastava
Zato sto se ne isplate serije ispod 50.000 komada godisnje. Punto nema sansu da se prodaje u 50.000 primeraka godisnje, jer spada u standard Euro3 koji ne moze da se prodaje u Evropi pa ni u Srbiji. I kod nas i u okruzenju je za nove automobile, propisan Euro4 kao najnizi standard koji moze da se prodaje. Afrika i Azija su suvise daleko, pa bi transport tako jeftinog automobila drasticno povecala njegovu cenu i ucinila bi ga cenovno nekonkurentnim. Pretvoriti Punto u EURO 4 je opet preskupo. Morao bi se konstrujisati od pocetka, a to kosta nekoliko stotina miliona evra.
RE: Sinbad
I serijska proizvodnja od 10-15 hiljada automobila se isplati. Možda tako se nebi rešio dug od 500 miliona evra u kratkom vremenu, ali bi se siugurno smanjio, a i sigurno je da bi Zastava u tom slučaju bila atraktivnija (što manji dug, to veća šansa za prrodaju).
FIAT Punto još od perioda Zastave 10 (tačnije 2007) ima Euro 4 motor.
https://autoblog.rs/blog/auto/domace-trziste/2007/02/08/uskoro-zastava-10-sa-euro-4-motorom
Afrika i Azija možda jesu daleko, ali Chevrolet Spark dolazi iz Južne Koreje no nema veze kada količina od 10-15 hiljada je dovoljna za Balkan (zemlje bivše Jugoslavije, Rumuniju, Bugarsku i Grčku) + Ukrajinu, Moldaviju i Mađarsku, a kasnije kako potražnja bude rasla, Zastava 10 bi mogla da se plasira i u velike zemlje poput Rusije, Turske, Poljske, kao i u Češku, Slovačku i druga srodna tržišta i naravno kasnije u zemlje gde puno ima naših ljudi.
Šteta što se i od tog modela Zastave odustalo s obzirom da bi za 6000 evra bio pravo osveženje na uspavalom tržištu. I to ne samo lokalnom već i regionalnom, evropskom, pa čak i svetskom. Malo je jeftinih automobila u ponudi, pogotovu sa takvom cenom (ja mislim da se nov automobil za 6000 evra danas ne može pazariti, osim naravno kineskih koji 90 odsto ne uspevaju da se ptobiju do nas) a potražnja sve veća.
Zastava 10 i dan danas može da bude moderno vozilo. Sada je minimum EURO5, ali i EURO 4 je dosegnut tako što je umesto dotadašnjeg FIAT-ovog EURO 3 motora ubačen FIAT-ov EURO 4 tako da (ni) to nije nikakv problem.
Problem je u logici u kojoj su neki mislili da je bolje da Zastava bude zatvorena iako postoji interesovanje za Zastavinim automobilima, pre svega za već spomenutri automobil.
EURO 4 je standars koji ne podrazumeva samo motor. Motor je samo jedna stavka. Pre svega tu je aktivna i pasivna bezbednost, obavezan ESP i dnevna svetla za euro5, mogucnost recikliranja delova, kao i procenat delova dobijenih iz reciklaze, emisija co2 pri proizvodnji komponenata, zastita na radu, potrosnja el energije po jedinici... sve to spada u EURO 4 ili 5 standard.
Nije to samo ubacimo motor koji manje zagadjije i resen problem. Taj punto danas na Euro NCAP testu ne bi imao ni jednu zvezdicu i niko ne bi hteo da ga prodaje.