home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

- Može li izvoz kragujevačkog automobila na evroazijska tržišta da spasi zajednički projekat italijanske kompanije i države Srbije
- Relativno skupi "fijat 500L", teško može da ima pristojniju prođu na siromašnim evroazijskim tržištima

Kako piše dnevni list Danas, domaća javnost i mediji i dalje se, nakon nedavne posete kazahstanske državne delegacije na najvišem nivou, tokom koje je, najverovatnije, obezbeđeno "zeleno svetlo" za bescarinski plasman "fijata 500L" na evroazijsko tržište, bavi tim sve izvesnijim poslovnim aranžmanom Fijat Krajsler automobila Srbija (FCA Srbija) u Kragujevcu.

Pitanje je, međutim, da li taj posao, na kojem Vlada izgara već četvrtu godinu zaredom (od aprila 2013.), može da spasi zajednički projekat italijanskog Fijata i države Srbije (iz 2008.), oličen u kompaniji FCA Srbija? Analitičarima je više nego jasno da taj jedan kontingent od 5.000 ili, eventualno, i svih 10.000 "velikih fića", koliko će biti ponuđeno kupcima u Rusiji i ostalim zemljama Evoazijskog ekonomskog saveza, pod uslovom i da kompletan bude rasprodat, ne znači puno jer predstavlja tek polumesečni posao u kragujevačkoj fabrici.

Kako je, međutim, opet više nego jasno, da relativno skupi "fijat 500L", teško da može da ima i pristojniju prođu na siromašnim evroazijskim tržištima, onda nije teško pretpostaviti da će taj pokušaj plasmana "velikog fiće" predstavljati jednu veliku i gotovo izvesno - neuspešnu avanturu. Ali, zašto Vlada Srbije toliko, kod Vladimira Putina i ostalih evroazijskih zvaničnika, traži da dozvole povlašćeni status tog jednog kontingenta?

Odgovor je, svakako, politički, i odnosi se na potrebu domaćih zvaničnika da domaćoj javnosti pokažu kako od Putina mogu da izdejstvuju jedan tako ozbiljan posao, makar i u "korist sopstvene štete", jer i Rusi nama, u vidu uzajamnih kvota, treba da isporuče istu količinu jeftinih "lada", bez carinskih dažbina, naravno.

Jedino rešenje za budućnost kompanije FCA u Kragujevcu jeste proizvodnja novog modela u toj fabrici. Nevolja je, međutim, što se Fijat Krajsler grupacija, sve više okreće Americi i tamošnjem, još uvek najznačajnijem svetskom automobilskom (i svakom drugom) tržištu. Otuda iz top menadžmenta sve češće stižu informacije da nije isplativa proizvodnja malih automobila, po kojima je Fijat decenijama unazad bio prepoznatljiv, te da se treba okrenuti izradi džipova i velikih vozila, namenjenih prevashodno kupcima u Severnoj, ali i Srednjoj i Južnoj Americi, gde kompanija takođe ima fabrike u Meksiku, Brazilu i Argentini.

Sve glasniji nagoveštaji takvog zaokreta u poslovnoj politici grupacije mogli bi uskoro da ugroze perspektivu evropskih fabrika te kompanije, gde se uglavnom proizvode tzv. mali automobili, mahom "B" klase (ili segmenta), kakav je i kragujevački "fijat 500L". Fijat Krajsler grupacija, u takvim okolnostima, sasvim izvesno neće dirati svoje fabrike u Italiji, jer bi zbog tradicije, tamošnje javnosti, sindikata, poslovnog imidža i drugog, to ličilo na "preseljenje pape iz Vatikana."

U slučaju takvog poslovnog zaokreta, najozbiljnije bi bile ugrožene dve najmlađe Fijatove fabrike u Evropi - u Poljskoj i Srbiji. I u jednoj i u drugoj kapaciteti nisu ni polovično upošljeni, i jedna i druga proizvode tek po jedan model: "fijat 500", odnosno "fijat 500L", i jedna i druga godinama očekuju barem još po jedan model. Obe bezuspešno, i bez najava da bi to uskoro moglo da se dogodi.

Da li, onda, ovo znači da država Srbija treba da odustane od zajedničkog projekta sa Fijatom? Naprotiv. Vlada Srbije, ukoliko želi da sačuva automobilsku industriju, koja je motor razvoja većine razvijenih privreda, morala bi već sada da počne da se priprema za nove pregovore sa Fijatom koji će da uslede u septembru 2018. kada ističe aktuelni desetogodišnji sporazum o formiranju zajedničke kompanije. Među poznavaocima ove problematike ima i onih koji tvrde da bi Vlada, ukoliko su joj u interesu dalji razvoj auto-industrije privrede, u pregovarački tim sa Fijatom trebalo da uključi i ljude, ili barem neke od njih, koji su 2008. pregovarali sa Serđom Markioneom i njegovim saradnicima.

Redizajn

Mnogo se u poslednje vreme govori i o redizajnu "fijata 500L", pri čemu bi relativno izmenjeni lik vozila trebalo da se pojavi na evropskim i severnoameričkim tržištima tokom naredne godine? Ali, stručna javnost pretpostavlja da će pojava redizajniranog "fiće" donekle da ublaži, možda privremeno i zaustavi, pad proizvodnje i plasmana tog modela na svetskim tržištima. Ali, samo - privremeno.

Lakše do odluke

Vlada bi do početka novih pregovora morala da ispuni sve preostale obaveze prema Fijatu, pre svih one vezane za završetak auto-puta od Kragujevca prema Koridoru 10. To bi Fijatu trebalo da olakša odluku o ostanku u Srbiji, tim pre što će se kompanija, bez obzira na najavljeni zaokret u poslovnoj politici, teško odreći investicije vredne 1,3 milijardi evra, koliko je, do sada, uloženo u rekonstrukciju, izgradnju i opremanje nove fabrike automobila u Kragujevcu.

Preuzeto sa: Danas.rs

Foto: Autoblog.rs



čitanja : 933



Komentari

Da skratimo pricu, sustina je u tome koliko je vlada spremna da ulozi u novi model. Od toga ce zavisiti koji model i kad ce biti. Kako je infrakstruktura u Kragujevcu ocajna a drzava ne postuje dogovoreno, ostacemo verovatno na jednom modelu.
A ovima sto se bune protiv Fiata bih porucio da dovedu nekog drugog proizvodjaca ako misle da je to lako i da ce neko doci za dzebe.

Autor B.M. 01 Sep 2016, 23:04

Evo cika AR 55 dovodi Reno, samo sto nije...:)

Autor carobnjak 01 Sep 2016, 23:06

Čuj šta patriota B.M kaže. "Koliko je vlada spremna da uloži u novi model" :))))

Ako bude ova vlada "ulagala" u Fijat, B:M osta bez sendvča i soka.

Pa ček, valjda sad bi trebalo nešto i da zaradimo, od "profitabline" kočije!?

:)))))) da zaradimo ;)

Autor AR 55 01 Sep 2016, 23:13

Proizvodjaci automobila cekaju u red da naprave fabrike u Srbiji i nude nam da biramo koje cemo modele. :)
Mercedesa smo tri puta odbili al on i dalje uporan. :)

Autor B.M. 01 Sep 2016, 23:21

Renault je hteo da napravi ogromnu fabriku u Novom Sadu, preko 500.000 automobila godisnje, a u Beogradu da pravi motore. KIA hoce u Nisu da pravi fabriku. Ja ne znam sta je ovo, mora da su culi kako srbija daje subvencije.:))

Autor B.M. 01 Sep 2016, 23:24

Da, samo se Fijat "prevario" pa došo u Srbiju. Da pljačka sirotinju, i zalivadi Kragujevac.
Kad Fiat ode iz Kragujevca i odnese robote, to će biti jad.
Uništili sve što je vredelo.

Autor AR 55 01 Sep 2016, 23:26

Ma koji Fiat uskoro dolazi Mercedes, Renault, KIA, BMW i Tesla, otvaraju 200.000 radnih mesta.:)

Autor B.M. 01 Sep 2016, 23:29

Mi da investiramo u nov model?!

Autor NemanjaBB 02 Sep 2016, 00:15

"Koliko je vlada spremna da uloži u novi model" ...

Ahahaha. Dobra fora.

Autor CaMIRO 02 Sep 2016, 12:18

Bolje da je Srbija investirala u svoje nego što maže masnu gusku Fiata-pljačkaša.
Kad će Srbija da počne da finansira Fiat u globalu ?
Da mu otvara fabrike po svetu i finansira modele.

Autor P1 02 Sep 2016, 12:33

Ja hocu svoj deo, necete da me prevarite! :))
B.M
Ti bi da vlada ulaze novac u nov model? Ako si mislio na Vladu (Putina, Georgijeva, Divca, itd.) onda ok. Ako zele, neka ulazu njihov novac. Ako si mislio na vladu R. Srbije i da se novac iz budzeta ulaze u novi model Fijata, bas ti 'fala! Zadrzi kusur! Koliku zaradu, po tvojoj racunici, bi mogao da ima neki gradjanin Srbije ulaganjem u Fijatov novi model? Kako stvari trenutno stoje, ja u Fijat mogu da ulozim jedino kobaju grande!

Autor Optimus Prime 02 Sep 2016, 12:47

Nisam mislio bukvalno da ulozi u model, nego koje povoljnosti nudimo da se novi model radi kod nas. Za 500L smo dali subvencije i oslobadjanje od poreza. Inace nov model kosta nekoliko stotina miliona evra i sigurno da nemamo pare za to.

Autor B.M 02 Sep 2016, 13:28

Inace 2018e kad istice ugovor sa Fiatom, istice i oslobadjanje Fiata od lokalnih poreza i doprinosa sto je izglasala skupstina Kragujevca. Znaci Fiat ce morati da placa velike poreze i doprinose makar i ne radio nista, jer se radi o velikoj firmi i povrsini koju zauzima. Zato cemo najverovatnije sklopiti novi ugovor.

Autor B.M 02 Sep 2016, 13:40

"Znaci Fiat ce morati da placa velike poreze i doprinose makar i ne radio nista, jer se radi o velikoj firmi i povrsini koju zauzima. Zato cemo najverovatnije sklopiti novi ugovor."

Autor B.M 02 Sep 2016, 13:40

Pa da, da opet ne plaća ništa.

Autor P1 02 Sep 2016, 14:10

Ako je Srbija suvlasnik firme, a je, mora na neki način snositi i troškove ulaganja. Sada kako će se to obaviti je za pregovore.

Autor N.N. 02 Sep 2016, 14:17

Podsecas me na ove B92 SNS bot komentatore. @BM

Autor NemanjaBB 02 Sep 2016, 15:15

"Ako je Srbija suvlasnik firme, a je, mora na neki način snositi i troškove ulaganja. Sada kako će se to obaviti je za pregovore."

Samo u ovoj zemlji i manjinski akcionar dužan je da ulaže u fabriku. Svugde u svetu manjinskim akcionarima jedina uloga je da prate cenu akcija, samo ovde neki kažu "kapitalizam brate", a uz to hoće i da država finansira proizvodnju. :)))

E pa ne može tako. Biraj: kapitalizam ili komunizam? Ne može jedno janje dve majke da sisa.

Autor Zastava 06 Sep 2016, 16:52