
Ako je napolju minus 20, da li treba da čekam 10 minuta kako bi se motor mog automobila zagrejao ili mogu odmah da krenem, kako savetuju neki „savremeni“ stručnjaci?
Teško da postoji bilo šta gore od vožnje automobila u zimskim uslovima. Tu su niske temperature koje „zgušnjavaju“ ulje (tj. utiču na viskozitet), stežu metal, otimaju snagu akumulatoru, lede brave… Jednostavno, koliko god se mi ne osećamo prijatno na 15 stepeni ispod nule, našem vozilu je još gore…
Zato su gotovo svi vozači već decenijama i generacijama ubeđeni da auto zimi treba da radi u mestu bar 10-15 minuta pre nego što krene. Tako su nas učili, nismo mi krivi, zar ne?
Iznenada, šok! Stručnjaci su otkrili da automobili ne treba da se zagrevaju u mestu! Ko je sad u pravu - ovi „sadašnji“ stručnjaci ili oni od ranije i zašto?
Konačan odgovor je…
Svi stručnjaci se slažu da nema smisla grejati auto u mestu duže od jednog minuta, bez obzira na doba godine ili temperaturu.
Međutim, kada krenete – ne forsirajte motor. Vozite u što nižim obrtajima, što sporije i bez oštrih ubrzavanja.
Da li su nas stručnjaci ranije lagali?
Nisu, zato što su i oni sami mislili da tako treba, a neki su i dalje uvereni da tako treba. Problem je u tome što su ranija istraživanja obavljana na motorima starijih generacija, dok za motore novijih generacija, uz uslov da koriste odgovarajuće ulje, važe malo drugačija pravila.
Pritom, čak i u nešto starijim uputstvima za korišćenje automobila teško ćete naći savet da treba ostaviti auto da radi u mestu 10-15 minuta, tako da je nepravedno reći da je ovo „nova priča“.
Dakle, situacija nije baš crno-bela... Starije motore sa karburatorom (i mineralnim uljem, mada je to potpuno druga priča i ne mora ništa da znači) ima smisla zagrevati nešto duže zato što imaju „primitivan“ sistem za određivanje smeše vazduha i goriva, pa tu dolazi do „trokiranja“ prilikom kretanja ili suviše jakog „ler“ gasa...
Ukoliko ste imali „jugića“ ili „keca“, dobro znate o čemu govorimo, mada sve zavisi i od toga kako ste koristili „saug“, od stanja motora i pratećih delova... Isto važi i za starije dizelaše.
Ipak, ni te automobile nema nikakvog smisla ostavljati da rade u mestu 10 ili 15 minuta, dok vi skuvate i popijete kafu.
Zašto?
Zato što će svaki motor neuporedivo brže postići radnu temperaturu ako je automobil u pokretu, što znači da će manje raditi na temperaturi ispod radne temperature.
Dok auto stoji u mestu npr. 15 minuta, neće moći da postigne radnu temperaturu i sve vreme će biti podmazivan hladnim uljem, pri čemu će i drugi elementi i sklopovi biti hladniji nego što bi trebalo da budu.
Kako zagrevanje u mestu uništava motor?
Ne uništava ga u bukvalnom smislu, ali mu skraćuje životni vek. Kao što smo gore već objasnili, motor će duže raditi na temperaturi nižoj od radne temperature, što nikako nije dobro za njega.
Tu je i spiranje ulja sa zidova cilindara. Motor radi tako što sagoreva smešu vazduha i goriva. Kada ova smeša uđe u cilindar, klip je kompresuje, svećica je zapali i upravo ta eksplozija koja nastane pokreće točkove vašeg automobila!
Kada je napolju veoma hladno, veoma je hladan i motor, pa benzin isparava osetno slabije nego pri višim temperaturama. Kako motor reaguje na ovu pojavu? Ubrizgava više goriva da bi odnos benzin-vazduh bio u skladu sa potrebama motora.
Međutim, taj višak goriva spira ulje sa zidova cilindara, a dolazi i do drugih negativnih efekata zbog nepravilnog sagorevanja, kao što je npr. degradacija samog motornog ulja. Stručnjaci kažu da dolazi i do mnogo drugih loših uticaja na motor, ali da to zavisi od vrste goriva, tipa motora, itd, pa nećemo ulaziti u detalje.
Zaključak
Sedite u auto, startujte motor i u zavisnosti od temperature, sačekajte od 30 do 60 sekundi i možete da krenete. U letnjim uslovima nećete mnogo pogrešiti ako sačekate i manje od 30 sekundi.
Međutim, veoma je važno da ne forsirate motor dok se ne zagreje! Držite ga na niskim obrtajima, vozite lagano i bez oštrih ubrzanja.
Preuzeto sa: Polovniautomobili.com
Ovo za benzince i spiranje stublina stoji ,posebno stari karbaši, dizel sa tim nema problema.
Ja lično ne praktikujem da radi na mjestu duže od minut , jer mi je auto u garaži ispod kuće a dole temperatura nikad nije spala ispod 10° , tako da auto odradi samo toliko da "digne" ulje.
Djordje
Misliš na nove ili starije dizele ?
Stari se brže greju i duže drže temperaturu kad ih ugasiš.
Benzinci su tu naj.
Noviji dizelaši treba im pola sata da se ugreju, a za sat hladni.
Ma mislim da nema štete na dizelu ako ga ostaviš da radiš , ali da će se nešto specijalno ugrijati i neće.
Samo lagan gas i nikakvih problema neće biti
Moj TDI ima skoro 320.000km i nikad ga ne zagrijavam više od minut još uvijek je motor u top formi (pali na prvu , nevezano na temperaturu ,ne slini , ne dolijeva se ulje , ne dimi)
To držanje da radi na mjestu je više zbog vozača (da sjedne u topal auto) nego zbog motora.
A što se tiče brzine zagrijavanja , benzinci su zakon , znam kad sam imao Accenta , krenem na posao nakon 800 metara pekara , uzmem doručak sjednem u auto a on već vrelo duva , sa nijednim dizelom nisam imao tako brzo grijanje.
Ali neka , oprostim mu svaki put kad svrati na benzinsku ;)
Ok za motor. S druge strane, svaka cast ko za 60 sekundi po zimi/snegu/ledu zagreje, sastruze, odledi i odmagli sofersajbnu i krene da vozi. Obicno se to ne zavrsi dobro. Eventualno sa onom bunker-rupom 20x20 na soferki ispred vozaca. Za 60 sekundi ni retrovizori sa grejacima ne mogu da se odlede..
Cone@
Ništa dramatično za jednog dizela bez DPF-a.
Jedino sto sam primjetio da zadimi je nakon duže lagane gradske vožnje , prvi put kad ga momački stisneš zadimi i poslije toga nema više dima.
Djordje
"A što se tiče brzine zagrijavanja , benzinci su zakon"
Istina.
To mi se najviše svidja kod benzinca, pogotovo zimi.
Na pola ulice on već smlačio, sa dizelom često stigneš već na destinaciju a on nije dostigao radnu temp, grejanje jok.
Uz zvuk, to mi je jedina značajna prednost benzinca.
Stariji dizeli su sličniji benzincu po pitanju temperature negoli novijim dizelima.
Jedino me to nervira kod mladjih dizela.
Vozio sam davno W202 dizel, ona je mnogo brže dizala temperaturu i držala je dosta.
Ne znam u čemu je fora i po čemu se razlikuju. Zašto benzinac satima drži temp a dizel se ohladi za sat vremena ?
Upalim, krenem lagano, do 2000 o/min dok motor ne postigne radnu temperaturu, ne ostavljam auto da radi u mestu.
Probajte na "minus" 5 ili "minus" 10 da se prevezete do 5-6 km po gradu "hladnim" automobilom. Naravno, biće hladan kao led i kada stignete tamo gde ste krenuli, a "iz dupeta" ćete imati osećaj da ste svo vreme sedeli na zaledjenoj klupi iz parka.
A probajte taj isti put da predjete na biciklu.
Postoji razlika u osećaju tokom puta, a posebno kada stignete na cilj.
"Zaključak
Sedite u auto, startujte motor i u zavisnosti od temperature, sačekajte od 30 do 60 sekundi i možete da krenete. U letnjim uslovima nećete mnogo pogrešiti ako sačekate i manje od 30 sekundi.
Međutim, veoma je važno da ne forsirate motor dok se ne zagreje! Držite ga na niskim obrtajima, vozite lagano i bez oštrih ubrzanja."
Ja radim upravo ovako,sem sto ga ne drzim na niskim obrtajima da ga gusim,nego ga drzim na optimalnom broj obrtaja da se motor ne gusi a ujedno i da se hladan ne forsira.