
Od početka aprila u sistem gradskog prevoza u Čačku biće uključeno 10 Volvo gradskih autobusa s hibridnim pogonom, koji je za te potrebe kupio renomirana prevoznik Autoprevoz doo. Čačak će biti prvi grad u Srbiji i na zapadnom Balkanu u kojem se za prevoz putnika koristi ne samo ovakav Volvo autobus, već i ovakav tip vozila sa modernom pogonskom grupom.
„Autoprevoz doo, koji od 2007. godine posluje kao deo internacionalne Kavim Grupe, veoma rado prihvata i primenjuje savremene tehnologije u prevozu putnika - od novih autobusa, preko prodaje karata na nov način, do telemetrijskih sistema kojima pratimo stil vožnje i ponašanje vozača. Nabavka vozila s hibridnim pogonom je naš prvi korak ka održivom prevozu budućnosti“, kaže izvršni direktor Autoprevoza, diplomirani inženjer saobraćaja, Aleksandar Petronijević.

Renomirani čačanski prevoznik se opredelio da prvu tranšu vozila s mešovitim pogonom čini 10 Volvoovih solo autobusa 7705 LH Hybrid, koji su neko vreme komforno, ekonomično i uz značajno smanjenje emisije štetnih izduvnih gasova prevozili putnike u jednoj centralnoevropskoj prestonici.

„Naši prvenci stižu u odličnoj tehničkoj i estetskoj kondiciji, sasvim spremni za višegodišnju eksploataciju“, naglašava gospodin Petronijević. „To su solo vozila dužine 12, širine 2,55 visine 3,22 metra sa 32 sedišta, dva mesta za putnike u invalidskim kolicima i 50 mesta za putnike koji stoje. Pokreću ih Euro V četvorocilindarski dizel motor Volvo D5F215 radne zapremine 4,76 litara sa 215 KS i 800 Nm maksimalnog obrtnog momenta i elektromotor snage 120 kW sa istim maksimalnim obrtnim momentom – od 800 Nm. Prenos obavlja Volvoov I-SAM sistem, koji uključuje automatizovani I-Shift menjač sa 12 stepeni prenosa.“

Čačanski „zeleni autobusi“ će biti atrakcija i za vozače i za putnike, jer će iz mesta polaziti skoro bešumno, budući da je za start vozila angažovan elektromor koji pokreće samo struja. Kada vozilo postigne brzinu od 20-30 km uključuje i povremeno opet isključuje klasičan dizel motor čija je uloga da dopuni litijum-jonske baterije u kojima se akumulira struja za pogon elektromotora. Struja se akumulira i pri svakom kočenju Volvo hibridnog autobusa.
Glavne prednosti ove vrste pogona su smanjenje potrošnje – u proseku i do 30 odsto u odnosu na uporediva vozila sa konvencionalnim dizel motorima, smanjenje emisije štetnih gasova u sličnom odnosu i manje buke emitovane iz vozila, ne samo pri polasku već i tokom kontinuirane vožnje.
Volvo već decenijama eksperimentiše sa alternativnim pogonskim sistemima za autobuse i kamione. S hibridnim pogonom je najdalje odmakao u upravo u autobusima, pa od početka ove decenije nudi serijski napravljena vozila za gradski prevoz s hibridnim (mešovitim) ali i drugim vrstama elektro pogona.
„Naša odluka da u specijalnom aranžmanu s Volvoom kupimo prvih 10 hibridnih autobusa se temeljni na višegodišnjem odličnom iskustvu s ovom markom: ne računajući mini i midibuse, oko 70 odsto našeg voznog parka čine upravo Volvo autobusi različitih tipova i starosti – najmlađi u Autoprevozu u Čačku je iz 2013-te, a najstariji iz 2007. godine“, kaže gospodin Petronijević. „U sistemu Kavim Srbija, u kojem posluju još i prevozničke kompanije u Vranju, Raškoj i Novom Pazaru, više od 80 odsto velikih autobusa su Volvoove proiozvdodnje – ukupno oko 150. O njihovoj pouzdanosti govori podatak da je najstariji, iz 1989. Godine, u kompaniji u Novom Pazaru i dalje u dobrom voznom stanju“, dodaje gospodin Petronijević.
Autoprevoz Čačak je jedan od najstarijih prevoznika u našoj državi: formiran je 1949. godine. Danas u voznom parku ima 142 autobusa svih tipova i veličina, zapošljava 330 radnika, godišnje preveze više od 12 miliona putnika, od čega trećinu – oko četiri miliona u gradskom saobraćaju. U gradskom prevozu Čačka Autoprevozovi autobusi mesečno prevaljuju više od 300.000 km. Od aprila veliki deo ovog angažmana biće realizovan Volvoovim prijateljima okoline – modernim hibridnim autobusima iz familije 7700.
PR saopštenje
Jedino što ovlašćeni servis u Srbiji nije osposobljen za servisiranje "ovoga". Ali, ne može se i na takve "sitnice" unapred misliti.
Kad bi jos ova drzava malo brinula o svojim gradjanima i pocela finansijski potpomagati ovakva vozila gde bi nam bio kraj.
Zvuci zanimljivo. Smesna stvar je sto se taj "Balkan" uporno suzava, a interesanto da se nikad ne spominju naprednije zemlje koje su na Balaknu, vec se taj termin smatra prikladnim za Srbiju, deo BiH i Makedoniju. Prvo je bilo Ex Yu, pa su neki otisli dalje, da bi se onda zvalo Balkan (iako se odnosi na samo mali deo Balkana), a sada se to oslovljava sa Zapadni Balkan, Region, Balkanski Region itd. Da se ne lazemo, pored Moldavije smo zadnja rupa na fruli. Sve je jasno kad radim za Ukraince jer sam jeftiniji nego njihovi radnici.