home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

U stvari bi svi trebalo da budu srećni: T-Roc, dugo očekivani Volkswgenov SUV (na naslovnoj fotografiji) je nedavno zvanično predstavljen i proizvodiće se u Portugalu. To znači da će proizvodnja u Palmeli, tamošnjem pogonu VW-a, biti udvostručena, što će doneti otvaranje oko 1.500 novih radnih mesta.

Fabrika kojoj treba da se zahvali za 1 posto portugalskog domaćeg bruto proizvoda i 10 posto nacionalnog izvoza, time će još povećati svoj značaj. I uprkos tome trenutno vlada kriza. Razlog je što radnici odbijaju da rade vikendom i prete štrajkom. Čak je i radnički savet podneo ostavku.

Dve decenije je model odlučivanja u najzapadnijoj zemlji Evrope skrojen po uzoru na Nemačku, važio kao svetli primer. Taj model u kome su poslodavci i zaposleni tradicionalno na različitim stranama, ali konstruktivno pregovaraju i sarađuju nisu samo industrijskoj regiji južno od Lisabona pomogli da izađe iz teške ekonomske krize nego i samom pogonu da sigurno prođe kroz mnoge tesnace kada je Volkswagen prodavao puno manje automobila nego što je bilo planirano. Ali očigledno je toj harmoniji sada došao kraj. A kamen spoticanja je upravo automobil koji Palmeli obećava svetlu budućnost - T-Roc. Za odluku o njegovoj proizvodnji u Portugalu je Radnički savet pristao na mnoge ustupke - na previše njih, smatraju radnici i odbijaju nove radne uslove koje su njihovi predstavnici ispregovarali.

Glavna tačka spora je vikend. Da bi se ostvarili zadati proizvodni ciljevi, mora da se radi i subotom, rekli su u upravi Volkswagena i odbili alternativne predloge Radničkog saveta. Drugi ugovorom definisani dan za odmor trebalo bi fleksibilno da bude prebacivan na neki dan u nedelji. To bi za radnike značilo da će tek svake 6. nedelje imati slobodan vikend. To oni ne žele da prihvate.

"Uvek kada se u pogonu počeo proizvoditi neki novi model, pogoršali su se uslovi rada, jer je rukovodstvo koncerna to argumentovalo pritiskom konkurencije", objašnjava Eduardo Florindo iz sindikata SITE-Sul i traži: "To sada konačno mora da prestane." Njegov sindikat je deo sindikalnog saveza CGTP koji je blizak portugalskim komunistima. On je poslao i zvaničnu najavu štrajka. U njoj se kaže da se sindikat doduše raduje novom VW-ovom modelu i radnim mestima koja će on doneti, ali da će oni biti značajno lošije plaćeni, a da kada je reč o radu vikendom nije spreman ni na kakve kompromise.

"Volkswagen je u uvođenju T-Roca u proizvodnju napravio teške greške", kritikuje i predsednik Radničkog saveta koji je podneo ostavku, Fernando Sequeira. S jedne strane je, kaže, koncern bio nefleksibilan oko radnog vremena, a s druge strane je svoje predloge loše objasnio radnicima. A to sindikat sada koristi da bi dodatno zaoštrio raspoloženje u pogonu: "Sindikatu nije najvažnija dobrobit radnika, nego njegov uticaj."

Samo 11 posto radnika je u sindikatima, dodaje, pa je rasprava oko rada vikendom dobra prilika za reklamu. Da to ugrožava dosadašnju uspešnu saradnju između poslodavaca i radnika, sindikatu je, zaključuje svejedno. Radnički savet je zato podneo ostavku.

Nakon "dieselgatea" Volkswagenov projekat T-Roc u Portugalu sada se nalazi na ivici katastrofe. Molbe za intervju su u više navrata ignorisane. Umesto toga je VW 23. avgusta zvanično predstavio svoj novi SUV i saopštio da ne namerava da pregovara sa sindikatima poput SITE-Sula nego samo s Radničkim savetom. Ipak, nakon što je stari zbog rada subotom podneo ostavku, pitanje je da li će se uopće izabrati novi. A ako savez sindikata CGTP blizak komunistima sa svojim ljudima pobedi na izborima, biće još teže voditi pregovore.

Autor/izvor: SEEbiz / Deutsche Welle

Foto: Arhiva Autoblog.rs



čitanja : 1000



Komentari