
Na jednoj šasiji mogu da se naprave bar četiri modela, a Italijani pokušavaju da zadrže srpsku fabriku automobila pod svojim okriljem pre svega zbog jeftine radne snage
Kragujevac – U jeku pregovora sa kolegama iz društva svetskih proizvođača automobila, koji bi bili spremni da otkupe bar deo italijansko-američke grupacije „Fijat-Krajsler“, Italijani su, izgleda, rešili da pod svojim okriljem sačuvaju kragujevačku fabriku. Žele, kako prenose svetski mediji, da u srcu Šumadije konačno počnu da prave novi model, najverovatnije na šasiji „500-L“, pre svega imajući u vidu da je taj auto odavno odslužio svoje na zahtevnom svetskom tržištu.
Bez obzira da li je drugi model sastavni deo ugovora naše države i „Fijata“ iz 2008, jasno je već odavno da kragujevačka fabrika automobila ne može opstati ako uskoro ne izbaci potpuno novi automobil. No, jasno je i da „Fijat“, tokom pregovora sa drugim kompanijama iz sfere auto-industrije oko partnerstva, želi da zadrži našu fabriku u svom vlasništvu pre svega zbog jeftine radne snage. I posle povećanja plata, što je dogovoreno nakon letošnjih protesta, kragujevački radnici primaju manje nego zaposleni u pogonima italijansko-američkog koncerna širom sveta.
Plate radnika u kragujevačkoj fabrici, od oko 350 evra, i dalje su tri do četiri puta niže nego primanja „Fijatovih“ radnika u Italiji, Poljskoj, Turskoj, pa i Brazilu, odakle bi, navodno, trebalo da stigne model koji će se ovde praviti.
Svetski mediji pominju brazilski „argo“ (na slici), koji bi lako mogao da se nadgradi do SUV modela koji je danas veoma popularan svuda u svetu, ali je problem što je šasija „500-L“ drugačija. Gradski terenac, nalik „Krajslerovom“ modelu „renegejd“, mogao bi svakako da se pravi u Kragujevcu, ali ostaje pitanje zašto bi „Fijat“ u jednoj gami vozila gomilao toliko modela čiju bi razliku kupci teško uočavali.
„Politika“ je već izveštavala o zbrci koju su „Fijatovi“ modeli „500-L“ i „500-X“ napravili na severnameričkom tržištu. Slični automobili, jedan više putnički, drugi sa osobinama terenca, a razlika u ceni od oko 5.000 i više dolara, u zavisnosti od paketa opreme. Nudeći više sličnih modela, „Fijat“ je, a i o tome su pisali svetski mediji, sam sebi zagorčao život, bezuspešno pokušavajući da ukaže na razlike između automobila koje kupci, jednostavno, nisu registrovali.
O tome je svojevremeno govorio i Serđo Markione, glavni šef grupacije „Fijat-Krajsler“, navodeći da je konkurencija na tržištu srednjih putničkih automobila izuzetno oštra i da u tom segmentu vladaju nemački, francuski i japanski proizvođači. Jedina šansa, kako je objašnjavao, leži u proizvodnji sve popularnijih gradskih terenaca koji pokrivaju široke slojeve kupaca, od mlađih do porodičnih ljudi. Upravo zato je Markione predložio i realizovao kupovinu američkog „Krajslera“, poznatog po proizvodnji robusnijih vozila koja se lako kreću i van asfalta.
Prvo kineski „Grejt vol motors“, pa onda i korejski „Hjundai“, bili su zainteresovani za partnerstvo sa Markioneom, baš zbog atraktivnosti „Krajslerovih“ terenaca, nikako zbog proizvodnje u kragujevačkoj fabrici. Kupiti već postojeći brend, zajedno sa njim šasiju i tehnologiju izrade, pa uložiti u drugačiju karoseriju, mnogo je jeftinije i profitabilnije nego iznova praviti potpuno novi auto. Takva jedna investicija meri se milijardama dolara, a danas je u svetu teško naći bilo koga ko bi se tako lako razbacivao novcem.
Zaposleni u kragujevačkoj fabrici automobila svakako su sposobni da brzo pređu sa jednog na drugi model. Ovi sadašnji radnici su pekli zanat kod svojih očeva koji su gradili „Zastavu“, ali je pitanje koliko je menadžerski vrh koncerna „Fijat-Krajsler“ uopšte zainteresovan da ovde nešto menja, pre svega zbog činjenice da ugovor sa našom državom, oročen na deset godina, ističe krajem 2018. Pravi znak da kragujevačka fabrika automobila ima budućnost pod „Fijatovim“ okriljem bio bi potpisivanje novog ugovora, kojim bi se na novi način definisala prava i obaveze dve strane.
Izvor: Politika.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs
Tri do cetri puta? Mozda tri puta manje od Brazilskih, ali su 6-7 puta manje od Italijanskih. Interesantno da ni ne pomisljaju na "glavne" modele, vec samo dopune ponudi... iako je tako usteda znatno manja. Slucajno?
Sad će biti mnogo lakše i brže, ne treba plaćati rekonstrukciju fabrike i obuku radnika. Stvar je pregovora ali ako dobijemo novi model to će biti signal i drugim investitorima. Nebi me čudilo da posle dođe još neko.
Znamo mi da na jednoj platformi moze da napravi i tenk ( :D ), samo na sta bi to licilo i da li bi to samo dodatno ubrzalo gubitak trzisne pozicije FIAT-a to je pravo rpitanje. FIAT je problematican investitor. Koji god model da se bude sklapao u Kragujevcu, a u reziji FIAT-a, ne gine nam katanac u bliskoj buducnosti. Sa FIAT-om sve je dobro do odredjene granice, a onda sledi pad mada, na nasem primeru, jos od pocetka gubimo vreme i novac sa FIAT-om koji je u medjuvremenu postao drugorazredna auto-kompanija.