
Studija međunarodne međuvladine organizacije International Transport Forum (ITF), utvrdila je da svako prosečno povećanje brzine u saobraćaju donosi i veći broj nesreća na putevima.
ITF, koji se bavi međunarodnim saobraćajem i bezbednošću, objavio je rezultate studije prema kojoj povećanje prosečne brzine na putevima za deset odsto donosi poevćanje od 20% nesreća, a 30% veća prosečna brzina donosi 40% više fatalnih udesa. Još preciznije, svako prosečno povećanje brzone od 1% donosi povećanje povreda u udesima od 2%.
Studija je sprovedena u deset zemalja Australiji, Austriji, Danskoj, Francuskoj, Izraelu, Italiji, Norveškoj, SAD, Švedskoj i Mađarskoj gde su promenjena ograničenja brzine. Kada su rezultati istraživanja iz svih zemalja upoređeni, utvrđeno je da, logično, niža brzina znači i viši stepen bezbednosti u saobraćaju, odnosno direktna veza između brzine i broja nesreća.
Na osnovu izveštaja ITF preporučuje:
* smanjenje brzine na putevima ali i smanjenje razlika u brzinama između vozila;
* ograničenje maksimalne brzine na nivo koji obezbeđuje preživljavanje čoveka bez dramatičnih povreda usled udesa;
* uvođenje dodatnih mera tamo gde je povećana prosečna brzina, primera radi, češća policijska kontrola ili viši stepen bezbednosti na putnoj infrastrukturi;
* korišćenje automatske kontrole brzine radi efikasnije smanjenja brzine.
Autori ovog istraživanja preporučuju razumna ograničenja brzine:
* 30 km/h u urbanim sredinama gde motorizovana vozila i ranjivi korisnici puteva dele isti prostor;
* 50 km/h u drugim urbanim sredinama sa raskrsnicama i rizikom bočnih udesa;
* 70 km/h na ruralnim putevima bez zaštitne ograde između suprotnih traka gde postoji rizik od čeonog sudara.
Izvor: B92.net
Foto: arhiva