
Kada smo pre nekoliko dana objavili slike budućeg Škodinog modela – kamuflirane Scale – dobili smo pitanje: "Zašto proizvođači automobila maskiraju nove modele?"
Nema previše mudrosti pri objašnjavanju glavnog razloga. Važna karika u razvoju novog automobila je testiranje na putu, u uslovima realnog saobraćaja, kada se (mnogo bolje nego na fabričkom poligonu i stazi) mogu uočiti detalji potrebni za doterivanje serijskog modela.
Proizvođači pokušavaju da što je duže moguće sakriju oblik novog vozila, sačuvaju interes javnosti za zvaničnu prezentaciju i zato kamufliraju predserijske prototipove koji u finalnoj fazi razvoja obavljaju test vožnje.
Mercedes je proizvođač koji je uveo mnoge tehničke inovacije u automobilskoj industriji, a zanimljivo da je "trokraka zvezda" zaslužna i za kamufliranje predserijskih modela.
Početkom '50-ih godina prošlog veka Mercedes je krenuo u razvoj novog automobila s pontonskom karoserijom kao naslednika modela 170 S (W136), a u poslednjoj fazi kamuflirani predserijski prototipovi su obavljali test vožnje.

Mercedes W120, prvi kamuflirani automobil
Kada su fotoreporteri časopisa "Auto Motor und sport" 1952. godine "ulovili" maskirani Mercedes (budući W120), sliku su začinili parodijom na čuvenu Geteovu baladu "Kralj vilenjaka" (Erlkönig).
U stilu Getea, buduću limuzinu su nazvali "Daimlerovim najmlađim detetom" i nesvesno su uveli novi izraz u nemački jezik. Naime, u stručnim krugovima danas je uobičajeno korišćenje pojma "Erlkönig" za prototip ili predserijski automobil koji se kreće putevima pre oficijelne prezentacije.
Trend su prihvatili drugi proizvođači pa je testiranje kamufliranih protipova postao standard, a automobilski paparaci su čekali sa spremnim blicevima i fotoaparatima.
Ne samo oni… Početkom '80-ih godina, tokom razvoja Lade Samare, kamuflirani automobil u okolini sovjetskog Toljatija toliko je zaintrigirao lokalnog vozača da je pri pokušaju preticanja i boljeg osmatranja – završio u jarku!
Vremenom su automobilski proizvođači uvideli da se kamufliranje automobila tokom finalnih test vožnji može iskoristiti za privlačenje interesa javnosti pa su, umesto paparaca, sâmi počeli da prave i da u medije puštaju foto-galerije maskiranih budućih modela.
Ovim slikama, ali i doziranim informacijama, "podižu se tenzije" uoči zvanične promocije koja je poslednja epizoda pre dolaska na tržište.
Izvor: Radiosarajevo.ba