home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Lada Kalina

Zašto se „Lada Kalina“ u Finskoj prodaje pod drugim nazivom? Kakve su metamorfoze pretrpele verzije ruskih automobila napravljene za izvoz?

Ruske „Lade“ i „Volge“ mogu se danas videti u mnogim evropskim gradovima. To su većinom stari sovjetski automobili koje je SSSR izvozio u zemlje socijalističkog bloka poput Mađarske i Čehoslovačke, ali i na kapitalistički Zapad – u Belgiju, Francusku i Veliku Britaniju. Ređe se sreću savremeni modeli „Lade“ napravljeni za strano tržište, a i njihovi nazivi nisu poznati u Rusiji. Zašto se za strana tržišta smišljaju dragačija imena?

Šta znači „kalina“ na finskom?

„Lada Kalina“ je jedan od prvih automobila koji su napravljeni u savremenoj Rusiji. Projektovan je sredinom 1990-ih, a masovna proizvodnja je pokrenuta 2005. godine. „Kalina“ je prvobitno pozicionirana kao kompaktni hečbek, ali je njen proizvođač „AvtoVAZ“ pravio i karavane i sedane, jer se smatra da Rusi njih najradije kupuju. Po nivou komfora „Kalina“ je daleko iznad svojih prethodnika – ima klimu, ABS i vazdušne jastuke. Pored toga, ovom modelu je pružena podrška države, i to na najvišem nivou. Vladimir Putin se 2010. godine provozao u ovom automobilu od Habarovska do Čite (2.000 km). Model je počeo i da se izvozi u Evropu, doduše, uz izvesne peripetije.

Ispostavilo se, naime, da „kalina“ na finskom znači „brujanje“, i zato je odlučeno da se tamo „Lada“ prodaje samo pod serijskim brojem 119. Zanimljivo je da su se ruski vozači zaista često žalili na brujanje i buku koja se čuje u vožnji.

Nemačka tajga kao iz snova

Kultno terensko vozilo „Niva“ pravi se u Rusiji još od 1970-ih. I zamislite, još uvek se proizvodi! Jeste da nema vazdušne jastuke i ostale plodove tehnološkog progresa koji su nikli u proteklih 45 godina, ali je zato jedan od najjeftinijih pravih terenaca. „Nivom“ možete mirne duše da istražujete pustinje i druga bespuća, a ako se pokvari, možete je popraviti „šrafcigerom“. Kažu da je ovaj model zastareo, ali ovaj auto ima neverovatno veliki broj poklonika širom sveta. I danas je „Niva“ najpopularniji ruski automobil u inostranstvu.

Lada 4x4

U Nemačkoj se prodaje pod nazivom „Lada Taiga“, i samo u varijanti sa troja vrata. Istina, „Tajga“ je i u Rusiji sredinom 1990-ih bila u prodaji, ali naziv nije zaživeo. A Nemcima se dopao. Ima elektronsku papučicu za gas, aluminijumske felne i ABS, a od dodatne opreme može se izabrati vitla. San snova!

Elitni „Zaporožac“

Dok se evropska „Kalina“ skoro ni po čemu ne razlikuje od ruske (osim po tome što u osnovnu opremu ulaze i dva vazdušna jastuka), drugi modeli automobila za strano tržište su jedva podsećali na svoj ruski prototip. Imali su drugačije točkove, drugačiju elektroniku, boju, karoseriju – sve prema željama stranih kupaca.

Zaporožac

Teško je i zamisliti, ali su pravljeni čak i automobili sa automatskim menjačem. Sovjetski „Zaporožac“ je za rusko tržište bio krajnje prost, dok je verzija za zemlje Zapadne Evrope tokom 1960-ih imala dodatne retrovizore, radio, pikslu i pojačanu zvučnu izolaciju. „Zaporožac“ je izvožen u Finsku, Belgiju, Čehoslovačku i Francusku kao Yalta i Eliette. Smatralo se (i ne bez razloga) da će sovjetski naziv pojedinim narodima biti težak za izgovor.

Volan sa desne strane

Specijalno za Veliku Britaniju u SSSR-u su pravljeni i automobili sa volanom na desnoj strani. Sve je počelo od modela GAZ M-21 „Pobeda“ tokom 1960-ih (naziv za izvoz je bio Volga M-21). Uzgred, to je jedan od najređih automobila na svetu. Napravljeno je samo stotinak primeraka.

Najviše sreće u inostranstvu imala je klasična „Lada“ i konkretno modeli 2105, 2104 i 2107. Oni su pravljeni tokom 1980-ih i 1990-ih. Verzija za Veliku Britaniju sa volanom na desnoj strani zvala se Lada Riva.

Lada 2107

Ona je izvožena i na Novi Zeland i u Australiju. U Nemačkoj je ovaj auto bio poznat kao Lada Nova, u Francuskoj je to bila Lada Kalinka, u Kanadi Lada Signet, na Kubi Lada Sputnik, a u Brazilu Lada Laika.

„Latinoamerički“ nazivi su osmišljeni tako da podsećaju na kosmičke uspehe Sovjetskog Saveza. I danas se smatra da „sputnik“ spada među najprepoznatljivije reči ruskog jezika.

Žensko ime za kabriolet

Lada Natasha

Kakav naziv bi se mogao dati modelu „Lada“ kabriolet? Pogodili ste: Natasha. Zaista je postojao kabriolet Natasha napravljen od hečbeka 2108 koji ima troja vrata. Pravljen je za Belgiju, Francusku, Holandiju i Mađarsku, i to specijalno po narudžbini. Od 1990. do 1995. je sklopljeno oko 450 ovih neobičnih automobila.

„Piratski brod“ – ni manje ni više

Lada Granta

U Boliviji se ruska „Lada Granta“ u narodu zove „piratski brod“, barco pirata. Kada je „Granta“ tek počela da se prodaje u ovoj latinoameričkoj zemlji, lokalni mediji su pokušali da objasne šta znači reč „lada“ i zaključili da je nastala od slovenske reči „lađa“. Ali zašto baš „piratska“?

Izvor: Russia Beyond

Foto: arhiva Autoblog.rs



čitanja : 1167



Komentari