
Šef PR službe nekadašnje kompanije Yugo America i njegov sin su 1985. godine posetili fabriku Zastava u bivšoj Jugoslaviji, a sada su javno objavljene i veoma zanimljive fotografije.

Yugo ima svoju američki priču. Prvi put je ovaj mali hatchback s FIAT-ovom DNK pokazan američkoj javnosti u maju 1984. godine, a popularnost mu je povećana nakon što se umešao Malcolm Bricklin. On je 1985. godine stigao u SAD i ponudio Yugo s osnovnom cenom od 3.990 dolara i motom "Svima je ponekad potreban Yugo".

U ovoj priči svoje mesto ima i Dan Halperin, koji je kao petnaestogodišnjak 1985. godine u društvu svog oca Jonasa otputovao na poslovni put u Jugoslaviju. Sa sobom je poneo fotoaparat i napravio mnogo fotografija, a sada je prvi put javno podelio neke od njih. Radi se fotografijama koje su do sada viđene samo u krugu njegove porodice. Njegov otac je radio za Bricklina, koji ga je angažovao za PR poslove u novom poslovnom poduhvatu pod nazivom Yugo America. Tokom leta te godine su otac i sin zajedno s Bricklinom i još nekim saradnicima posetili postrojenje fabrike Zastava u Jugoslaviji, gde je organizovana svečana ceremonija povodom prve isporuke modela Yugo u SAD.

Jonas Halperin nije bio automobilski PR guru, radio je u entertainment industriji sa superzvezdama Jamesom Deanom, Clintom Eastwoodom, Shirley MacLaine, Paulom Newmanom i drugima, dok je Bricklin bio nešto poput showmana te je pomislio da bi Halperinovo iskustvo u Hollyoodu moglo unaprediti prodaju modela Yugo na američkom tlu.

"To je bio jedini put da je moj otac imao veze s automobilima. Upoznao je Malcolma Bricklina sedamdesetih kada je on angažovao PR kompaniju za koju je otac radio. Do osamdesetih, kada ga je Malcolm angažovao da radi na projektu Yugo, moj otac je bio nezavisan", rekao je Halperin u razgovoru za Motor1.com.

Izvoz automobila u SAD je za fabriku Zastava, a i celu Jugoslaviju, bio ogromna stvar. Tog leta su partneri iz SAD-a dočekani na crvenom tepihu, a Halperin je neke trenutke ovekovečio svojim fotoaparatom dok je obilazio fabriku i prisustvovao ceremoniji. Takođe, upoznao je čari Beograda, Zagreba i Dubrovnika.
Nijedan PR ne može pomoći "lošem vozilu", ali Halperin je svojim trudom pomogao da Yugo privuče pažnju u SAD-u. Tokom 1986. godine je prodato nešto manje od 36.000 automobila, a taj broj se povećao na više od 48.000 naredne godine. Ipak, tada je sve počelo da se raspada zbog zakona o emisiji gasova, što dovelo do kraja biznisa.
Uprkos raspadu Jugoslavije proizvodnja je nastavljena za neka druga tržišta. Poslednji Zastavin automobil je sišao s proizvodne trake 2008. godine.
Izvor: Klix.ba / Motor1.com
Foto: Dan Halperin / Motor1.com