
Budućnost Fiat Chrysler Automobiles u Kragujevcu trebalo bi da počne 2024. godine, kada će se proizvesti prvi električni automobil na ovim prostorima, do tada radnici ove fabrike treba da se obuče na radu u inostranstvu, ili da uzmu otpremnine po godini staža i (eventualno) pronađu posao na nekom drugom mestu.
Do 2024. godine uslediće adaptacija u Kragujevcu za proizvodnju električnih automobila, prema najavama Vlade Srbije i kompanije Stellantis.
U međuvremenu, sa fabrike je uklonjen čuveni logo „Mi smo ono što stvaramo“, i trenutno se nagađa zašto je to tako. Moguće je da se rebrendira zgrada, te da će umesto Fiata pisati Stellantis, ali to su samo pretpostavke. Radnici su za portal Nova.rs rekli da su zbog ovog poteza u strahu, te da misle da neće ni biti najavljenog početka proizvodnje e-automobila.
Od fiće do električnog automobila
Asocijacija na Kragujevac je svakako fabrika automobila, koja je sa radom počela polovinom prošlog veka, i bila je pravi gigant, sve do polovine devedesetih godina.
Fabrika automobila u Kragujevcu „Zastava“ osnovana je 1953. godine, a godinu dana kasnije počelo je sklapanje džipa Villis. Čuveni „fića“ – Zastava 750 izašao je iz fabrike 1955. godine, i ovo vozilo je i dan danas zaštitini znak fabrike u Kragujevcu, ma kako se ona zvala i kako će se zvati.

Tokom šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina bila je stvar prestiža voziti fiću. Ovo vozilo koristila je policija, pošta, domovi zdravlja.
Danas postoje primerci koji su zaštićeni, te se na ulicama Srbije može videti po koji model ovog specifičnog vozila.

Proizvodnja Zastave 101 (modela u narodu poznatijeg kao „stojadin“) počela je 1971. godine, a čuvenog Yuga 1980. godine.

Kako piše Glassumadije.rs poznavaoci automobila smatraju da je model „Zastava 1300” najbolje Zastavino vozilo svih vremena.

„Takozvani ‘tristać’ sa zadnjim pogonom i snažnim motorom koji je imao do 72 konjske snage, bio je u to vreme elegantna i luksuzna limuzina. Smatrao se višom klasom. Proizvodio se od 1961. do 20. decembra 1979. godine. Prodat je u 202.160 primeraka. Čak i danas, mada vrlo retko, mogu se ponegde videti zaostali primerci u solidnom stanju, jer su mu vlasnici pridavali veliki značaj“, navodi se na ovom sajtu.

Navedena vozila su obeležila jedan period, i više su od pukog lima i motora, jer i danas asociraju na Jugoslaviju, jednostavno idu jedno uz drugo.
Rešenje za fabriku „Zastava“ trebalo je da bude dolazak Fiata 2008. godine, kada je sklopljen ugovor sa državom o zajedničkom ulaganju. Međutim, detalji ovog ugovora nisu poznati, a ekonomski analitičari smatraju da je on doneo više štete nego koristi, što se donekle danas i vidi.
Da li će se čuvena fabrika u Kragujevcu oporaviti pokazaće vreme, dve godine nije mali period da se pripremi teren za proizvodnju, električna vozila su svakako nova relanost i još jedna šansa za Fiat u Srbiji.
Izvor: Biznis.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Fiat / Crvena Zastava