home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA
Tesla Model Y

Mada ne iznenađuje efekat udarnog talasa, ono što je još interesantnije će biti uvid u to kako će on uticati na cenovnu politiku i ponudu rivalskih firmi.

Budući da je već izvesno vreme sasvim jasno da su Tesline marže veoma visoke, kompanija Ilona Maska ne samo što je mogla da spusti cene u okviru kompletne game, već je to uradila na drastičan i iznenađujući način. Nedugo nakon Teslinih popusta i povlastica uvedenih na kraju 2022., kompanija je „spustila“ lestvicu mnogo niže, tako da je, primera radi, startna cena Modela Y pala sa 65.990 na 52.990 dolara. 

Istini za volju, cene Teslinih automobila su neko vreme bile previsoke, a tokom većeg dela 2022. su nastavljale da rastu. Potražnja za vozilima teksaškog proizvođača, navodno je bila veoma visoka, a liste čekanja su rasle. Ljudi su mesecima čekali na isporuke, a neki su čak odustajali i okretali se konkurenciji, mada je i do njihovih modela teško doći.

Nakon što Tesla nije uspeo da ispuni smernice vezane za rast isporuka od 50 odsto u 2022. u odnosu na 2021. godinu, najavljeno je značajno smanjenje cena.

Iako će američki proizvođač elektromobila verovatno osetiti pad prihoda kao rezultat masivnih popusta, čini se da s druge strane prodaje automobile brže nego ikada ranije, što utiče na mnoge aspekte američke i globalne automobilske industrije u celini. I mada je izgledalo da vrednost Teslinih akcija pada još niže kada su se sniženja cena prvi put pojavila, čini se da počinju da raste zbog skoka u prodaji.

Po nedavnim izveštajima, mnogi proizvođači automobila, posebno oni koji u ponudi nemaju mnogo električnih modela, imaju teškoća s profitnim maržama, i to do te mere da gube novac.

Izgubljeni prihodi zapravo dolaze iz prodaje „plug-in“ hibrida dotičnih kompanija, pošto one još uvek nisu u stanju da proizvode električne automobile i prodaju ih s ogromnim maržama kao što to uspeva Tesli, i možda će morati da snize cene, posebno da bi podstakli nastavak prodaje. Analitičar Bank of America, Džon Marfi izjavio je: „Ovo smanjenje cena će poslovanje verovatno učiniti još težim, i to u vreme kada svi pokušavaju da povećaju ponudu u segmentu električnih automobila.“

Portparol GM-a nedavno je izjavio da kompanija pomno prati promene u Teslinoj cenovnoj politici, kao i da one za sada nisu uticale na „Detroitsku trojku“. Takođe, primetio je da ovakva vremena naglašavaju važnost GM-ovog cilja da u budućnosti ima široku ponudu različitih električnih vozila u različitim cenovnim rangovima.

Prema istraživanju Motor Intelligencea, prodaja Tesle u 2022. iznosila je oko 65 odsto ukupne prodaje električnih vozila u SAD. Imajte na umu da se ova prodaja desila u vreme kada su Tesline cene bile na najvišem istorijskom nivou, a vreme čekanja poslovično dugo. U međuvremenu, Fordovo učešće u prodaji električnih vozila iznosilo je samo 8 odsto, a GM-ovo tek 3,5 odsto.

Cene polovnih automobila konačno padaju, a to bi se moglo pokazati posebno tačnim za elektromobile, zbog drastičnog smanjenja Teslinih modela. Ne tako davno, neki ljudi su plaćali više za polovna Teslina vozila nego za nove verzije, budući da je potražnja bila tako velika, čekalo se dugo, a polovnjak je mogao da se dobije odmah. Kada je kompanija snizila cene, postojale su polovne verzije koje su u oglasima koštale mnogo više od novih električnih vozila, ali to se naravno brzo menja. Cena polovnih Tesli naglo opada, prodavci polovnih automobila gube novac, a cene drugih polovnih električnih vozila počinju da ih prate.

Kako sve više ljudi postaje svesno Teslinog sniženja cena i pokušava da se uključi u akciju, čini se da to generalno izaziva povećanje interesovanja za električnim automobilima uopšte. Edmunds je saopštio da je broj ljudi koji traže električne automobile porastao nakon Teslinog nedavnog smanjenja cena. Model Y je bio drugo najpretraživanije vozilo na Edmundsovom sajtu, a bio je tek 70. neposredno pre sniženja cena.

Verovatno možete zamisliti mnoge druge načine na koje Teslino značajno smanjenje cena utiče na kompanije širom sveta. Biće zanimljivo videti kako će rivali odgovoriti, kao i koliko dugo će Tesla nastaviti da nudi svoja vozila po sniženim cenama. Ako konkurenti urade isto, to može da podstakne firmu Ilona Maska da ne podiže cene previsoko, ali u međuvremenu će ti rivali verovatno izgubiti još više novca. Predstoje i zanimljiva vremena kada su u pitanju vrednosti preprodaje i kako smanjenje cena utiče na taj segment trgovine.

Izvor: Automotoshow.rs

Autor: Pavle Barta

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla



čitanja : 400



Komentari